Interview met Jürgen Snoeren

0
53

 

Elk jaar wordt begin augustus Castlefest georganiseerd in Lisse. Op dit fantasyfestival kunnen fantasyliefhebbers hun hart ophalen en daar kunnen fantasyschrijvers dan natuurlijk ook niet ontbreken. FantasyWereld gebruikte dit moment om de schrijver van de nieuwste fantasysensatie Invocatie te interviewen. Dit is Jürgen Snoeren, die we natuurlijk nog kennen als uitgever bij Uitgeverij M/Mynx en later via zijn eigen uitgeverij Link, waar hij korte scifi- en fantasyverhalen publiceerde. Op CastleFest introduceerde hij Invocatie, zijn eerste fantasyboek. We spraken met hem over het schrijven van dit romandebuut en zijn ervaringen met de verschillende kanten van het schrijfvak.

 

snoeren3

snoeren3

Wat was je inspiratiebron voor Invocatie en de wereld die je hebt beschreven?

Dat was de wereld die ik begon te schrijven toen ik Dungeons & Dragons speelde en daar zelf avonturen voor bedacht. Ik las toen veel fantasy en ik hield heel erg van werelden met veel diepgang en een groot plot. En dus ging ik mijn eigen wereld verzinnen. Je begint dan met een kaart en je speelt met wat avonturen links en rechts en zo ontstaat er langzaam steeds meer invulling van je wereld. Er is al snel een bepaald volk waar je veel mee werkt, geografische locaties en dergelijke. Alles ontstaat heel organisch en dat wordt steeds verder uitgebouwd. Je gaat er een geschiedenis over schrijven, waar komen die bepaalde volkeren vandaan, hoe is hun cultuur ontstaan?

Wat dat betreft mag je als schrijver ook best een beetje lenen van de geschiedenis van onze wereld, volksverhuizingen uit onze eigen buurt bijvoorbeeld. Daar kun je dan mee gaan spelen. Ik vind het leuk om dingen in de maatschappij te verweven die wij (nog) niet hebben. Zo speelt het grootste deel van het verhaal zich af in een samenleving waar mannen en vrouwen gelijk zijn en in een stammenstructuur leven, in plaats van in een feodale omgeving. Wat dat betreft vond ik dat we al genoeg verhalen hadden die zich afspelen in een feodale samenleving met koningen en baronnen. En zo stak ik het verhaal verder in elkaar met dingen die ik leuk en spannend vind, dingen die nieuw zijn. Maar daarnaast heb ik ook wat dingetjes van andere auteurs in het verhaal gestopt, omdat ik ze gewoon erg leuk vond. Ik heb me bijvoorbeeld altijd voorgenomen om een soort Moria-moment te hebben, zoals Tolkien die beschreef. Die staat nu gepland in het tweede deel.

Over een vervolg gesproken, heb je al enig idee wanneer deze uit zal komen?

Ik vermoed dat het volgende deel ongeveer dezelfde tijd volgend jaar zal komen. Verhalen van deze lengte laten zich heel lastig binnen een jaar afleveren. Ik schrijf nu vrijwel dagelijks en lig nog op schema. Er is nog geen officiële planning gemaakt, maar ik vermoed dat het dan de zomer van 2017 wordt.

9789024571734Hoe verhoudt Invocatie zich tot andere fantasyboeken?

Volgens mij kun je nooit zeggen dat een boek 100% uniek is, die valkuil moet je als schrijver niet in willen trappen. Laten we daarom klein beginnen: Ik hou heel erg van wereldbouwen in de klassieke zin van het woord. Dus wat schrijvers zoals Tolkien destijds en tegenwoordig ook Brandon Sanderson en George R.R. Martin doen. In die zin zit ik een vrij klein clubje van echte wereldbouwers, van grote werken waar je lang voor nodig hebt. Daarbij is de wereld, ook al is het fantasy, ook gericht op realisme, dus ik probeer zoveel mogelijk realisme te koppelen aan het verhaal dat ik wil vertellen en de wereld waarin het zich afspeelt. Dat is in Nederland in die zin al redelijk ‘uniek’, omdat niet veel mensen dat op deze schaal doet.

Verder zou ik zo niet iets kunnen verzinnen waarvan niemand anders ter wereld het doet. Dat zou natuurlijk ook wat zijn na twee eeuwen fantasy. Mijn magiesysteem is uniek, want die heb ik voor mijn wereld verzonnen, en mijn personages en de manier waarop ik daarmee omga is zeker kenmerkend voor mij. Ik neem heel erg de tijd voor mijn personages. Mijn visie op wereldbouwen is verder dat je dat in je verhaal moet verweven en dat je niks aan de lezer moet gaan uitleggen wat de personage al weet. Daar ben ik heel strikt en misschien een beetje ouderwets in. Ik stap ook niet buiten mijn hoofdpersonen om iets uit te leggen.

Hoe ben je bij Luitingh uitgekomen, heb je ooit overwogen het zelf uit te geven of bij je vorige werkgever Meulenhoff Boekerij?

Nee, bij Boekerij hebben ze sinds dat ik er weg ben verschillende keuzes gemaakt die dat lastig hebben gemaakt. Als je kijkt naar het actieve fantasyfonds dat ze er nu hebben, haalt dat het niet bij wat ze bij Luitingh op dit moment hebben. Maar de keuze voor een uitgever was iets dat pas later in het proces speelde. Ik had voordat ik überhaupt aan een uitgever dacht mezelf voorgenomen een paar jaar lang mijn vrije tijd te besteden aan het schrijven van een boek. Het was iets waar ik al jaren mee in mijn hoofd rondliep. Ik had dit uiteindelijk natuurlijk inderdaad ook bij mijn eigen uitgeverij kunnen uitgeven, maar ik wilde de “officiële” route volgen en een reguliere uitgever zoeken. Toen het uiteindelijk eenmaal af was, was Luitingh de meest logische keuze om het op te sturen. Daar hebben ze namen als George R.R. Martin en Robin Hobb in huis en een heel actief fantasybeleid.

Waren ze meteen enthousiast over je verhaal bij Luitingh-Sijthoff?

Gelukkig wel! Ik had een half boek plus een brief en synopsis naar Luitingh gestuurd, zoals iedereen het gewoon naar de uitgeverij stuurt. Toen belde de fantasyredacteur Maarten Basjes op dat we even moesten praten. Dat soort gesprekken heb ik natuurlijk ook jaren gevoerd met auteurs, maar dan als uitgever. En dat werd wat. Hij was erg positief, maar had ook allerlei verbeterpunten. En dat betekende eigenlijk dat het hele boek opnieuw geschreven moest worden. Wat dat betreft heb ik ook vantevoren tegen mezelf en Maarten gezegd: als auteur bemoei ik me niet met het werk van de redacteur en ga ik met open vizier het herschrijfproces in.

snoeren3

Wat heb je meegenomen als uitgever naar deze ervaring als schrijver?

Ik schrijf natuurlijk al langer dan dat ik in de uitgeverijwereld zit. Dus ik heb mezelf langzaam ontwikkeld als schrijver. Al die jaren heb ik ook allerlei schrijvers geredigeerd en schrijfworkshops gegeven en noem maar op. In die zin had ik veel ervaring in de technische kant van hoe je een boek moet schrijven. Anderzijds was het wel een nieuwe ervaring om om het nu ook daadwerkelijk zelf te doen, zo’n complex boek en zo’n complexe wereld… Het is een lang boek bestaande uit bijna 200.000 woorden en deel twee wordt ook zoiets. Voor het schrijven van de eerste versie had ik zo’n negen/tien maanden nodig. Dat was meteen een leerproces van dingen die je wel weet, omdat je altijd andere hebt begeleidt, maar toch zelf nog achter moet komen. In dat opzicht was het ook wel een interessante route.

Hoeveel delen verwacht je te schrijven?

Dit specifieke verhaal bevat twee boeken en dat is voor mij heel weinig. het is natuurlijk een wereld waar heel veel aan de hand is. Ik heb nog verhalen die ervoor komen en verhalen die er achteraan komen. Daar heb ik het toevallig nog met Maarten over gehad. Ik heb namelijk nog meer dan voldoende series en verhalen liggen in deze wereld, dus we kunnen nog even door!

kranensaduccoJe hebt eerder ook korte verhalen geschreven (Zoals Kranen van Saducco). Ben je van plan om ook over deze wereld korte verhalen te publiceren?

Nee, ik ga geen korte verhalen schrijven. Ik moet het echt van de lengte hebben om mijn verhaal te kunnen vertellen. Mijn wereld bestaat al dertig jaar denk ik, want die is begonnen toen ik rollenspelen ging spelen, toen ik nog studeerde. Die wereld is in de loop van de jaren alleen nog maar uitgebreid. Een deel van de wereld staat op de kaart voor in het boek. Het hoofdverhaal dat zich in die wereld afspeelt kan ik misschien nog wel twintig boeken over schrijven. Het is een beetje zoals George R.R. Martin, waar de komende winter en gevaren die daarbij behoren een allesoverkoepelend thema is in het verhaal. Zo’n uitgangspunt heb ik ook voor mijn wereld. Het is wat de wereld maakt tot wat hij is. Om dat uit te werken heb ik nog wel wat boeken te schrijven, maar dan moeten uiteraard genoeg mensen dit eerste boek kopen…

Heb je plannen om het boek ook internationaal uit te geven?

Daar wordt zeker aan gewerkt. Ik heb een van de grotere agenten in Nederland, Marianne Schönbach, die een groot internationaal netwerk heeft. Zij probeert het boek dan tijdens de London Book Fair in april en in oktober de Buchmesse in Frankfurt aan te bieden. Er zijn een aantal hoofdstukken in het Engels proefvertaald, dus we zullen zien hoe dat zich ontwikkelt. Engels is hartstikke lastig, want ze hebben natuurlijk een enorm aanbod van schrijvers. Anderzijds denk ik wel dat het concurrerend is wat ik heb geschreven, maar we zullen zien. We laten voor de extra aantrekkelijkheid nog wat extra beeld erbij tekenen door Iris Compiet, die is ook een mooie naam aan het opbouwen in het buitenland. Zo hebben we een mooi pakket hebben om straks op te sturen. Ook ben ik bezig met een website (www.felswyck.com).

Helpt je ervaring als jurylid van de World Fantasy Awards hiermee?

Het helpt in die zin dat ze weten wie ik ben. Als je naar de Amerikaanse of Engelse markt kijkt, is er zoveel aanbod, dat ze op basis daarvan mijn boek niet per se voorrang gaan geven. Maar het betekent wel dat je beter onder de aandacht gebracht kan worden. De uitgevers luisteren tenminste als mijn agent langs komt. Ik ken vanuit mijn ervaring als uitgever natuurlijk ook alle andere uitgevers, agenten en redacteuren. Ze nemen me wat dat betreft ook wel serieus. En verwacht ik er iets van? Ja, ik heb goede hoop. Er is hier en daar al wat interesse, hoewel er nog niks concreet is. Je kijkt dan als eerst naar bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk, landen die zelf ook niet per se verzuipen qua fantasy op dit gebied en waar wij cultureel gezien ook goed bij aansluiten. Maar ook denk ik dat het zeer geschikt kan zijn voor de Engelstalige markt. We kijken ook wel naar Engelstalige subagenten die nog beter de markt kennen dan mijn agent zelf. We doen er in ieder geval alles aan, laat ik het zo zeggen.

Nog even kort: wie raad je je boek aan?

Aan iedereen die in een nieuwe wereld wil duiken, waarbij je het gevoel wilt hebben dat hij echt tastbaar is. Waar alle personages zijn gevormd door de wereld waarin ze zijn opgegroeid. En aan lezers die interesse hebben in personages met diepgang in hun relatie naar elkaar en de wereld. Misschien heb ik daar wel meer aandacht aan besteed dan aan het verhaal zelf. Wat dat betreft is de mate waarin ik dit heb uitgesponnen vrij uniek denk ik. Ik heb ook niet veel vaker zoveel kaarten voor in een boek gezien. En als het aan mij had gelegen waren het er nog meer geweest. En als laatste puntje wil ik nog even de nadruk leggen op de vrouwen in mijn boek. Ik heb er voor gezorgd dat er veel sterke vrouwen in het boek zitten, omdat ik dat een beetje miste in de moderne fantasy die ik heb gelezen.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here