De Vallei 4: De voorspelling – Krystyna Kuhn

0
83

Omslag De Vallei 4: De voorspelling

Eindexamen op Grace College: de onderhand bekende leerlingen van de mysterieuze school zijn druk bezig met leren tot er iets vreselijks gebeurt. Benjamin komt de school binnenwandelen en is helemaal de weg kwijt. Hij lijkt onzin uit te kramen en heeft een papier bij zich met daarop een rare code. De conclusie dat Benjamin een ‘bad trip’ heeft wordt al snel getrokken. Wanneer Benjamin in coma raakt, willen Kate, David en Robert de bergen in trekken om te onderzoeken welke drug Benjamin genomen kan hebben. Maar hoe meer ze te weten komen over de reis die ze door de bergen plannen, hoe meer geheimen er boven water komen drijven. De reis die ze gaan maken is al eerder gemaakt door studenten van Grace College, en dit verleden laat een band tussen de leerlingen zien die niemand verwacht had.

Geloofwaardig en betrouwbaar
Net zoals in de vorige drie delen van de De Vallei-serie, weet Krystyna Kuhn weer een geweldig verhaal neer te zetten. Haar woorden vertellen het verhaal op een spannende en intrigerende manier en lezen daarnaast ook heerlijk snel weg. De perspectiefwisselingen die de hele serie kenmerkt, komen ook ditmaal goed tot hun recht en als lezer ga je nog dichter bij de ‘bijpersonages’ staan. Vooral Kate krijgt in dit boek een grotere rol en komt geweldig tot haar recht. De stemmen die Kuhn haar personages geeft, voelen enorm realistisch aan. Het lijkt alsof de rollen die deze personages spelen al van te voren zo goed zijn uitgedacht dat ze perfect mee kunnen groeien met het verhaal. Deze personages zijn in combinatie met de verhaallijn en Kuhns schrijfstijl het perfecte recept voor spanning. Er zit in De voorspelling nog meer vaart als in de voorgaande delen en het is daarom ook haast onmogelijk om dit boek nog weg te leggen.

Het mooiste aan deze betrouwbaarheid van Kuhn is dat je wanneer je deel één goed vond, van de hele serie zult smullen. Er zijn veel series die na verloop van tijd hun personages, verhaal, sfeer of een combinatie hiervan uit het oog verliezen. Bij De Vallei is dit echter niet het geval. Er is continu sprake van kwaliteit en geen enkele fan van de eerdere delen zal teleurgesteld worden in deel vier.

De realistische en goed uitgedachte personages zijn in combinatie met de verhaallijn en Kuhns schrijfstijl het perfecte recept voor spanning.

Fantasy
Hoewel de vorige delen in de serie wel een mysterieuze ondertoon hadden, was het fantasy-aspect niet merkbaar aanwezig. Dit verandert in het vierde deel en het is gelijk duidelijk waarom De Vallei het verdient om onder dit genre geschaard te worden. Een aantal geheimen van Grace College, die zeker niet door mij onthuld mogen worden, voelen heel bovennatuurlijk aan. Ook tijdens hun reis door de bergen komen de leerlingen van Grace College in aanraking met fantasy-elementen, dus voor de echte fantasylezer begint deze serie nu toch ook wel erg interessant te worden.

In theorie moet iedereen die deel één in de kast heeft staan ook alle andere delen van deze serie in zijn of haar bezit hebben, want kwaliteit wordt er geleverd en de enige reden om dit boek te laten staan is smaak. De voorspelling is geschikt voor haast elk type young adult-lezer, maar ook oudere lezers kunnen natuurlijk van deze serie genieten: of je nu van Carry Slee of van J.K. Rowling houdt, De Vallei heeft voor iedereen interessante elementen. Het einde voelt niet direct als een echte afsluiting en smaakt zeker naar meer. Een Vallei deel vijf zou daarom dus zeker op mijn verlanglijstje staan, maar soms gaat het om de reis en niet om de bestemming, en de reis door De Vallei is zeker de moeite waard.

[product_page sku=”9789049925956″]

De Vallei 4: De voorspelling Boek omslag De Vallei 4: De voorspelling
De Vallei 4