Magiër 2: De Duivelsdief – Lisa Maxwell

0
249

Tijd is een kostbaar goed, maar als je de tijd kan manipuleren dan heb je een streepje voor. Hoewel Esta een geoefende dief is dankzij dit aangeboren talent, heeft ze nog nooit voor zo’n grote diefstal gestaan. Het Boek der Mysteriën hebben ze dan wel uit de klauwen van de Orde gestolen en na de gebeurtenissen op de brug zijn Esta en Harte door de Barrière gestapt, maar de ware kracht van het Boek blijkt een veel groter gevaar dan ze hadden kunnen bedenken. Om de kracht te kunnen beteugelen moeten Esta en Harte op zoek naar de vier elementaire stenen. Die liggen echter verspreid over het continent en ze stelen is verre van eenvoudig. Zeker als oude en nieuwe vijanden om de hoek loeren. Verleden en toekomst raken steeds meer met elkaar verweven en de tijd lijkt tussen hun vingers door te glippen om de geschiedenis te veranderen, waardoor zelfs de tijdreizende dievegge het moeilijk krijgt.

Trage start, denderend einde

In dit vervolg op De laatste magiër van Lisa Maxwell, De duivelsdief, belanden we weer in het Amerika van het begin van de twintigste eeuw. Het eerste deel was behoorlijk dramatische geëindigd met grote onthullingen en gewaagde zetten. In De duivelsdief vertrekt Maxwell van precies datzelfde punt. De twee boeken sluiten dus mooi op elkaar aan. De achterflap doet vermoeden dat we enkel Esta en Harte volgen, maar eigenlijk volgen we een hele reeks aan personages. Jianyu, Viola, Lorcan, Jack Grew, allemaal sturen ze het verhaal aan vanuit hun perspectief. Het verhaal is daardoor wel mooi vanuit alle hoeken opgebouwd en je ziet zo ook de verschillende strategische zetten en doelen die alle partijen hebben. Alles past (uiteindelijk) mooi in elkaar, je ziet de verhaallijnen naar elkaar toe lopen.

Tegen het einde sla je de pagina’s zo om en ben je voor je het weet op de laatste bladzijde gekomen.

Het enige wat daar een beetje jammer aan is, is dat de vaart soms wat uit het verhaal gaat, zeker in het begin. Binnen het geheel past het wel prima: Esta en Harte zijn op zoek naar de beste aanpak nu ze op zichzelf aangewezen zijn en in een nieuwe omgeving terecht komen, de rest probeert te doen wat van hen gevraagd werd of probeert te overleven, terwijl ze zinnen op wraak. In de tweede helft van het boek stijgt de actie dan wat meer: er wordt meer actief ondernomen door de personages, waardoor de spanning stijgt en er ook weer wat meer vaart in het geheel komt. Tegen het einde sla je de pagina’s dus zo om en ben je voor je het weet op de laatste bladzijde gekomen. Eén die dan ook nog eens de hele hoop op z’n kop zet en je doet uitkijken naar het vervolg.

Persoonlijke demonen

De leugens over Esta’s verleden, haar vermoorde ouders en haar gestolen leven hebben een behoorlijke impact op Esta. De wil om de man die haar alles ontnomen heeft een hak te zetten en de toekomst te redden door het verleden te wreken, drijft Esta vooruit. Maar je voelt ook aan hoe menselijk ze is. Ze wil iets veranderen en soms kunnen andere mensen het zo goed uitleggen dat je jouw eigen missie uit het oog verliest of even oogkleppen opzet, zodat je niet inziet dat het doel niet alle middelen heiligt. Op sommige momenten heeft Esta het moeilijk en dat geeft haar als personage meer ontwikkeling.

Harte worstelt op zijn beurt ook zo met zijn demonen, vrij letterlijk dan. Doordat de kracht van het Boek in hem zit, is elke dag een strijd om zijn eigen lichaam en geest. Dit zet ook zijn relatie met Esta onder druk en hun missie om de stenen te vinden. Hoelang houdt hij het nog vol? De strubbelingen tussen hen beide groeien naarmate de macht in Harte sterker wordt. Dit zorgt voor een goede dynamiek in het verhaal en doet je als lezer nadenken over wat er nu juist aan de hand is met die macht. Het machtsspelletje houdt je bij de les. Zeker naarmate de herkomst van de macht stukje bij beetje opgehelderd wordt.

In De duivelsdief neemt Lisa Maxwell een trage start om alle schaakstukken op hun plek te zetten en zo de verschillende verhaallijnen naar elkaar toe te laten bewegen. Wanneer alles eenmaal op zijn plek staat, begint de actie en loopt het verhaal steeds meer als een trein, totdat je plots op het einde bent beland en je vingers jeuken naar meer. De worsteling van de personages maakt hen menselijker en geeft meer diepgang, maar vooral de actie in de laatste delen van het boek trekt je nog dieper in het verhaal.

De Duivelsdief Boek omslag De Duivelsdief
Magiër
Lisa Maxwell