The BFG

0
66

Omslag Chronicle

34 jaar na de verschijning van het boek is er nu een verfilming van The BFG (De GVR) van Roald Dahl, met niemand minder dan Steven Spielberg als regisseur. Sophie is een wees die ervan overtuigd is dat om 3 uur ’s nachts wanneer iedereen slaapt, alle monsters tevoorschijn komen. Wanneer ze dan eens naar buiten kijkt en de GVR ziet, besluit de GVR haar mee te nemen naar Reuzenland. Of deze film net zo spannend is als het boek voor zowel kinderen als volwassenen? Dat lees je hieronder.

Verhaallijn
De GVR vangt dromen en blaast ze ’s nachts de hoofden van slapende mensen binnen. Hij is echter een uitzonderlijke reus, want de andere reuzen zijn mensenetende monsters die nog veel groter zijn dan hij. Daarom besluiten Sophie en de GVR een plan te smeden om van de reuzen af te komen. Ze blazen een droom in het hoofd van de koningin van Engeland, waarna Sophie er op bezoek gaat om haar hulp te vragen bij het reuzenprobleem. Uiteindelijk vangen ze met behulp van het Britse leger alle reuzen en laten ze ze achter op een verlaten eiland met alleen maar snoskommers om te eten.

Kinderfilm in lijn met Matilda
De kleurrijke beelden van The BFG trekken je meteen het verhaal in, waarna de verhaallijn zich over je heen stort. Spielberg geeft je eigenlijk niet de kans om lekker even achterover te leunen, want niet alleen de beeldeffecten overspoelen je, maar ook de plot komt zo snel tot ontwikkeling dat je als kijker eigenlijk nooit tot rust komt. De film is wat dat betreft een beetje gehaast. De sfeer van de film is in lijn met eerdere verfilmingen van Dahls boeken. De visuele mogelijkheden zijn toegenomen, maar desondanks is het onmogelijk om niet de gelijkenissen met de film Matilda (1996) te zien in The BFG. Dat is natuurlijk te danken aan de verwerking van het boek in het script maar ook aan de acteurs die een geweldig levendige vertolking weergeven.

De personages zijn wel erg cliché uitgebeeld. Het is duidelijk overdreven geacteerd met overtrokken emoties. Misschien is hiervoor gekozen om het grappiger te maken voor kinderen, maar voor volwassenen kan de film hierdoor wat nep lijken. Het verhaal had deze overdreven acteerprestaties en oppervlakkigheid van de personages niet nodig gehad. De acteurs zijn goed gecast en de jonge Ruby Barnhill weet de rol van Sophie goed te spelen, maar door de uitvoering gaat de film niet erg diep.

Woordgebruik en beeld
In lijn met het boek gebruikt de GVR zijn woorden erg creatief. Deze dimensie van de film straalt de humor van Roald Dahl uit en dat is voor volwassenen het meest aantrekkelijke element aan The BFG. Ook de vertaling is uitstekend gedaan, waardoor de humor niet verloren gaat in de ondertiteling. Hierdoor moet je als kijker regelmatig gniffelen om verschillende scènes.

Hoewel de beeldeffecten fantastisch zijn en je vooral tijdens het dromenvangen met de GVR vervoert raakt van de magie die de film uitstraalt, is alles toch wat overtrokken groots gemaakt. De film is hier en daar wat overdreven en lijkt vooral te laten zien wat de visuele mogelijkheden in films op dit moment zijn. Dit terwijl het verhaal eenvoudig is en deze effecten niet nodig hadden gehad. Het lijkt zelfs het moraal van de film wat teniet te doen. Misschien dat kinderen deze effecten nog kunnen waarderen, maar al met al was het allemaal iets te veel van het goede voor mij en ik denk dat de meeste volwassen kijkers het hier mee eens gaan zijn.

Producent: Walt Disney Pictures
Regisseur: Steven Spielberg
Cast: Mark Rylance, Ruby Barnhill, Penelope Wilton, Jemaine Clement, Rebecca Hall, Rafe Spall, Bill Hader, Ólafur Darri Ólafsson
Verschenen: Juli 2016
Speelduur: 117 minuten
Leeftijdscategorie: 6+

Vorig artikelReleaseparty Harry Potter and the Cursed Child
Volgend artikelInterview met de organisatoren van Edge.Zero
Al vanaf kleins af aan is Freya verslaafd aan het fantasy genre. Haar favoriete boeken zijn Ontworteld, A Court of Thorns and Roses, de Throne of Glass-serie en de Reiziger. Met veel passie deelt ze haar liefde voor het genre met jullie.