De familie Snuffel – Hayley Scott

0
12

Steffie woont samen met haar moeder in een flatgebouw, waar ze het prima naar haar zin heeft. Ze is dol op haar eigen kamer en heeft leuke vrienden op school. Ze vind het dan ook beslist niet fijn dat ze moet verhuizen naar een huisje in een dorpje. Ze is boos en verdrietig, ondanks het feit dat ze door de verhuizing dichter bij haar vader gaat wonen.

Op de dag dat ze gaat verhuizen krijgt ze van haar oma een prachtig theekophuisje met vier kleine speelgoedkonijnen erin. Bij het nieuwe huis laat Steffie per ongeluk vader konijn in het gras vallen. Wanneer ze ontdekt dat deze weg is, gaat ze samen met haar moeder op zoek. Wat Steffie niet weet, is dat de konijnen tot leven komen als ze niet in de buurt is. En wanneer de familie Snuffel ontdekt dat vader konijn vermist is gaan ze hem zoeken. Dat zorgt voor spannende avonturen waar Steffie totaal geen weet van heeft. Die is hard op zoek naar haar verloren konijn en misschien is dat wel net de afleiding die ze nodig heeft om haar boosheid om de verhuizing te vergeten.

De familie Snuffel is het eerste deel in de Theekophuisje serie van Hayley Scott. Er lopen twee verhaallijnen door het boek die elkaar regelmatig kruisen.

Het eerste gaat over Steffie, een meisje met lang bruin haar en grijze ogen die dol is op aardbeien. Ze is boos op haar moeder dat ze gaan verhuizen en heeft echt wel door dat oma haar probeert af te leiden met het theekophuisje, maar dat maakt haar niet uit. Ze wil nog steeds niet verhuizen, maar is wel blij met haar cadeau. Wanneer Steffie bij het nieuwe huis één van haar konijnen kwijt is, gaat haar moeder meteen helpen zoeken en Steffie vindt dat toch wel heel erg lief. En dan is het moeilijk om heel boos te blijven, zodat Steffie iets toegeeflijker wordt en het nieuwe huis een kans wil geven.

Dit is een mooi verhaal over emoties en moeilijke veranderingen, dat gecombineerd wordt met een spannend verhaal over de avonturen van de familie Snuffel. Het is voor de lezer natuurlijk erg leuk dat Steffie niet weet dat de konijnen echt leven. Vooral wanneer Steffie haar twijfels krijgt, maar toch maar besluit dat dit natuurlijk echt niet kan.

De familie Snuffel speelt dus de hoofdrol in het andere verhaal. De familie bestaat uit 4 konijnen: Gabriël, Bo, Sally en Pip. Ze wonen in een prachtig theekophuisje met alles erop en eraan, zelfs een mini brievenbus ontbreekt niet.

Dit verhaal bestaat uit de avonturen van vader Snuffel om weer thuis te komen en uit de belevenissen van Sally die haar vader gaat zoeken. Sally blijkt een konijn te zijn die dapper is en slimme oplossingen weet te verzinnen als ze voor problemen komt te staan. Dit is heel spannend, zo komt ze onder andere tegenover een reusachtige spin te staan en maakt ze zich heel veel zorgen over haar vader. Bovendien willen de konijnen niet dat Steffie en haar moeder er achter komen dat ze echt leven. Genoeg dus voor de jonge lezer om helemaal in het verhaal mee te gaan en op het puntje van hun stoel te zitten.

De vrolijke, lieve en sprekende illustraties ondersteunen hierbij het verhaal heel goed. De auteur maakt hier ook gebruik van door in haar teksten naar de illustraties te verwijzen. Ze zegt bijvoorbeeld wanneer Steffie het theekophuisje openmaakt “Zo ziet het eruit“ en laat een illustratie zien van het opengeslagen theekophuisje. De auteur vertelt het verhaal echt aan de kinderen wat het ook een fijn boek maakt om voor te lezen.

De verhalen van Steffie en de konijnen lopen goed in elkaar over en bieden samen een mooi en spannend verhaal. Doordat de auteur het verhaal echt aan de lezers vertelt is het een fijn boek om uit voor te lezen. De vrolijke en sprekende illustraties bieden een mooie aanvulling op de geschreven fantasievolle tekst.

De familie Snuffel Boek omslag De familie Snuffel
Theekophuisje 1
Hayley Scott