De 5de golf 2: De oneindige zee – Rick Yancey

0
151

Omslag De 5de golf 2: De oneindige zee

Golf 1: de lichten gaan uit. Alle elektriciteit en technologie wordt vernietigd. Vliegtuigen storten neer. Golf 2: tsunami’s. Aangezien zo’n 40 procent van de wereldbevolking in de buurt van water woont, is dit de perfecte manier om de mensheid uit te roeien. Golf 3: een verschrikkelijk, bloederig virus. Golf 4: achterdocht, want is iedereen wel wie hij lijkt? En nu is het tijd voor de Vijfde Golf en staan Cassie en haar vrienden aan de vooravond van totale vernietiging. De vraag is niet óf ze het zullen overleven, maar hoelang ze het nog zullen volhouden tot de aliens hen te pakken krijgen…

Tweede-boek-syndroom?
De oneindige zee gaat verder waar De 5de golf eindigde: kamp Haven is opgeblazen en Cassie, haar kleine broertje Sam, Ben, Pepper en de anderen zijn gevlucht naar een verlaten, door ratten omgeven hotel. Lang kunnen ze daar niet blijven, want de winter komt eraan en als ze ingesneeuwd raken, zitten ze als ratten in de val. Maar Cassie wil niet weg… Niet zolang ze niet zeker weet of Evan Walker de explosie overleefd heeft of niet. En zelfs niet als haar groepsleden één voor één verdwijnen en ze niet meer de enigen lijken te zijn die zich schuilhouden in het hotel…

Veel tweede delen in een trilogie hebben last van het zogenaamde tweede-boek-syndroom: het eerste deel is een geweldige start van de trilogie, bij het tweede deel zakt het verhaal wat in, en het derde deel is vervolgens weer supergaaf. Persoonlijk vond ik De oneindige zee weliswaar iets minder pakkend dan boek één, maar ik denk dat auteur Rick Yancey dat beruchte tweede-boek-syndroom zeker heeft weten te vermijden. Met een prachtig geschreven en akelig lugubere introductie trekt Yancey je meteen weer in het verhaal, waarna de personages net als in het eerste boek weer van het ene razend spannende avontuur in het andere belanden. De korte hoofdstukjes zorgen wederom voor een hoog tempo, en het is dan ook absoluut niet moeilijk om dit boek in één ruk uit te lezen.

Met een prachtig geschreven en akelig lugubere introductie trekt Yancey je meteen weer in het verhaal, waarna de personages net als in het eerste boek weer van het ene razend spannende avontuur in het andere belanden.

Cassie, Evan, Pondcake en Pepper
Net zoals het eerste deel is ook De oneindige zee weer vanuit wisselende perspectieven geschreven. Een verschil met deel één is echter dat je het grootste gedeelte van het verhaal deze keer niet meebeleeft vanuit Cassies perspectief, maar vanuit het perspectief van Pepper, één van de jonge soldaten die we in het vorige boek pas in kamp Haven ontmoetten. Zij was in het eerste boek al een groot mysterie, dus het is erg fijn om haar wat beter te leren kennen en te ontdekken wat haar achtergrondverhaal is. Ook de jonge soldaat Pondcake komt in dit boek af en toe even aan het woord, waardoor we ook een kijkje in zijn hoofd krijgen. Het is af en toe even overschakelen met al die wisselende perspectieven, maar dit zorgt er vooral ook voor dat je alle personages stuk voor stuk steeds beter leert kennen.

Toch moet ik eerlijk zeggen dat ik het best jammer vond dat Cassie in dit deel wat minder aan het woord is. Zij en Evan krijgen nog steeds wel een paar hoofdstukjes toegewezen, maar het grootste gedeelte van het boek is voor Pepper, die toch net wat afstandelijker is dan Cassie. Daardoor vond ik het persoonlijk iets minder makkelijk om met haar mee te leven, juist ook omdat we Cassie in het eerste deel zo goed hebben leren kennen. Desalniettemin maken de personages stuk voor stuk flinke ontwikkelingen door en zie je echt wat alle gebeurtenissen met hen doen, vooral ook bij Cassies kleine broertje Sam, die van een schattige kleuter is veranderd in een kleine moordmachine. Dat maakt al die verschillende personages dus heel geloofwaardig, en ik ben toch wel erg benieuwd met welke personages we in deel drie mee zullen kijken.

De Anderen
Ook de plannen van de aliens, ook wel de Anderen genoemd, leren we in dit tweede deel steeds beter kennen. Na het lezen van het eerste boek bleef ik persoonlijk nog met flink wat vragen zitten, maar in dit tweede deel blijkt dat de personages zich precies dezelfde dingen afvragen, waardoor de kleine plotgaatjes uit deel één toch langzaam maar zeker gevuld worden. Waarom doen de Anderen bijvoorbeeld zo moeilijk met al die golven en gooien ze niet gewoon een grote rots op de aarde, zodat ze in één klap van ons af zijn? Het verhaal gaat daarin vrij diep en het is daarom ook wel belangrijk om erbij te blijven met je hoofd, vooral in de gedeeltes over Pepper. Toch blijft het allemaal nog erg vaag en vond ik het zelf af en toe wat moeilijk te bevatten, dus hopelijk brengt het derde en laatste deel nog wat meer duidelijkheid.

[product_page sku=”9789400505469″]

De 5de golf 2: De oneindige zee Boek omslag De 5de golf 2: De oneindige zee
De 5de golf 2