Aru Shah en het einde van de tijd – Roshani Chokshi

0
93

De 12-jarige Aru Shah woont samen met haar moeder in het Museum van Oude Indiase Kunst en Cultuur. Haar moeder is een beroemde archeoloog en curator van het museum, die bovendien veel voor haar werk op reis is. Hierdoor merkt deze niet dat Aru zich op school een buitenbeentje voelt en de waarheid hier en daar verdraait om interessanter gevonden te worden.

Zo heeft Au op school verteld dat er een vervloekte lamp staat in het museum. Drie van haar klasgenoten komen langs in de hoop haar op een leugen te betrappen en eisen dat ze de lamp aansteekt. Ondanks dat haar moeder haar streng verboden heeft om de lamp aan te raken, doet ze wat haar klasgenoten willen. En daarmee brengt ze ongewild de afschuwelijke demon De Slaper de wereld in waardoor de hele wereld vernietigd dreigt te worden.

Aru ontdekt dat ze een Pandava is, geboren met de ziel van één van de vijf broers uit het hindoe-epos de Mahabharata. Het blijkt dat zij samen met Mimi (ook een Pandava) de wereld moeten redden. Hiervoor hebben ze slechts negen dagen de tijd en de gevaren die hen wachten zijn groot. Met slechts de hulp van een sarcastisch duif (die ooit een machtige wachter was) en met geschenken van de goden (die weinig nut lijken te hebben), lijkt dit een onmogelijke missie. Toch doen Aru en Mimi hun uiterste best en dat brengt ze op plekken vol wonderen en gevaren.

Eerste deel

Aru Shah is het eerste deel van een serie boeken die gebaseerd zijn op de hindoeïstische mythologie. Achterin het boek is een uitgebreide woordenlijst opgenomen, waarin begrippen en goden uit deze mythologie omschreven worden. Deze is niet alleen erg handig om tijdens het lezen wat op te zoeken, maar is ook vlot geschreven en dus beslist geen saaie lijst. Zelf heb ik de woordenlijst gelezen voordat ik het boek ging lezen, zodat ik al een eerste indruk kreeg van deze voor mij redelijk onbekende mythologie.

Dat beviel me ook prima, er staan geen spoilers en zo was de wereld waarin Aru zich bevond al een klein beetje bekend bij me. Dat was zeker handig, want er worden in het boek heel veel namen genoemd. Als lezer moet je echt je aandacht erbij houden om alles te kunnen bevatten en te onthouden welke rol/eigenschappen de goden en magische voorwerpen hebben.

Dit leidt soms wat af van het verhaal van Aru die de wereld moet zien te redden, en dat is jammer. Waarschijnlijk zal dit in het volgende boek minder het geval zijn, omdat dan de eerste basis al gelegd is en je als lezer dan in een wereld stapt die al deels bekend is. Voor lezers die bekend zijn met de hindoe mythologie lijkt me dit een feest van herkenning. Net zoals mijn kinderen en ik hadden bij de boeken van Rick Riordan die gebaseerd zijn op de Griekse mythologieën.

Aangeraden door Rick Riordan

Het voorwoord in het boek is geschreven door Rick Riordan die o.a. zegt: Heb je ooit een boek gelezen en gedacht wauw ik wilde dat ik dat had geschreven!? Voor mij is Aru Shah en het einde van de tijd zo’n boek. Het heeft alles waar ik van houd, humor, actie, geweldige personages en uiteraard, gave mythologie!

Na het lezen van deze woorden is het dan ook niet verwonderlijk dat het boek over Aru Shah veel overeenkomsten heeft met de boeken van Rick Riordan. Een (onwaarschijnlijke) jonge held die een soort van halfgod blijkt te zijn en die de wereld moet redden. Een queeste waarbij er vele gevaren op de loer liggen en waarin mythologische personages, wezens en voorwerpen een hoofdrol spelen. Twijfel aan de capaciteiten van de held door zowel de goden, metgezellen en de held zelf. De held die haar weg moet vinden in zowel de queeste als in haar persoonlijke groei. En zo zijn er meer overeenkomsten zodat het boek wat dat betreft niet heel origineel is. Toch is het beslist geen kloon van de Rick Riordan boeken.

De schrijfstijl is heel eigen en is meer direct naar de lezer toegeschreven. De humor in het boek is vaak op sarcastische manier gebruikt en dat levert ontzettend leuke gesprekken op. Met name tussen Aru en Boe (de duif die ooit een wachter was) worden heel wat verbale gevechten uitgevochten. Leuk daarbij is dat die twee elkaar langzaam maar zeker behoorlijk aardig gaan vinden maar dat niet toe willen geven.

De totaal andere wereld van de hindoeïstische mythologie en de manier waarop die uitgewerkt wordt, zorgen ook voor unieke elementen in dit verhaal. Zo krijgt Aru te maken met een levend paleis, komt ze een zevenhoofdig paard tegen, moet ze vechten tegen een demon en komt ze in de dodenwereld terecht.

En dan is er natuurlijk Aru zelf, een personage die ik snel in mijn hart sloot met haar grote mond en het kleine hartje. Ze gaat wat makkelijk met de waarheid om, maar het is zo begrijpelijk dat ze dit doet dat het iets aandoenlijks heeft. Ze krijgt heel wat voor haar kiezen in het boek, niet alleen moet ze de wereld redden en samenwerken met een meisje dat helemaal niet bij haar lijkt te passen. maar ze ontdekt ook schokkende geheimen over zichzelf. De eigengereide en praktische manier waarop Aru dit allemaal oppakt maakt haar een personage waar ik graag meer over wil lezen.

Op zich is het heel interessant om met deze hindoeittische mythologie kennis te maken maar het is soms te veel informatie die je als lezer allemaal moet verwerken. Het verhaal heeft duidelijk veel invloeden van de boeken van Rick Riordan zodat het thema niet heel origineel te noemen is. De uitwerking is echter goed gedaan en ademt een geheel eigen sfeer uit. De schrijfstijl is vlot en de hoofdpersoon heeft een eigengereid en vertederend karakter zodat je graag over haar en haar spannende queeste vol avonturen leest.

Aru Shah en het einde van de tijd Boek omslag Aru Shah en het einde van de tijd
Roshani Chokshi
9789000364503