Botje – Janneke Schotveld

0
84

Omslag Botje

Het leven van de negenjarige Bibi is vrij normaal, al zou ze wel eens willen dat haar vader en moeder niet altijd zo druk waren. Bibi’s moeder is altijd op reis, op zoek naar onontdekte dieren, en haar vader heeft een wolwinkeltje genaamd Bollewol. Hij maakt de gekste dingen van een bolletje wol: mutsen in alle vormen en maten en knuffelversies van zo’n beetje elk dier dat je ooit gezien hebt. Met zulke drukke ouders zal de herfstvakantie vast heel saai worden, denkt Bibi. Maar niks blijkt minder waar als er op een dag een vreemd pakketje bij haar wordt bezorgd. In het pakketje zit namelijk… een robot!

Het robotje in Bibi’s pakketje blijkt niet zomaar een robot te zijn. Nee, het is een meisjesrobot en ze heeft ook nog eens een naam: Botje! Botje vindt het heerlijk om voorgelezen te worden, heeft een eigen willetje en kan supergoed voetballen. En ze heeft ook nog eens de allerliefste ogen, waardoor Bibi haar wel in huis móét nemen. Maar algauw blijkt dat Botje niet voor niets naar Bibi toe is gestuurd. Er zit namelijk een enge man achter haar aan die haar open wil maken en nog veel meer Botjes wil maken! Zal het Bibi lukken Botje uit handen van de man te houden? En wie is eigenlijk die mysterieuze Appie Eensteen die haar het pakketje heeft gestuurd?

Met Botje heeft Janneke Schotveld wederom een heerlijk grappig, spannend en origineel verhaal geschreven, dat dankzij haar filmische schrijfstijl en de vrolijke tekeningen van Annet Schaap helemaal tot leven komt.

Superjuffie
Schrijfster Janneke Schotveld kennen we natuurlijk allemaal van haar superpopulaire Superjuffie-serie. Met Botje heeft Schotveld een compleet nieuw verhaal geschreven met nieuwe personages, maar ook nog steeds met een klein beetje magie. Want waar Superjuffie natuurlijk al vliegend dieren redt, is Botje wel een heel bijzonder ‘levend’ robotje! Toch zijn Botje en Superjuffie verder nauwelijks met elkaar te vergelijken, omdat ze allebei een heel origineel verhaal hebben, vol leuke personages en spannende avonturen. Alleen de cover en illustraties doen wat aan Schotvelds eerdere boeken denken, want net als bij Superjuffie zit Botje weer vol met prachtige en grappige zwart-witillustraties van Annet Schaap.

Wat overigens wel heel leuk is, is dat er in Botje allemaal kleine hints verborgen zijn naar beroemde boeken en mensen, en bijvoorbeeld dus ook naar Superjuffie. Zo gaat Bibi’s lievelingsboek over een vliegende juf die dieren redt, zit er een wel heel bekende schrijver in de jury van de voorleeswedstrijd en zal de beroemde wetenschapper Appie Eensteen bij veel mensen ook wel een belletje doen rinkelen. Dit maakt het boek erg grappig en herkenbaar voor kinderen die bijvoorbeeld Superjuffie hebben verslonden, maar al die kleine verwijzingen maken het verhaal stiekem ook erg leuk voor volwassenen!

Bijzondere personages
Botje is een erg vrolijk, grappig en kleurrijk verhaal, en dat komt onder andere door alle bijzondere personages. Ze hebben allemaal hun eigen (soms ietwat maffe) karaktertrekjes, waardoor ze helemaal voor je ogen tot leven komen. Zo heb je natuurlijk Bibi, die haar naam te danken heeft aan de plek waar ze geboren is: een bibliotheek. Bibi is dol op lezen, dus voor ons was het niet zo moeilijk om ons in haar in te leven! Daarnaast heb je ook nog de half-Chinese Midas, Bibi’s buurjongen en beste vriend die later bioloog wil worden en zijn kamer vol vleesetende planten heeft staan, en natuurlijk Bibi’s vader, die altijd wel een bol wol en een stel breinaalden bij zich heeft. Om nog maar niet te beginnen over de vervelende mevrouw Zemelaar en de postzegelverzamelende postbode Wannes!

Maar het leukste en bijzonderste personage in Botje is uiteraard Botje zelf. Het meisjesrobotje is natuurlijk eigenlijk een robot, maar ook Botje heeft haar eigen karaktertrekjes, waardoor ze net zo levendig overkomt als de andere personages. Al blijft ze daarnaast ook een echt robotje dat zich regelmatig afvraagt waarom Bibi’s geheugen zo klein is en hoe het komt dat Bibi wel twéé makers heeft in plaats van één. Die momentjes zorgen ervoor dat Botje erg geloofwaardig en actueel overkomt, want hoelang zal het nog duren voordat we echt zulke robotjes in huis zullen hebben? Robotjes die niet alleen maar voor ons kunnen stofzuigen of grasmaaien, maar die echt tegen je praten en een eigen willetje hebben?

[product_page sku=”9789000339280″]

Vorig artikelAchter de gesloten poorten van Symbolica, de duurste Efteling-attractie ooit
Volgend artikelVerslag YALfoort 2016