De Alchemisten 1: Bloedverwanten – Richelle Mead

0
230

Omslag De Alchemisten 1: Bloedverwanten

Sydney Sage is een alchemist, een lid van de orde die tot haar enige doel heeft de mensheid te beschermen van de gruwel die vampier heet. Of het nu Moroi, Strigoi of dhampiers zijn; Sydney heeft altijd geleerd dat ze op z’n minst niet te vertrouwen en in het ergste geval dodelijk zijn. Maar Sydney heeft ook een verleden, één dat indruist tegen al dat haar alchemisten-familie haar heeft geleerd. Ze is betrokken geweest bij de ontsnapping van de beruchte dhampier Rose Hathaway, die veroordeeld was voor de moord op de toenmalige Moroi-koningin. Hoewel op de achtergrond blijven dus het voordeligst is voor Sydney’s toekomst, besluit ze toch haar plaats op te eisen in een nieuwe opdracht: het bewaken van Jill Mastrano, het jongere halfzusje van nieuwe Moroi-koningin Vasilisa Dragomir.

Als Sydney niet gaat, zal haar vijftienjarige zusje Zoe gestuurd worden, en dat wil Sydney boven alles voorkomen – zelfs als deze nieuwe opdracht haar voorgoed haar plaats binnen de alchemistengemeenschap kan kosten. Jill zal undercover ingeschreven worden op een middelbare school in Palm Springs en daar hopelijk buiten bereik blijven van zowel de Strigoi als Moroi-huurmoordenaars. De klus lijkt relatief eenvoudig; wat kan er nou gebeuren in het zonnige Palm Springs? Maar Jill is niet alleen – haar Moroi begeleider is Adrian Ivashkov en die is, zoals altijd, niet te temmen. Kan Sydney de boel in de hand houden én zorgen dat zij zelf niet meer schade oploopt, noch aan haar reputatie, noch aan haar hart?

Richelle Mead heeft met de serie De Alchemisten een nieuwe reeks gepland die zich afspeelt in de vertrouwde wereld van Academicus Vampyrus. Nu ligt de focus echter niet bij de Moroi en de Strigoi, maar bij de alchemisten. Hoewel zij al in het vierde deel van Academicus Vampyrus naar voren kwamen, krijgen fans van de serie nu pas echt een beeld van dit schimmige genootschap. Mead heeft de alchemisten een soort van godsdienstfanatici gemaakt, zeer religieus en met strikte normen en waarden. Hoewel het daardoor in eerste instantie moeilijk lijkt om je met de hoofdpersoon te verbinden, is Sydney een zeer aansprekend personage, dat je zonder moeite in haar wereld meetrekt. Ze is nuchter en doortastend, met een goed stel hersens en dat is best verfrissend na de toch wat agressievere Rose uit Academicus Vampyrus.

Oude bekenden
Sydney is niet de enige oude bekende in dit eerste deel van De Alchemisten. Jill Mastrano, Adrian Ivashkov, maar ook Sonya Karp en zelfs Dimitri Belikov komen allemaal weer voorbij. Ook dat maakt het makkelijk van de reeks van Academicus Vampyrus overstappen naar deze nieuwe serie. Mocht je de boeken van Academicus Vampyrus nog niet gelezen hebben, dan is dat wel een aanrader; het is niet noodzakelijk voor het begrip van het verhaal, maar het helpt wel. Zonder achtergrondkennis blijven de vreemde termen als Moroi, Strigoi en spiritus toch wat langer in de lucht hangen. Net als in het eerste deel van Academicus Vampyrus vond Mead het ook nu namelijk niet nodig om een uitgebreide introductie van haar wereld te geven.

Het verhaal is spannend op meerdere vlakken en een zeer goed begin van de nieuwe reeks.

Toch ligt de focus van deze serie wel duidelijk anders dan die in de vorige serie. Waar die serie vooral om de verboden liefde tussen Rose en Dimitri draaide, wordt er nu wat subtieler naar het liefdesverhaal opgeklommen. De spanning die Jill’s nieuwe leven met zich meebrengt, is overduidelijk aanwezig en maskeert in eerste instantie nog de andersoortige spanning die zich langzaamaan tussen Sydney en Adrian ontwikkelt.

Tjokvol spanning
Maar goed, spanning dus. Wat zou jij doen als je als vijftienjarige ineens zou horen dat je vader je vader niet is én je de troonopvolger bent van de nieuwe Moroi-koningin, die bovendien zonder jou geen bestaansrecht heeft? Jill heeft het heel erg lastig, en daardoor maakt ze het Sydney extra moeilijk. Jill’s beweegredenen zijn goed te begrijpen, maar maken haar tegelijkertijd in dit deel nog wat ongrijpbaar. Pas als Sydney, en dus ook de lezer, heeft ontdekt wat er precies is gebeurt bij de aanval die Jill bijna het leven kostte, krijgen Jill’s buien meer verdieping. Daarmee komt er ook snelheid in het verhaal; het is jammer dat dit pas halverwege het boek gebeurt.

Vanaf dat punt neemt het verhaal ook wel een vlucht qua snelheid. Naast de problemen die Sydney te stellen krijgt met Jill en de nieuwe mensen die ze op haar school ontmoet, moet ze zich ook met Adrian bezighouden, de alchemisten op de hoogte houden én net doen alsof ze zelf ook een studente is. Daarnaast lijkt er ook nog iets vreemds aan de hand met Jill’s nieuwe vriendje, Lee. En waarom wil de vreemde geschiedenisdocente, juf Terwilliger, toch steeds dat Sydney helpt bij het vertalen van haar boeken met ‘spreuken?’

Bloedverwanten is het vlotte eerste deel van de nieuwe serie De Alchemisten. Hoewel het verhaal zich afspeelt in de wereld van Moroi, Strigoi en dhampiers, is Sydney een kalm, vredelievend personage, dat door haar andere natuur op verfrissende wijze met haar problemen omgaat. Daarnaast is het voor fans van Academicus Vampyrus een genot om Adrian Ivashkov weer te ontmoeten. Het verhaal is spannend op meerdere vlakken en een zeer goed begin van de nieuwe reeks.

[product_page sku=”9789048815470″]

De Alchemisten 1: Bloedverwanten Boek omslag De Alchemisten 1: Bloedverwanten
De Alchemisten 1