Thor – Wolfgang Hohlbein

0
15

Omslag Thor

Wolfgang Hohlbein is een Duitse fantasy auteur en heeft al ruim honderd boeken geschreven. Hij heeft diverse prijzen gewonnen voor zijn verhalen, waaronder de Duitse Phantastikprijs in 2004 en de Sondermannprijs in 2005. Zijn werken worden al vele jaren in verschillende talen vertaald, maar nog nooit eerder in het Nederlands. Hohlbein schreef de eerste twee delen uit de Asgard Saga al in 2010, waarvan het eerste deel, Thor, nu ook verkrijgbaar is in het Nederlands.

Het verhaal opent met een woeste sneeuwstorm en een man die geen idee heeft hoe hij daarin terecht is gekomen. Hij heeft zelfs geen idee wie hij is. Wanneer hij een vrouw hoort schreeuwen, gaat hij op onderzoek uit. Hij treft een ravage van dode mensen met verschrikkelijke verwondingen, omgevallen karren en wijdverspreide bezittingen aan. In deze ravage ontdekt hij ook Urd en haar zwaargewonde echtgenoot, evenals haar zoon Lif en haar dochter Elenia. Hij helpt deze groep onbekende mensen beschutting te vinden in een nabij gelegen woning. Terwijl hij de echtgenoot probeert te redden worden ze aangevallen door een reus van een man, gehuld in een zwarte mantel en een gouden masker, een Einherjer. Met het gebruik van een smidshamer weet hij deze aanvaller af te weren, waarna de groep besluit verder te reizen. Niet veel later worden ze ontdekt door Bjorn, de jarl (dorpshoofd) van het plaatsje Midgard, en een groep van zijn krijgers. Bjorn neemt de groep mee naar Midgard, dat verscholen is midden in een bergketen. Hier krijgt de man zonder geheugen de kans om zichzelf te bewijzen. Dankzij zijn grote, gespierde lichaam, zijn lange blonde haren en zijn vaardigheden in de strijd met de smidshamer krijgt hij al snel de naam Thor.

De Einherjer worden steeds vaker gesignaleerd in de gebieden rondom Midgard. Dit leidt op een gegeven moment tot een tweede confrontatie tussen Thor en één van deze krijgers. Tijdens dit gevecht noemt de Einherjer hem zijn broeder. Thor heeft ook steeds vaker zeer levendige dromen waarin hij de hoofdrol speelt in vreemde en mystieke settingen. Dit roept steeds meer vragen bij hem op wie hij nou echt is. Ook zijn kracht wordt steeds groter en duikt er steeds weer een gigantische witte wolf op om hem bij te staan, wanneer dat nodig is. Zou hij dan echt Thor, de Dondergod, kunnen zijn?

Zeer beeldend en gewelddadig geschreven
Hohlbein heeft een zeer beeldende en gedetailleerde schrijfkunst. Het is hierdoor niet moeilijk om beelden te vormen bij de gebeurtenissen. Dit maakt vooral de gevechtssegmenten zeer leuk om te lezen. Deze zijn vaak behoorlijk gewelddadig geschreven en omdat Thor meer dan eens een verwonding oploopt, zijn ze ook spannend. De gevolgen van deze verwondingen worden gedetailleerd beschreven, waardoor je je de pijn en de ongemakken goed voor kunt stellen.

De personages zijn allemaal uniek en krijgen genoeg diepgang mee. Omdat het verhaal vanuit het oogpunt van Thor geschreven is, blijf je je echter wel afvragen wie van de overige personages nu echt de waarheid vertelt over wie hij of zij is. Thor weet niet wie hij zelf is en wat zijn doel is en alle fragmenten die er bij hem binnenkomen via zijn dromen, roepen alleen maar meer vragen bij hem op. Wanneer er dan ook nog mensen zijn die meer van hem beweren te weten wordt het voor hem lastig de waarheden te onderscheiden van de leugens. Dit maakt van Thor een wantrouwig mens. Hohlbein weet zijn lezers met deze gegevens dan ook meer dan eens te verbazen met zeer sterke en onverwachte plotwendingen. Hierdoor blijf je als lezer constant geboeid.

Thor maakt in het verhaal uiteraard de grootste veranderingen door, maar ook de overige personages worden genoeg uitgediept. Toch zijn deze uitdiepingen niets anders dan de visie die Thor heeft van deze mensen en hierdoor komen bepaalde plotwendingen juist zo onverwacht.

Hohlbein heeft Thor een sarcastisch gevoel voor humor meegegeven, wat meer dan eens een droge opmerking oplevert, die niet altijd even goed overkomt bij zijn gesprekspartners. Ook de vijandigheid tussen de lijfwacht van Bjorn, Sverig, en Thor brengt meer dan eens een glimlach op het gezicht. Hierdoor is er tussen alle ellende en geweld door ook nog ruimte voor een beetje humor.

Origineel
Thor is een origineel verhaal waarbij veel gebruik wordt gemaakt van de Noorse mythologie. Diverse namen en plekken uit de welbekende verhalen over de Noorse Goden en rijken komen voorbij. Voor mensen die iets van deze mythologie afweten is het dan ook een feest van herkenning en voor anderen is het zeer leuke achtergrond informatie. De grande finale van het verhaal zit barstensvol actie en sensatie en brengt precies datgene waar de lezer al vanaf pagina één op zit te wachten.

Hohlbein sluit het verhaal in Thor bevredigend af, maar laat ook nog heel veel vragen open. Dit maakt dan ook zeer nieuwsgierig naar het vervolg.

Met Thor levert Wolfgang Hohlbein ons een originele kijk op de Noorse mythologie. Dankzij het sterke verhaal, de vele plotwendingen en de goed uitgewerkte personages blijft Thor de volle zeshonderd pagina’s lang boeien. De actie is rijkelijk aanwezig en hard en gewelddadig beschreven, maar er is ook nog ruimte voor liefde en humor. Na het lezen van Thor vraag ik me serieus af waarom er niet eerder een boek van Hohlbein naar het Nederlands is vertaald, want deze auteur is absoluut een meesterverteller en een vaardige schrijver.

Asgard Saga 1: Thor

Wolfgang Hohlbein | WB Fantasy | 2010
Originele titel: Die Asgard Saga 1: Thor

Een man wordt wakker in een razende sneeuwstorm, hij is zijn geheugen kwijt. Gedreven door een wanhopig verlangen om erachter te komen wie hij is, gaat hij op reis en komt terecht in de legendarische vallei Midgard, een vredig toevluchtsoord in een door oorlog verscheurde wereld.

Langzaam maar zeker begrijpt hij dat hij zich midden in het eeuwenoude gevecht om Asgard bevindt, en dat hij moet beslissen aan welke kant hij staat. Verbannen door de goden en opgejaagd door mensen, voelt hij zich steeds meer aangetrokken tot een mysterieuze vrouw die hem van alles belooft maar zijn verdoemenis zal betekenen. En in zijn dromen begint hij zich te herinneren wie hij werkelijk is: Thor, de god van de donder, die iedereen verplettert die hem in de weg staat. Maar is hij gekomen om de weg naar het laatste toevluchtsoord van de mensheid te verkennen – en te verraden?