Als het waar is – Tara Altebrando

0
144

Kaylee is een meisje dat stuit op veel toevalligheden. Bij softbal weet ze de bal altijd op zo’n manier te gooien dat hij nooit geraakt wordt en wanneer Kaylee wil dat een gemeen meisje in haar klas struikelt, dan gebeurt dat. Deze toevalligheden zijn op het eerste ogenblik niet bijzonder, maar dat worden ze wel als Kaylee meer te horen krijgt over haar moeder. Haar biologische moeder was als tiener op het nieuws gekomen omdat ze telekinetische gaven zou hebben. Toen Kaylee vier jaar oud was, had haar moeder haar jongere broertje zelfs vermoord met haar krachten, waardoor ze levenslang kreeg. Nu er een podcastproducer interesse heeft in het verhaal van de moeder van Kaylee, wordt Kaylee benaderd voor een interview. Vanaf dat moment probeert Kaylee meer te ontdekken over haar moeder, want zou zij de telekinetische gaven van haar moeder hebben geërfd, of is het allemaal flauwekul?

Een mysterieus verhaal met een vlot tempo
Als het waar is heeft een geheimzinnig sfeertje waar je als lezer snel geïnteresseerd in raakt. Kaylee is een meisje dat veel twijfels over zichzelf heeft. Naarmate ze meer hoort over haar biologische moeder, is ze bang dat ze net zoals zij is. Telekinetische gaven zijn alleen nooit bewezen, dus kan haar moeder wel wat ze beweert en heeft Kaylee die krachten ook? Tijdens het lezen zal je je mening vaak moeten bijschaven. Op het ene ogenblik denk je dat deze gave maar grote onzin is, terwijl je op andere momenten er heilig van overtuigd bent dat de moeder van Kaylee veel in haar mars heeft. Dit constante mysterieuze randje aan het verhaal zorgt ervoor dat je haast niet kan stoppen met lezen!

Het verhaal heeft een vrij vlot tempo, er is haast geen moment waarop je je zal vervelen. Door de podcast die telkens verschillende kanten van het verhaal belicht, zit het verhaal vol plotwendingen, waardoor je dit boek binnen een middagje uit kan hebben. De schrijfstijl van Altebrando is heel toegankelijk en focust zich vooral op handelingen en gesprekken. De gedachtegang van Kaylee is daarom ook niet heel veelzijdig. Je leest vooral over Kaylee’s mening over haar moeder en haar telekinetische gaven, andere aspecten van haar leven komen nauwelijks aan bod. Hierdoor blijft de vaart er lekker in en raak je geen moment verveeld.

Als het waar is heeft een mysterie waar je u tegen zegt.

Interessant verhaal, maar de personages blijven vlak
Hoewel het verhaal en het mysterie rondom de moeder van Kaylee uitermate interessant is, hebben de personages een vrij vlak karakter. Kaylee denkt veel na over haar moeder en haar angst om ook telekinetische gaven te hebben, maar daar blijft het ook bij. Er is nog een korte verhaallijn over haar verliefdheid, maar die voelt niet heel natuurlijk aan: hij dient vooral als opvulling van het verhaal. Kaylee’s persoonlijkheid is niet heel uitgesproken, wat ook te zeggen valt over de andere personages. Vele kleine personages komen niet volledig uit de verf en kunnen al snel in hokjes gestopt worden. De beste vriendin, de leuke jongen die op het eerste gezicht onbereikbaar lijkt te zijn, de goede vriend die een oogje op de hoofdpersoon heeft, al deze omschrijvingen zijn al genoeg om bepaalde personages te leren kennen. Het is erg jammer dat sommige personages niet de aandacht krijgen die ze verdienen, maar aan de andere kant blijft de vaart zo wel goed in het verhaal.

Als het waar is heeft een mysterie waar je u tegen zegt. Als lezer weet je haast nooit wat de waarheid is, waardoor je tot het einde heel geboeid blijft. Altebrando weet de spanning er goed in te houden en kan je zo het boek binnen een dag uit laten lezen omdat het mysterie je volledig weet te grijpen. De personages hadden wellicht wat meer aandacht mogen krijgen, maar voor de rest is dit een geslaagd verhaal waarin je constant twijfelt of telekinetische gaven wel of niet bestaan.

Als het waar is Boek omslag Als het waar is
Tara Altebrando
9789025873721