Brave

0
97

Omslag Chronicle

Disney en Pixars nieuwste animatiefilm Brave gaat over de Schotse prinses Merida, die niet de paden wil volgen die haar moeder voor haar uitstippelt. Merida is de dochter van koning Fergus en koningin Elinor en om haar ouders op te kunnen volgen, zal ze eerst een geschikte man moeten vinden. De oude Schotse tradities zijn duidelijk: de oudste zonen van de andere drie leiders van Schotland zullen langskomen en strijden om het hart van prinses Merida. Maar Merida zelf heeft andere plannen. Ze is een geweldige boogschutter, is dol op haar vrijheid en zit er dus absoluut niet op te wachten om als een dame in het huwelijk te treden. De ruzies met haar moeder lopen hoog op en Merida vlucht het bos in, waar de dwaallichtjes haar naar het huisje van een oude heks leiden. Daar krijgt Merida de mogelijkheid om één wens in vervulling te laten gaan. Maar die wens heeft verschrikkelijke gevolgen…

Merida’s boodschap
Brave is typisch zo’n verhaal dat eigenlijk alles heeft: humor, spanning, verdriet en een paar goede boodschappen. Het is kinderlijk genoeg voor kinderen vanaf een jaar of zes, maar tegelijkertijd ook spannend en grappig genoeg om het ontzettend leuk te houden voor volwassenen. Daarbij is Braveook nog eens behoorlijk vernieuwend voor Pixar, aangezien het Pixars eerste animatiefilm is met een vrouwelijke hoofdrol. En wat voor een: Merida is niet een typische Disney-prinses, maar een stoere meid met een eigen wil. Ze hoeft niet gered te worden door een prins en ze heeft al helemaal geen man nodig om het koninkrijk te leiden. Maar hoe maakt ze dat aan haar moeder duidelijk als deze nooit naar haar luistert? Tegelijkertijd zit haar moeder met hetzelfde probleem: wat moet ze met een dochter die nooit naar haar luistert?

Luisteren naar elkaar is dus één van de boodschappen in deze film. Maar Brave bevat nog veel meer wijze lessen. Want een wens pakt meestal verkeerd uit, dus het is niet slim om zomaar wat in het rond te wensen. En samen met Merida komt ook de emancipatie: Merida wil haar eigen lot kunnen kiezen in plaats van te luisteren naar de regels van haar ouders en de eeuwenoude tradities van het Schotse volk. Maar daarvoor heeft ze toch echt de steun van haar ouders nodig, en die zullen dan eerst moeten luisteren…

Magie
Afgezien van de dwaallichtjes en de oude heks die Merida in het bos tegenkomt, zit er vrij weinig magie in de film. En dat is jammer, aangezien magie juist in Schotland zo op zijn plaats is. Tussen de mysterieuze steencirkels en de duistere bossen hoort magie gewoon thuis. De rol van de heks blijft echter vrij klein: ze geeft Merida een wens en gaat er daarna gauw weer vandoor. Ook de dwaallichtjes hadden van mij wel wat meer aandacht mogen krijgen, want ze spelen een belangrijke rol voor de band tussen moeder en dochter. Daarbij zijn ze gewoon een leuke en originele toevoeging aan de film. Gelukkig zijn er nog genoeg andere personages en gebeurtenissen die de film absoluut het kijken waard maken.

Schotse humor
Eén van de leukste dingen aan deze film is de manier waarop de makers van Brave het Schotland van Merida hebben vormgegeven. De acteurs hebben geweldige accenten, de Schotse humor is hilarisch en de film zit vol met typisch Schotse dingen, zoals doedelzakken, haggis en mannen met niets onder hun kilt. Vooral de drie roodharige broertjes van Merida voegen met hun kattenkwaad veel humor toe aan het verhaal, en de Schotse clans, die op het ene moment beste vrienden en op het andere elkaars grootste vijanden zijn, zorgen voor een paar ontzettend leuke momenten.

Prachtige animaties en mooie muziek
Het prachtige Schotland komt niet alleen in het verhaal goed tot leven, ook de gedetailleerde animaties zijn levensecht. Je vraagt je soms af of je niet naar een echt Schots landschap zit te kijken in plaats van naar een animatiefilm. De mooie Keltische soundtrack van Patrick Doyle ondersteunt de film perfect en de enkele gezongen nummers (door onder andere Birdy en Billy Connolly) zijn een leuke verrassing.

Producent: Walt Disney Studios; Pixar Animation Studios
Regisseur: Mark Andrews, Brenda Chapman
Cast: Kelly Macdonald (Merida), Billy Connolly (Fergus), Emma Thompson (Elinor), Julie Walters (The Witch), Robbie Coltrane (Lord Dingwall), Kevin McKidd (Lord MacGuffin), e.a.