De Dinion van Julian ten Böhmer is een ode aan epische klassiekers

0
112

De Dinion is Julian ten Böhmers debuut en het eerste deel van een fantasy trilogie waar hij al sinds zijn vijftiende aan werkt. Het verhaal speelt zich af in de wereld van Malar. Hierin is het rijk opgedeeld in vier landen die elk een eigen ras herbergen, Mensen, Elfen, Dwergen en Elcen. Door rassenoorlogen in het verleden is er een magisch boek gecreëerd, De Dinion, die levenswetten bevat en ondertekend is door de vier volkeren. Het schenden van deze levenswetten leidt automatisch tot de dood van de overtreder. De koningen van de vier landen hebben een orde van krijgers opgericht, de Orde van Othernail, die De Dinion beschermen en de vrede in de vier landen handhaven.

Als de Orde van Othernail bericht krijgt uit het mensenrijk over een vijand van buitenaf, wordt de jongen Elf Finrohn met zijn elitecohort erop uit gestuurd om de vier koningszwaarden van de vier volkeren te verzamelen. Alleen met alle zwaarden kan hij de bergplaats van De Dinion openen. Dit is nodig om De Dinion te herschrijven, want de wetten uit De Dinion staan de landen van dit pact in de weg. Volgens De Dinion mogen de vier volkeren namelijk niet ten strijde trekken. Finrohn trekt erop uit en reist alle vier de landen door met zijn Cohort. Een reis vol spanning, gevechten en magie is wat volgt. Dit alles terwijl de vijand ondertussen onbelemmerd zijn gang kan gaan in de landen van dit pact.

Een queeste

Zoals je kunt merken aan het verhaal, heeft het alle basiselementen van een standaard fantasyverhaal: een held gaat op een queeste om de wereld te redden. Toch verveelt het mij nog steeds niet, zo ook niet in De Dinion. Finrohn neemt ons mee door dichte bossen, langs kolkende rivieren die woest stromen, door verraderlijke moerassen, prachtige hoofdsteden, ruïnes en diepe tunnels onder de grond. Julian brengt zijn goed uitgewerkte wereld echt tot leven. Zijn schrijfstijl helpt daar flink mee. Die is vlot en vol actie. Het verhaal neemt al erg snel vaart en remt eigenlijk nauwelijks af waardoor ik moeite had om het boek weg te leggen. En toch is er tussen al die actie genoeg tijd om de wereld te leren kennen door de informatie die Julian ons via Finrohn verstrekt. Op het einde is de reis voorbij, maar begint het echte werk pas. De landen moeten stelling nemen tegenover een vijand waar we eigenlijk nog niks van weten.

Magie

De Dinion heeft een eigen magiesysteem met zijn eigen regels en gebruiken. Dit systeem werkt logisch, wat het al meteen goed en vertrouwd aanvoelt. Toch is nog niet alles meteen duidelijk, waardoor er toch nog een zweem van mysterie over hangt. Hoofdpersoon Finrohn is een vaardige krijger, maar tevens een zeer sterke magiër, gespecialiseerd in vuurmagie. Zo kom je tijdens het lezen nog veel meer personen tegen die magie beheersen, zoals een ijsmagiër. Het concept van De Dinion, een magisch boek vol levenswetten, is hartstikke interessant. De wereld is eigenlijk doordrenkt van magie, want ook in het dagelijkse leven wordt het veelvuldig gebruikt. Ik denk en hoop dan ook op nog veel meer magie in de volgende delen.

Julian Ten Böhmer heeft hier een ijzersterk debuut geschreven met een leuk plot, personages waarin je je kan inleven, zeer veel magie en actievolle zwaardgevechten en een queeste die te vergelijken is met epische klassiekers. Samen met de vlotte schrijfstijl kan ik dit boek dus zeker aanraden aan mensen die gek zijn op verhalen als die van Hennen, Heitz en Paolini. Ik ben dan ook erg benieuwd naar deel 2 van deze serie.

De Dinion Boek omslag De Dinion
De Dinion
Julian ten Böhmer
9789463081573
Zilverbron
2019
Op 10 jarige leeftijd werd mijn interesse voor boeken en fantasy gewekt door Harry Potter en sindsdien heb ik heel wat afgelezen. een aantal persoonlijke favorieten van mij zijn: In de ban van de Ring (die ik inmiddels elk jaar herlees), Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard, de Erfgoed cyclus De Dwergen van Markus Heitz. Als ik niet bezig ben met fantasy lezen, dan ben ik een spelletje aan het spelen, aan het schrijven of een film of serie aan het kijken. ik ben hoe dan ook dagelijks met fantasy bezig.