Van Mathijs Hulster verscheen bij Zilverbron eind vorig jaar het tweede deel van zijn Portaal-serie, De Staf van Apophis. In de serie worden mythologie en fantasy op een interessante manier met elkaar gemengd. We stelden hem een aantal vragen over zijn boeken en plannen:

Je hebt nu twee boeken op je naam staan: De vrije wereld en De staf van Apophis. Je eerste boek publiceerde je eerst in eigen beheer, maar heb je herschreven en is heruitgebracht bij Zilverspoor. Ik las dat het schrijven van het eerste deel een jaar heeft geduurd, maar het herschrijven drie jaar. Hoe was het om een verhaal opnieuw aan te pakken samen met Zilverspoor?

Haha, ja, hoe krijg ik dat lange herschrijven voor elkaar… De eerste versie van De Vrije Wereld was al in 2009 klaar. Ik was allang met andere schrijfprojecten bezig gegaan en schreef zelfs al driekwart van het vervolg, De staf van Apophis, toen ik in 2014, op een HEX-releasefeestje van Thomas Olde Heuvelt mijn uitgeefster en redactrice Cocky van Dijk ontmoette. Ik vertelde over het oude manuscript dat ik nog ergens had liggen. Nadat Cocky het grondig had bekeken, besloten we dat het 12+ verhaal een Young Adult moest gaan worden.

Bij het herschrijven kwam ik er gelijk achter hoeveel mijn schrijftechniek in de afgelopen jaren was gegroeid. Het grootste probleem was dat ik de herinneringen die ik aan De vrije wereld had, niet terug las. Ik zag het niet voor me, rook en proefde het niet. Bovendien zag ik dat het verhaal meer kon worden. Dat, samen met mijn perfectionisme, een bijzonder grondige redactie en het droevige overlijden van de toenmalige uitgever Jos Weijmer, zorgde ervoor dat De Vrije Wereld pas in augustus 2016 uitkwam.

Wat was het waardevolste voor je schrijven dat je tijdens dit proces hebt ontdekt, bijvoorbeeld over je eigen stijl of in het verhaal zelf dat je het meeste hebt aangepast?

Tijdens de redactie heb ik enorm veel geleerd. Mijn manier van schrijven had een aantal ‘bugs’, die ik er snel uit kreeg nadat Cocky me daarvan bewust had gemaakt. Ik had bijvoorbeeld de neiging tot passief schrijven en kon veel meer laten zien in de tekst, dan dingen te beschrijven. Verder gebruikte ik soms ‘frivoliteiten’ die niet bij alle lezers overkwamen. Ik heb geleerd om mijn beelden duidelijker te schetsen, zodat (bijna) iedereen ze kan vatten. Mijn advies aan beginnende schrijvers is daarom: laat je verhalen redigeren, leer wat jouw ‘bugs’ zijn en haal ze eruit.

Nu is eind vorig jaar ook het vervolg verschenen: De staf van Apophis. Was het schrijven van het tweede deel gemakkelijker na je ervaringen met het schrijven en herschrijven van deel 1?

Ongeveer even moeilijk, denk ik. Ik had De staf van Apophis al voor driekwart liggen toen ik aan het herschrijven begon. Destijds was ik er min of meer mee vastgelopen. Ik wilde er een gewaagd en uniek boek van maken. De plot zat wat complexer in elkaar dan die van De Vrije Wereld. Er zouden meer personages zijn uit wiens ogen je het verhaal volgt. Hun drijfveren zou ik veel verder uitwerken. Bovendien moest ik keuzes maken over welke wetenschappelijke theorie ik zou hanteren over hoe de laatste ijstijd ten einde was gekomen. Dat zou van doorslaggevend belang zijn voor de wereldbouw (in het nawoord schrijf ik daar meer over).

De Egyptische mythologie speelt een grote rol in je boeken, wat spreekt je hierin zo aan dat je het het graag een rol geeft in je eigen verhaal?

Ik ben gefascineerd door oude culturen, zoals die van het Oude Egypte. Het is zó lang geleden. Als de Romeinen een tijdmachine hadden gehad, dan zou onze tijd dichterbij zijn dan die van het vroege Oude Egypte. Mijn hoofd begint te tollen als ik me probeer voor te stellen hoe die mensen toen leefden. Waar ze in geloofden. Wat voor verhalen belangrijk voor hen waren. Verhalen zeggen zo veel over mensen en hun denkgeest. Ik ben geneigd te geloven dat ook archeologen grotendeels in het duister tasten over wat veel van die verhalen werkelijk te zeggen hebben.

Ik moet een jaar of zestien zijn geweest toen ik gefascineerd raakte door de vele raadsels over het Oude Egypte. Geheime, niet-verkende ruimtes in de piramides op het Gizeh-plateau. Het werkelijke bouwjaar van de Sfinx. Voor mij ademde het Oude Egypte mysterie – wat zou het betekenen als…? Het gevoel van mysterie en verwondering drijft me tijdens het schrijven. In de Portaal-trilogie werk ik langzaam maar zeker toe naar een onthulling die het wereldbeeld van de hoofdpersonages grondig op zijn kop zet. Die heeft te maken met de dood en de zoektocht naar onsterfelijkheid. Dat zijn behoorlijk Oud-Egyptische thema’s.

In hoeverre ben je voor je verhaal research aan het doen over de oude Egyptische en Perzische samenlevingen om te gebruiken als decor?

Natuurlijk heb ik de nodige boeken gelezen, documentaires gezien en musea bezocht over de culturen die in de Vrije Wereld – het dodenrijk in mijn boeken – voorkomen. Afgelopen november heb ik nog in het British Museum in Londen genoten van de collectie schatten van over de hele wereld. In de Portaal-trilogie proef je de sfeer van verschillende culturen. Culturele details staan niet op de voorgrond. De personages, de plot en de fantasy-elementen maken al dat de lezer vrij alert moet blijven lezen. Bovendien zijn de Egyptenaren en Perzen van het dodenrijk zich blijven ontwikkelen, moet je weten, en niet helemaal meer zoals ze in onze geschiedenisboeken beschreven staan 😉

Net als je mede-auteurs bij Zilverspoor/Zilverbron sta je regelmatig op evenementen, ging je hier voorheen zelf ook al wel eens heen als bezoeker? Hoe is het om je lezers zo direct te ontmoeten?

Mathijs Hulster

Ik was één keer eerder op Castlefest geweest. Comic Cons en Elfia had ik nog niet mogen beleven. Het leukste aan al die evenementen vind ik dat mensen er zo zichzelf zijn. Het ontmoeten van lezers is super leuk en dat blijft het ook. Zeker nu De staf van Apophis uit is en de eerste mensen hem hebben uitgelezen. Eindelijk hoef ik niet meer tegen iedereen mijn spoilers voor me te houden, heerlijk is dat! Veel lezers zitten zelf ook boordevol ideeën voor verhalen. Het is fantastisch om inspiratie uit te wisselen.

Lees je zelf ook veel fantasy of sciencefiction, of is daar weinig tijd voor tijdens het schrijven?

Tijdens het schrijven heb ik weinig tijd voor alles! Nu heb ik gelukkig wat meer tijd. Ik heb me voorgenomen wat te gaan lezen en luisterboeken te gaan luisteren. Ik heb heel wat in te halen en ben recentelijk nog geen krakers tegengekomen, maar daar wil ik snel verandering in brengen. Patrick Rothfuss en Neil Gaiman staren me al lang aan vanuit mijn boekenkast. Die zijn nu als eerste aan de beurt.

De Portaal-serie zal uit drie boeken bestaan, hoe gaat het met het schrijven van het derde deel?

De afgelopen weken ben ik heel voorzichtig begonnen met het plotten van het afsluitende boek. En o, wat kriebelt het… Ik heb altijd geweten wat de eindclimax zou worden. Wat nog niet vastligt is hoe de personages daar precies zullen aankomen en wie het zal overleven. Boek 3 zal opnieuw onvoorspelbaar worden. Alle puzzelstukjes zullen op hun plek vallen. Maar hoe? Tja… dat ga ik het komende jaar ontdekken.

En heb je daarna al plannen op stapel staan voor een nieuw boek/verhaal?

Ja! Ik zie ernaar uit om een nieuwe wereld vorm te geven, nieuwe vertelstemmen te gebruiken en nieuwe personages te introduceren. Er ligt een spannende fantasy-thriller uit 2013 op de plank, daar wil ik nog heel graag mee verder. Het boek zal gaan over een rechtenstudente en de relatie met haar eigenaardige vriend. Ze stelt hem een ultimatum. Of hij vertelt haar wie hij werkelijk is, óf ze maakt het uit. Ze weet niet waar ze aan begint…

Maar voorlopig ben ik nog wel met boek 3 van de Portaal-serie bezig!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.