Mistborn 3: De Held van Weleer – Brandon Sanderson

0
61

Omslag Mistborn 3: De Held van Weleer

In De Held van Weleer komt het verhaal dat gestart is in Het Laatste Rijk tot een episch einde. In het tweede deel uit de Mistborn trilogie, De Bron der Verheffing, heeft Vin het Godachtige wezen Doem ongewild bevrijd uit diens gevangenschap. Sinds Doems vrijlating zijn de nevels dichter geworden en constant aanwezig. Ze zorgen zelfs voor dodelijke slachtoffers onder de bevolking. De vulkanen staan op uitbarsten en stoten zeer zware asregens uit. De aardbevingen volgen elkaar in hoog tempo op en worden steeds heftiger. Het zal niet lang meer duren voordat Doems missie is geslaagd en al het leven op de wereld is vernietigd.

Let op! De recensie bevat spoilers over de eerdere delen uit de serie.

Elend is dankzij een parel die Vin bij de bron der verheffing aantrof volledig genezen van zijn dodelijke verwondingen en beschikt sindsdien eveneens over Nevelmenskrachten. Vin en Elend zijn nu de Keizerin en Keizer van het gehele rijk en proberen alle steden aan zich te onderwerpen, terwijl ze ondertussen op zoek gaan naar de voorraadgrotten van de opperheer. In deze grotten moet het antwoord liggen dat zal helpen Doem te vernietigen. Doem is echter in staat mensen te beïnvloeden en geschreven woorden te veranderen. Hierdoor is niemand te vertrouwen. Ondertussen is Doem op zoek naar zijn “lichaam”, want zodra hij hiermee herenigd is kan hij de wereld in een oogwenk vernietigen.

Het volstaat prima om te zeggen dat Sanderson met De Held van Weleer een epische conclusie heeft geschreven op een ijzersterke trilogie.

Huh? Wauw!
Het is erg lastig om een beknopte omschrijving van het verhaal te geven zonder teveel te verklappen, want het boek zit barstensvol ijzersterke plotwendingen. Steeds worden gebeurtenissen uit de eerdere boeken in een heel ander daglicht gezet. De meest onbenullige gebeurtenissen uit het eerste boek hebben uiteindelijk grootse gevolgen in het derde boek. Voor de manier waarop Sanderson zijn gehele verhaal heeft gedirigeerd verdient hij niets dan lof. Het verhaal is zo complex en groots en zit gewoon erg goed in elkaar. Er gebeurt heel veel in het boek en we volgen vele verhaallijnen, maar het geheel wordt nooit onoverzichtelijk.

Om het verhaal deze complexiteit te kunnen geven wordt er net als in het vorige boek erg veel overlegd, vergaderd, bestudeerd en overpeinsd. Dit heeft als gevolg dat het algehele tempo wederom vrij laag ligt. In tegenstelling tot het vorige boek zit er gelukkig veel meer actie in De Bron der Verheffing. Zoals we ondertussen wel gewend zijn van Sanderson zijn de gevechten een genot om te lezen. Vooral de gevechten van de nevelmensen met welke tegenstanders dan ook zijn fenomenaal en zeer episch beschreven.

Sterke karakterontwikkelingen
Naast het sterke verhaal, de goed uitgewerkte wereld en het originele en eveneens tot in de puntjes uitgewerkte magiesysteem blinkt Sanderson ook enorm uit in het uitwerken van zijn personages. Gedurende alle drie de boeken maken de personages zeer geloofwaardige ontwikkelingen door en worden ze duidelijk beïnvloed door de gebeurtenissen die ze hebben moeten doorstaan. Je ziet de personages voor je ogen tot nieuwe inzichten komen en hierdoor enorm groeien. Vooral Vin en Elend blinken hierin uit. Maar ook diverse andere personages spelen een zeer belangrijke rol in het geheel. Sazed is zijn geloof en alle hoop verloren, nadat zijn geliefde Tindwyl is gestorven in het gevecht om Luthadel. De Kandra TenSoon, die zich voorheen voordeed als OreSeur, probeert zijn volk te overtuigen de beloofde held Vin te helpen in haar strijd tegen Doem. Vooral opvallend is echter de rol van Spook. In Het Laatste Rijk is hij maar het neefje van Knuppel die er een beetje bijhangt en weinig inbrengt binnen de groep, maar in De Held van Weleer is niets minder waar.

Er is heel veel wat ik in deze recensie niet heb aangehaald, maar dat komt gewoon omdat er teveel gebeurd en ik niet teveel plotelementen wil weggeven. Dit zou het leesplezier alleen maar kunnen bederven. Het volstaat prima om te zeggen dat Sanderson met De Held van Weleer een epische conclusie heeft geschreven op een ijzersterke trilogie. Als enige minpunt kan ik aanhalen dat het tempo wat laag ligt, maar dit mag de pret niet drukken. Voor wie nog niet genoeg heeft gekregen van de avonturen van nevelmensen is er ondertussen een nieuw deel uitgekomen die los staat van de Mistborn trilogie: De Wet van Staal .

[product_page sku=”9789024560738″]

Mistborn 3: De Held van Weleer Boek omslag Mistborn 3: De Held van Weleer
Mistborn 3