FilmsFilmrecensiesTerugkeer naar de tovenaarswereld met The Secrets of Dumbledore

Terugkeer naar de tovenaarswereld met The Secrets of Dumbledore

-

Het is je vast niet ontgaan. De bioscopen zijn alweer een tijdje volledig open en allerlei films verschijnen na een periode van uitstellen dan eindelijk op het witte doek. Zo ook het derde deel van de Fantastic Beasts-serie die zich afspeelt in het Harry Potter-universum: The Secrets of Dumbledore. FantasyWereld nam een kijkje.

Terug van weggeweest

Het is een tijdje geleden dat we kennis gemaakt hebben met Newt Scamander en zijn koffer vol fabeldieren. Het eerste deel van de filmreeks, Fantastic Beasts and Where to Find Them, zagen we in 2016 en het vervolg hierop (The Crimes of Grindelwald) verscheen in 2018. Hoewel het aan te raden is deze delen nog een keer te kijken, lijken de makers in ieder geval te snappen dat je geheugen even opgefrist moet worden (en dat je niet op nóg een screeningdienst zit te wachten, je kunt de films in Nederland op het moment namelijk alleen bekijken op het nieuwe HBO Max). Hoewel je middenin een spannend stuk valt, komt de film verder rustig op gang en worden de belangrijkste personages nog een keer geïntroduceerd. So far, so good.

Foutjes spotten

De films spelen zich af in de wereld van Harry Potter, maar dan ruim vijftig jaar eerder. Zo zien we een jonge Albus Perkamentus en komen we meer te weten over de duistere tovenaar Grindelwald, in dit deel zeer succesvol geportretteerd door Mads Mikkelsen. Als je veel waarde hecht aan het Harry Potter canon zal je tijdens de eerdere films al wel een paar keer met kromme tenen gezeten hebben. Het verhaal neemt wel wat artistieke vrijheden, zullen we maar zeggen. Zo zagen we in deel twee professor Anderling al voorbij komen terwijl die toen nog helemaal geen les zou moeten kunnen geven op Zweinstein. Ook in deze film zijn er (flink wat) details die niet helemaal ‘kloppen’. Plot-technisch is de film daarom niet ijzersterk, zeker niet als je er een sport van maakt alle foutjes te spotten en te benoemen. Laat je dit buiten beschouwing, dan is de film zeker vermakelijk.

Licht in de duisternis

Het was een feest om weer terug te keren naar mijn geliefde tovenaarswereld. Ik vind het erg interessant dat er telkens een ander land centraal staat, waar toch weer andere tovenaarsregels en wetten gelden dan we gewend zijn. Ook is het de makers gelukt de fabeldieren, waar het tenslotte allemaal om draait, op een passende manier te laten terugkeren. Het is geen herhalingsoefening maar ze blijven wel de rode draad vormen in het steeds duister wordende plot. De donkere toon van de film wordt namelijk meteen gezet. Toch heb ik ook regelmatig hardop gelachen in de bioscoop. De balans tussen ernstig en komisch is wat mij betreft precies goed.

Is het genoeg?

Het is de bedoeling dat er maar liefst vijf delen komen van de fabeldierenverfilmingen. Of er echt nog een vierde en vijfde deel komen weet ik niet. Het verhaal eindigt in ieder geval niet met een enorme cliffhanger, maar is ook nog niet ‘af’. Toch lijkt het me goed de serie hier af te sluiten. Het is namelijk niet zo dat we nog zitten te wachten op een bepaalde ontknoping: hoe het verhaal van Grindelwald en Perkamentus afloopt wordt al verteld in de Harry Potter boeken. Ik ben erg benieuwd of en hoe de reeks nog verder gaat.

The Secrets of Dumbledore is, wat mij betreft, een geslaagde film. Ik heb de personages in mijn hart gesloten: het acteerwerk is namelijk weer subliem. Ook de kostuums waren on point en de acteurs waren goed op elkaar ingespeeld, ondanks dat er een aantal jaar tussen de verfilmingen zit. Bovendien heb ik genoten van mijn terugkeer naar de tovenaarswereld, de bijzondere fabeldieren en de práchtige special effects. De film was een visueel meesterwerk: zo ontzettend mooi gemaakt. Wel had ik graag gezien dat het derde deel definitief het laatste deel was geweest. Het plot laat hier en daar te wensen over en ik had liever een epische afsluiting gezien dan een eind dat misschien wel, misschien niet nog verder opgepakt zal worden.

Wat vond jij van de film?

Wij zoeken redactieleden!

Wij zijn op zoek naar mede-fantasyliefhebbers die het leuk vinden om artikelen en recensies te schrijven over boeken, spellen en/of films/series! Interesse, of wil je meer weten over wat we te bieden hebben? Neem dan contact met ons op!