Terra 7 1: Het Groene Kristal – Esther Wagenaar

0
157

Wat doe je als je op een verre planeet gestrand raakt en de uitdrukkelijke opdracht hebt het leven daar niet te beïnvloeden? Deze vraag probeert Esther Wagenaar te beantwoorden in haar sciencefictiondebuut Het Groene Kristal, het eerste boek uit de Terra 7 trilogie. Meer over deze auteur en haar bijzondere verhaal over het schrijven van deze trilogie lees je morgen in ons interview. Vandaag alvast een recensie van deel 1, een ontdekkingsreis langs verschillende culturen in een toekomstig universum.

Het verhaal

De mensheid heeft meerdere kolonisatieprojecten uitgevoerd en de planeet Terra 7 was daar één van. Inmiddels is al eeuwen geleden het contact verbroken met de deze planeet, waarvan het idee was dat de mensen in primitieve omstandigheden zouden moeten leven, zonder technologie en als het goed is zonder strijd. Het verhaal start dan ook wanneer de locatiegegevens van Terra 7 na al die tijd zijn teruggevonden en een onderzoeksteam naar de planeet kan worden gestuurd. Hun missie is om te observeren en te onderzoeken wat er in de tussentijd met de mensen is gebeurt, zonder de wereld van Terra 7 te beïnvloeden. Maar al bij aankomst gaat het plan grandioos mis.

De primitieve beschaving van Terra 7 blijkt helemaal niet zo primitief. Het ruimteschip wordt neergeschoten door een raket en stort neer op de planeet. De vier bemanningsleden zijn gestrand en moeten zien te overleven op de voor hun vreemde wereld. Ook moeten ze een manier zien te vinden om contact te maken met de aarde. En dan is er nog hun ruimteschip met geavanceerde technologie, die mag natuurlijk niet in de handen van de huidige bewoners komen!

“Een Scifi Fantasy met een vrouwelijke touch”

Een vergeten missie

Het leuke van dit boek is dat het verhaal eenvoudig lijkt in opzet. Maar de simpele taak van het overleven op een verre planeet en het ontdekken van een onbekende wereld raakt gecompliceerder naarmate het verhaal vordert. Want hoe kan je als bemanningslid niet willen ingrijpen in een wereld wanneer je beter en beter bekend raakt met diens bewoners en hun problemen?

Is het niet de menselijke aard om elkaar te willen helpen? Maar ook om elkaar tegen te werken uit woede, jaloezie of hebzucht? Kwesties die ook in onze huidige maatschappij tot discussie leiden worden mooi aangekaart in dit eerste deel. Rasverschillen, vooroordelen, manipulatie, machtsmisbruik en biologische wapens zijn enkele voorbeelden van dit soort thema’s. De auteur en lezer kunnen zo goed hun gedachten laten gaan over deze vraagstukken, zonder dat het vervelend wordt.

De personages zijn lekker geschreven, hebben ieder diepgang, een geschiedenis en een motivatie, en er zal voor ieder wel een personage bij zitten waarmee je je als lezer kan identificeren. In plaats van de vier bemanningsleden volgt de lezer vooral één van de aardse crew, Virginia, en drie van de inheemse bevolking. Zania, een Terrazone, doet zoals de naam al doet vermoeden erg veel denken aan de Amazones die wij gewend zijn vanuit de literatuur. Een sterk karakter, een jager en een vechter. Verder volgt de lezer Dion, een groene man met telepathische krachten en Kyril, een man van gemixte afkomst en lid van de lokale verzetsgroep tegen. Al deze personages volgen is niet lastig, omdat ze vaak met elkaar optrekken.

Esther geeft een kijkje in ieders gedachten en zo weet de lezer al snel dat ieder karakter zijn of haar eigen doelen nastreeft. Een verademing is het dan ook dat de protagonisten onderling redelijk goed communiceren en bereid zijn elkaar te helpen om hun doelen te bereiken. In veel verhalen wordt het conflict juist veroorzaakt doordat de protagonisten niet goed communiceren en je als lezer veel meer weet dan de personages. Wat dat betreft leest dit verhaal wat meer weg als een boek voor volwassenen, ondanks dat de term young adult aan het boek vast hangt.

Fantasy door een vrouwelijke hand

Eén van de redenen dat ik zo enthousiast ben over dit boek is de duidelijke vrouwelijke hand in dit verhaal. Naast dat twee van de vier protagonisten vrouwen zijn, hebben we hier te maken met een paar kwesties die ik niet zou verwachten van een mannelijke schrijver. Zo worden de Terrazones gebruikt als pionnen door de Afranen die hun een virus hebben toegediend. Vrouwelijke Terrazones worden hierdoor dodelijk ziek tijdens de zwangerschap. Het is een ziekte waarvoor alleen de Afranen een tegenmiddel hebben. Dat Zania handelt vanuit het oogpunt om haar zwangere zus te redden is voor mij een aangename verassing in een verhaal vol actie en technologie.

Maar ook de romantische plots worden niet achtergesteld in dit verhaal. Waar  scifi-schrijvers soms de neiging hebben hun vaak mannelijke helden korte bondige relaties te geven of befaamde one-night stands, gunt Esther haar protagonisten wat meer diepgang wat de liefde betreft. Een mooi voorbeeld is Dion en Zania, een verhaallijn, een relatie én een setje die op alle fronten aan mijn stoutste verwachtingen voldoen. Ze zijn dan ook mijn favoriete personages uit haar verhaal geworden.

Terra 7

Naast deze vrouwelijke ‘touch’ is er geen tekort aan actie scènes, bedrog en dilemma’s. Het boek past dan ook prima tussen andere traditionele scifi fantasy verhalen. De stijl doet denken aan Jack Vance, met een abstracte opening in de vorm van een transcriptie die de achtergrond schetst waartegen dit verhaal zich afspeelt, tot de perikelen die de helden meemaken. Ook de humor die Esther toepast, vooral tussen scène-wisselingen, mag hierbij niet worden vergeten. De energiepistolen dragen bij aan de Blake’s 7 sfeer die af en toe door komt schemeren, en benamingen en missies doen soms wat denken aan Dungeon and Dragons bordspel situaties.

Dit is een aanrader voor een brede doelgroep. Een mix van een scifiverhaal die niet té technisch is, maar waar technologie wel degelijk een belangrijke rol in speelt en een fantasy waarin de lezer een nieuwe rijke omgeving ontdekt, inclusief diens volkeren. De prettige schrijfstijl met humor en romantiek zorgen ervoor dat het lezen een plezante reis blijft van begin tot eind. Dit smaakt naar meer.

Het Groene Kristal Boek omslag Het Groene Kristal
Terra 7
Esther Wagenaar