Traisha en het Ei – Hay van den Munckhof

0
85

Omslag Traisha en het Ei

Er zijn in Nederland aardig wat schrijfwedstrijden waar je je fantasy-kortverhaal kwijt kunt. Fantastels bijvoorbeeld, of de Paul Harland Prijs: leuk om te kijken hoe hoog je scoort en wat de jury van je schrijfstijl vindt. Met een beetje mazzel komt je verhaal ook nog in een wedstrijdbundel, maar wat gebeurt er daarna met al die inzendingen? Zeker de regelmatige deelnemers moeten onderhand een half archief aan kortverhalen hebben, die maar liggen te verstoffen op de harde schijf. Dat is zonde, moet ook Hay van den Munckhof hebben gedacht. Voor Traisha en het Ei heeft hij zijn beste wedstrijdverhalen verzameld, herschreven en gebundeld.

Van drakenei tot ghoul
In het titelverhaal leren we Traisha kennen, een jong meisje dat een verontrustend verhaal te horen krijgt van haar opa. Er blijkt een belangrijke taak op haar te wachten, die met het laatste magische drakenei te maken heeft. Kan Traisha de opdracht van haar opa vervullen en het Ei beschermen tegen kwaadwillende heersers?

In Tar heeft de gelijknamige hoofdpersoon, een lijfwacht, het ook niet makkelijk: een leugenachtige haremvrouw van de Heer van de Vlakte beschuldigt Tar van avances, terwijl hij zoiets alleen al vanwege haar uiterlijk niet in zijn hoofd zou halen. De Heer weet het daarop goedgemaakt: als het Tar lukt een mooie laaglandersvrouw voor hem naar de hoogvlakte te halen, wordt het Tar vergeven. Zo niet, belanden hij en zijn familie in de murenenvijver…

De stad Djebel Ghûl gaat gebukt onder de aanwezigheid van een wel erg ongezellig monster: Ghûlla eist elke avond opnieuw een menselijk slachtoffer om zijn vraatzucht te stillen. De hoofdpersoon is op weg naar de offerplaats met een onschuldige vrouw, maar de dingen zijn misschien niet zoals ze lijken…

Een sympathieke bundel
In Traisha en het Ei vindt de lezer negen verhalen, een voorwoord en een keurige verantwoording. De verhalen variëren aardig van lengte. Traisha en het Ei bijvoorbeeld is 41 bladzijden lang; Djebel Ghûl maar vijf. Inhoudelijk is het merendeel Europees, Oosters of zelfs Afrikaans aandoende fantasy, in een veelal primitieve of middeleeuwse wereld ­– alleen Matinee is wat sciencefictionachtig. Kanttekening is wel dat het voorwoord misschien beter een nawoord had kunnen zijn, omdat de inhoud niet heel relevant is voor de verhalen en er ook een dankwoord in zit. Bovendien bevat de bundel maar negen in plaats van de aangekondigde tien verhalen, dus ik hoop dat dit een telfoutje is en niet een verdwenen hoofdstuk?

De verhalen vertonen een redelijke samenhang, wat het geheel een overzichtelijke en met 177 pagina’s ook heel behapbare bundel maakt. Kenmerkend zijn de fraaie landschappen, die Van den Munckhof van savanne tot ravijn goed weet te beschrijven, en het feit dat het niet altijd even fortuinlijk afloopt met de hoofdpersoon. De auteur lijkt een voorkeur te hebben voor een vilein of zelfs wat tragisch slotakkoord: aan de ene kant levert dat sterke eindscènes op, maar aan de andere kant begin je dit patroon al snel te herkennen. Wellicht door de volgorde van de verhalen komt het dan steeds vaker over als een ‘trucje’, in plaats van een verrassende ontknoping.

Het is te merken dat Van den Munckhof weet hoe hij een verhaal moet vertellen, maar het is de inhoud die soms een beetje wringt.

Gelukkig weet Van den Munckhof desondanks te vermaken met een passende, vlotte schrijfstijl en ook een aantal stockfoto’s die de verhalen wat lucht geven. Als geheel komt de bundel heel eerlijk en direct over: je ziet veel van de auteur, en weinig van de uitgeverij. Dat is een risico, want je moet dat als auteur wel kunnen dragen: alles bij elkaar genomen heb ik het vermoeden dat meer begeleiding een wat professioneler boek had opgeleverd. Met een wat zorgvuldigere (eind)redactie, wellicht in opdracht gemaakte illustraties in plaats van aangekocht (of gratis) beeldmateriaal en een wat frisser omslag was de bundel al een heel eind gekomen. Het is te merken dat Van den Munckhof weet hoe hij een verhaal moet vertellen, maar het is de inhoud die soms op meerdere vlakken een beetje wringt en voor een wat onbevredigende afloop zorgt.

Traisha en het Ei is een handzame, zorgvuldig door de auteur samengestelde bundel met negen verhalen en verschillende stockfoto’s. De meeste verhalen zijn fantasy, en Van den Munckhof weet setting en spanning goed op papier te zetten. Wel loopt het in veel gevallen niet goed af met de hoofdpersoon: dat zorgt in eerste instantie voor verrassende ontknopingen, maar na een paar keer voel je als lezer de bui al hangen. Ook op andere plaatsen zit het verhaaltechnisch soms niet helemaal lekker, maar dat is lastig uit te leggen zonder de afloop te verklappen. Met een betere (eind)redactie was er waarschijnlijk meer uit te halen, maar het resultaat is nu wel een heel persoonlijke bundel.

[product_page sku=”9789491777233″]

Traisha en het Ei Boek omslag Traisha en het Ei
Hay van den Munckhof