De Kronieken van Cedran 1: Koningskind – Dennis Barten

0
43

Omslag De Kronieken van Cedran 1: Koningskind

Drahkan ontketende lang geleden een burgeroorlog in Cedran tussen drachons (reptielen in mensengedaante, die rechtstreeks afstammen van de oude draken) en mensen. Toen koningin Valkyra hem uiteindelijk versloeg, bezwoer Drahkan dat hij ooit terug zou keren om zijn werk af te maken. De drakenkoorts –alleen dodelijk voor mensen – zal vooraf gaan aan zijn terugkeer. Als de huidige koning Heston besmet wordt met deze drakenkoorts voorspelt dat dus maar weinig goeds. Dit alles gaat in eerste instantie helemaal langs Jared en de drachon Uck heen, want zij zitten wegens diefstal in de gevangenis. Maar als zij ontsnappen raken ze alsnog betrokken.

Koning Heston besluit dat er een dappere burger het schild van Valkyra moet terughalen uit de Rode Bergen zodat hij Drahkan kan stoppen voordat hij terugkeert uit het schild. Daar had Valkyra hem namelijk in verbannen. Heston zelf is te zwak om te reizen door de drakenkoorts en al zijn ridders zijn niet teruggekeerd uit de Bergen. Jared en Uck hebben wel wat anders aan hun hoofd, ze zijn op de vlucht voor de bewakers van de kerkers, maar vangen koning Heston’s toespraak wel op. Door de speling van het lot besluiten ze uiteindelijk toch om het schild te gaan zoeken, maar zullen ze op tijd zijn voordat Drahkan terugkeert en Cedran onderwerpt?

De vaart zit er goed in
Voor een boekje van maar ruim 200 bladzijden gebeurt er vrij veel in een kort tijdbestek. De ontsnapping uit de kerker en de reis naar de Rode Bergen gebeurt allemaal in een paar hoofdstukken. Gelukkig heeft de schrijver een fijne schrijfstijl: korte zinnen en vlotte dialogen waar humor en sarcasme de boventoon voeren. Het verhaal zelf lijkt op één grote roadtrip door het koninkrijk, Jared en Uck zien van alles en maken van alles mee.

Leuke personages
Jared en Uck lijken qua uiterlijk helemaal niet op elkaar, maar zijn toch broers. Hun band is zo hecht als echte broeders. Al gelijk vanaf de eerste bladzijde is duidelijk dat Jared de leider is. Ook al is Uck nog zo reusachtig en sterk, hij blijft het kleine broertje van Jared en deze doet er alles aan om zijn kleine broertje te beschermen.

Vooral het personage Uck spreekt enorm tot je verbeelding met zijn reptielachtig uiterlijk en groteske vorm. Juist daarom is de band tussen deze twee zo grappig; Uck lijkt de gevaarlijkste van de twee, maar het is Jared voor wie je bang moet zijn. Jared is een dappere en stoere jongen en hij weet altijd precies wat hij moet doen waar ze ook zijn. Er komen uiteraard meer personages voor in het verhaal, en een paar zijn zo interessant en mysterieus dat het echt heel moeilijk is om het boek weg te leggen voordat je weet wie en wat ze zijn.

Illustraties
Gelijk aan het begin van het boek vind je een illustratie van de stamboom van de koninklijke familie. Hierin kun je zien dat het gevecht tussen Drahkan en koningin Valkyra echt al lang geleden is. Ook is er een kaart toegevoegd van Cedran. Dit is een leuk detail waardoor je makkelijk de reis van Jared en Uck kan bijhouden.

Koningskind is een leuk jeugdboek waarin verrassend veel gebeurt. Ook al tuimelen Jared en Uck van het ene avontuur in het andere, de schrijver zorgt er met zijn fijne schrijfstijl voor dat het je niet allemaal begint te duizelen. Het is een origineel verhaal waarin humor, loyaliteit en broederschap de boventoon voeren. Al met al kijk ik verwachtingsvol uit naar deel twee, dat in april 2014 zal verschijnen.

De Kronieken Van Cedran 1: Koningskind

Dennis Barten | Zilverspoor | 2013

Het koninkrijk Cedran wordt bevolkt door de mensen en de drachons. Drachons zijn reptielen in mensengedaante, die rechtstreeks afstammen van de oude draken. Lang geleden leefden mensen en drachons vreedzaam naast elkaar. Tot de kwade Drahkan opstond, die in afgunst een burgeroorlog ontketende om de troon. Koningin Valkyra versloeg uiteindelijk de machtige drachon, maar tegen een hoge prijs. Ze verbande zijn ziel naar een gevangenis ver van de bewoonde wereld. Langzaam keerde de rust terug in Cedran.

Na vele jaren staat de geest van Drahkan nu op het punt van terugkeren. Zijn sluimerende haat ontwaakt de gevreesde drakenkoorts; een vreselijke ziekte die uiteindelijk iedere menselijke Cedraniër zal vellen. Daarna zal, zo zegt de legende, Drahkan uit zijn gevangenis breken en met een leger van drachonvolgelingen over de lijken naar de troon marcheren. Gelukkig brengt het lot ook een hoopvolle boodschap. De vogelvrije drachon Uck en mens Jared worden gezien als Verlossers, de enigen die de geest van Drahkan kunnen stoppen en zo Cedran voor de ondergang kunnen behoeden. Helaas blijken deze twee vrijbuiters zelf heel andere plannen te hebben…