Mercy Thompson 2: In het bloed – Patricia Briggs

0
53

Omslag Mercy Thompson 2: In het bloed

Na de gebeurtenissen in Onder de maan lijkt Mercy eindelijk weer in wat rustiger vaarwater te komen. Dan belt Stefan, de vampier met een voorliefde voor Scooby Doo, haar ‘s nachts op. Of ze in haar coyotegedaante mee wil gaan als getuige wanneer hij een nieuwe vampier in de stad welkom heet. Stefan had nog een gunst van Mercy tegoed en daarom kan ze hier niet aan ontkomen. Als ze aankomen bij het hotel waar de vampier verblijft, ruikt Mercy een vreemde geur. Ze weet niet wat dit betekent en gaat mee naar binnen. Als ze oog in oog komt te staan met de nieuwe vampier genaamd Littleton, wordt het al snel duidelijk dat dit geen normale vampier is. Kan Mercy zichzelf en Stefan nog op tijd in veiligheid brengen?

Stefan wordt door Marsilia, de meesteres van het vampiernest, erop uitgestuurd Littleton op te sporen en mee te nemen. Dood of levend, dat maakt niet uit. Wanneer Stefan niks meer van zich laat horen, weet Mercy dat er iets niet klopt. Als de wolven dan ook beïnvloed worden door de aanwezigheid van Littleton en Warren meer dood dan levend teruggevonden wordt, is voor Mercy de maat vol. Ze gaat op onderzoek uit en hoopt dat haar immuniteit voor vampiermagie haar hierbij zal helpen. In een race tegen de klok moet Mercy proberen haar vrienden te redden van Littleton, maar of dit haar ook zal lukken…

De spanning en de  vlotte schrijfstijl van Briggs zorgen ervoor dat het boek leest als een trein!

Vampiers
Als er gekeken wordt naar de titel van het boek In het bloed, verwacht je dat het verhaal zich vooral zal focussen op de vampiers. En dit is ook zo: de bad guy is een vampier en daarnaast helpt Mercy de vampiers, waarbij ze veel te weten komt over hoe het nest functioneert. De hiërarchie en politieke spelletjes in het nest leer je stukje bij beetje kennen en hierdoor krijg je ook een kijkje in het dagelijkse leven van een vampier. Dit is weer anders ten opzichte van het vorige boek en maakt ook dat je weer een ander stukje van de wereld van Mercy te zien krijgt. Dit zorgt ervoor dat de wereld die Briggs schept steeds uitgebreider en ook geloofwaardiger wordt. Hierdoor word je makkelijk meegezogen in het verhaal. Daarnaast worden er ook vragen beantwoord, zoals hoe de vampiers eigenlijk aan het bloed komen dat ze nodig hebben om te overleven.

Romantiek
Naast dat het boek meer in gaat op de vampiers, komt er ook meer romantiek om de hoek kijken. Nog steeds spatten de vonken er niet vanaf, maar je voelt duidelijk dat de romantische spanning steeds sterker wordt. Het opbouwen van de spanning heeft Briggs goed onder de knie en je kijkt dan ook steeds zelf uit naar de keuzes die Mercy maakt. In het boek is  de driehoeksverhouding tussen Mercy, Adam en Sam nog steeds aanwezig en doordat beide mannen hun voor- en nadelen hebben, is het moeilijk een kant te kiezen. Aan de ene kant is er de stoere Adam die een bepaalde invloed heeft op Mercy en dit komt niet alleen doordat hij de alpha van de roedel is. Aan de andere kant hebben we Sam: hij is zorgzaam en natuurlijk Mercy’s jeugdliefde. Beide mannen hebben een bepaalde aantrekkingskracht en dit maakt het voor Mercy moeilijk om te kiezen.

Tweede deel
Het vorige boek in de Mercy Thompson-serie, Onder de maan, is in vergelijking met dit boek duidelijk een introductie geweest. Er werd veel uitleg gegeven over Mercy zelf en natuurlijk ook over de weerwolven. In het bloed is daarentegen een stuk vlotter geschreven en er hoeft dus niet meer van alles over de weerwolven uitgelegd te worden. Er wordt gelukkig wel voldoende uitleg gegeven over de vampiers, maar dat haalt af en toe wel de snelheid uit het verhaal. Dit gebeurt echter niet op een vervelende manier. Dit komt doordat er niet te lang bij bijvoorbeeld de politieke spelletjes stilgestaan wordt, maar er juist een duidelijkere wereld geschept wordt en je ook meer over Mercy te weten komt. Het feit dat we nu niet meer zoveel uitleg nodig hebben in combinatie met de vlotte schrijfstijl van Briggs zorgt ervoor dat het boek leest als een trein.

Vorig artikelBotje en de zeven schroefjes – Janneke Schotveld
Volgend artikelWarrior Cats films in de maak?