Veertien jaar hebben alle Incredibles-fans moeten wachten op het vervolg op de animatiefilm die ging over een familie van superhelden met elk hun eigen krachten. Op het einde van Incredibles maakte de familie zich klaar om de strijd aan te gaan met een nieuwe superschurk (de Underminer), wat ook de opening is van het vervolg. Er is dus geen tijd verstreken tussen de films, terwijl de fans vele jaren hebben moeten wachten op meer avonturen van deze familie. Was het het wachten waard, of voldeed dit vervolg niet aan de hoge verwachtingen?

Het verhaal

De familie Parr moet strijden tegen de Underminer, een man die met een boor de bank probeert leeg te roven. Hoewel de familie zijn best doet, lukt het Bob en Helen helaas niet om de Underminer te stoppen. Sterker nog, door de actie van de familie Incredible ligt de halve stad in puin! Superhelden zijn nu illegaal en mogen zich niet meer bemoeien met de criminaliteit. De familie woont in een motel, maar krijgt een uitweg: de eigenaren van het bedrijf Devtech zijn voorstanders van superhelden en willen ervoor zorgen dat ze weer legaal hun superkrachten kunnen gebruiken. Helen zal het imago van superhelden verbeteren door in haar eentje aan het werk te gaan, terwijl Bob als huisvader in hun nieuwe huis (een prachtige villa) de kinderen kan verzorgen.

Helen kan in haar eentje goed het kwaad bevechten, maar een nieuwe schurk doet zijn intrede via het hersenspoelen van mensen via schermen. Helen doet er alles aan om deze anonieme slechterik te stoppen, maar zal dat haar wel lukken? Bob heeft het thuis ook niet makkelijk. Violet heeft veel liefdesproblemen omdat het geheugen van haar crush is gewist, waardoor hij Violet niet meer kent. Dash heeft problemen met wiskunde en Jack-Jack vertoont veel superkrachten die hij niet echt onder controle heeft. Zelfs wanneer je een Incredible bent is het leventje niet zo simpel als het lijkt!

Een film vol actie en vermaak

Incredibles 2 is een episch vervolg waar vele kijkers van zullen genieten, zowel jong als oud. Er is geen tijd verstreken tussen de films, waardoor je meteen weer in het verhaal wordt gezogen. De film begint meteen met veel actie, zodat de energie al meteen op een hoog niveau zit. In de film is het actiegehalte ook lekker hoog en kan je net zoals met het eerste deel genieten van veel gevechten en geniale manieren om superkrachten te gebruiken. Kinderen zullen zeker op het puntje van hun stoel zitten, terwijl de oudere kijkers weer hun kindertijd kunnen herbeleven toen ze naar het eerste deel keken.

Er zitten een aantal aspecten in deze film die veel lijken op de voorganger: het dilemma voor het wel of niet gebruiken van superkrachten, de antagonist die vanaf een paar seconden al duidelijk is, een spectaculair slot vol actie, een fijne dosis humor en fijne familiebanden. Hoewel Bob in de eerste film veel missies had, staat Helen als Elastigirl nu in de spotlight. Haar aan het werk te zien is fantastisch om te aanschouwen, aangezien zij met haar lichaam vele lenige en indrukwekkende trucs kan uitvoeren.

Naast de actie ook aandacht voor de personages en het normale leventje

Hoewel de film draait om actie, is er ook veel tijd besteed aan het normale leventje van de familie. Ze zijn dan wel superhelden, maar de kinderen moeten gewoon naar school en de luier van Jack-Jack moet telkens verschoond worden door Bob. Bob vindt het heel moeilijk om de drie kinderen tevreden te stellen, aangezien hij niet net als zijn vrouw heel goed is in het huishouden. Hierdoor vindt hij zichzelf wat hulpeloos, maar hij vrolijkt wel op door het zien van de superkrachten die Jack-Jack bezit. De kleinste Incredible krijgt deze film veel meer aandacht, wat hilarisch is om te zien! Dit kleintje is nog vrij onschuldig en onwetend, waardoor hij zich in hele grappige situaties weet te brengen. Ook andere kleinere personages uit de vorige film komen weer terug en brengen nog meer komische noten in dit geweldige avontuur.

Incredibles 2 was die veertien jaar wachten zeker waard. De actie is goed aanwezig, de personages zijn levendig en energiek en de film barst van de humor voor jong en oud. De familie Incredible laat zien dat het leven heel spannend kan zijn, maar dat het normale leventje ook hele leuke kanten kan hebben. Daarbij is de animatiestijl ook vele malen beter dan die van de vorige film, waardoor je nog meer je ogen kan uitkijken! Mocht je genoten hebben van Incredibles, dan zal je dat twee keer zo hard doen bij Incredibles 2!