Tv-seriesTv-recensiesDe Grisha op Netflix is bingewaardig voor zowel boekenfans als nieuwe kijkers

De Grisha op Netflix is bingewaardig voor zowel boekenfans als nieuwe kijkers

-

De populaire boekenserie Grisha is door Netflix verfilmd tot een magische tv-serie waarvan het eerste seizoen 8 afleveringen van rond de drie kwartier telt. De boeken hebben wereldwijd een immense schare fans aan zich weten te binden, dus we hopen natuurlijk dat de serie hier alleen maar positief aan bijdraagt! Lees hier onze ervaring.

Het verhaal

Ravka wordt al eeuwenlang verscheurd door een zwart gat in het hart van het land: de zogeheten Shadow Fold (vertaald als De Onzee/Schaduwvlakte in Nederland). Daardoor is het oosten van Ravka afgesloten van het westen en laat nou net in het westen de toegang tot de zee zijn, en daarmee de handelsgebieden. Het maakt het land kwetsbaar, waardoor al van jongs af aan de bevolking wordt opgeroepen om zich bij het leger te voegen en het land te verdedigen tegen de buurlanden. In deze situatie treffen we Alina en Mal aan: twee vrienden die zich als kaartmaker en tracker voegen bij een expeditie door de Shadow Fold. Al snel blijkt dat Alina meer krachten bezit dan dat ze dacht en daarmee trekt ze de aandacht van het hoofd van de Grisha – mensen die materie kunnen beïnvloeden – generaal Kirigan, ofwel de Darkling.

Meer informatie over de wereld van de Grisha vind je in dit artikel >

Beeldvoering

Een belangrijke reden dat een serie topt of flopt is misschien wel de wijze waarop de sfeer van de boeken op beeld overgebracht wordt. Zeker bij een fantasyserie, waar je je helemaal wil inleven, moet je niet zo door de special effects of green screens heen kunnen prikken. Wat dat betreft is er goed nieuws: Shadow & Bone is kwalitatief uitstekend! Je wordt in no time meegevoerd in het land dat geïnspireerd is door Tsaristisch Rusland. De kostuum zijn on point, de shadow fold is een groot zwart gat dat veel tot je verbeelding overlaat totdat je je kapot schrikt door een Volcra, en er zit een tempo in het verhaal waardoor je je niet gaat vervelen. De little palace staat in een mooi contrast met Ketterdam, maar bovenal zijn beide sterk uitgewerkt. Wat ik enorm tof vind, is dat je een verschil in sfeer merkt tussen de scenes met de crows en de scenes met Alina en Mal. Daardoor krijg je een fijne dynamiek tijdens het kijken en wordt het verhaal niet saai.

Acteurs

Tweede top of flop: kunnen de acteurs de geliefde personages uit de boeken wel tot leven brengen? Met een acteur als Ben Barnes heeft de regie in elk geval een gouden greep gedaan. Ben Barnes kende ik vooral als Prince Caspian in de gelijknamige Narnia-verfilming en als Logan in de verslavende serie Westworld. Hij laat nu opnieuw zien dat hij zowel verleidelijk, mysterieus als enorm krachtig kan zijn in de rol van generaal Kirigan. Alle acteurs laten een ontzettend sterke prestatie zien. Speciale aandacht gaat voor mij uit naar Kit Young die Jesper speelt. Dit lid van de crows weet een humoristische noot toe te voegen die zeer welkom is in een toch wel serieus verhaal.

Ben Barnes als Generaal Kirigan

Verhaallijn

Laatste top of flop: hoe is de verhaallijn verfilmd? Het is natuurlijk niet mogelijk om de boeken 1 op 1 te verfilmen, dus er zijn concessies in de verhaallijn gedaan. Meer nog: we volgen niet alleen de verhaallijn van het boek Schim & Schaduw, ook de personages uit List & Leugens van het Kraaien-tweeluik doen al hun intrede. Gezien Kaz, Jesper en Inej niet voorkwamen in de originele Grisha-serie vroeg ik mij af ze de verhaallijn niet enorm zouden verstoren. Gelukkig doen ze dat niet. Meer nog, deze verhaallijn zorgt juist voor een beetje ontspanning tussen een best serieus verhaal door. Ze houden het tempo erin en het houdt de kijker nieuwsgierig hoe in hemelsnaam de verhaallijnen samen gaan komen. Graag geef ik ook even een shoutout aan Milo die de harten van kijkers heeft veroverd.

Er zijn een aantal kleine wijzigingen geweest in de achtergrond van Alina en bijvoorbeeld in de naam van de Darkling. Dit zorgt gelukkig niet voor veranderingen in de plot. Ook alle personages zitten erin en oh wat is het leuk om Genya naar David te zien kijken. Ik vond het geniaal om te zien hoe alles in elkaar paste en op zijn plek viel op het einde van de serie. In eerste instantie vond ik de verhaallijn van Nina en Matthias erg tof om te volgen, maar begreep ik niet waarom dit erin zat. In de laatste aflevering blijkt dat we dat gaan zien in seizoen 2!

Kortom: Doordat de serie niet één op één verfilmd is, is het verrassend voor kijkers die de boeken hebben gelezen als ook voor de kijkers die dat niet hebben gedaan. Het verhaal is ingekort waar het saai had kunnen worden en er zijn details toegevoegd om een diepere laag op bepaalde punten toe te kunnen voegen. Er is actie en je voelt een realistische band tussen de verschillende personages. Het seizoen is met veel zorg gefilmd en daardoor is het makkelijk om helemaal in de serie op te gaan.

Mijn eindoordeel is dan ook: Shadow & Bone is 100% bingewaardig. Wat vonden jullie van de serie?