Het Uur van de Waarheid – Edward Hogan

0
6

Omslag Het Uur van de Waarheid

Het Uur van de Waarheid gaat over Daniel, die door zijn vader mee wordt genomen op vakantie. Daar heeft hij helemaal geen zin in, want ze gaan naar ‘Leisure World’: een vakantiepark dat volledig in het teken staat van sporten. En laat dat nou net iets zijn waar Daniel een gloeiende hekel aan heeft. Met de scheiding van zijn ouders nog vers in het geheugen besluit hij toch maar zijn beste beentje voor te zetten. Dat blijkt niet gemakkelijk, omdat zijn vader meer aandacht heeft voor zijn zelfgekweekt tomatenplantje dan voor hem. Gelukkig ontmoet Daniel op zijn eerste dag Lexi, een meisje dat zich afzijdig houdt van de overige gasten en erg vriendelijk tegen hem is. Maar waarom verbergt ze zich? Hoe komt het dat haar wonden steeds erger worden? En kan Daniel zijn vader ooit scheiden van zijn geliefde tomatenplant?

Het verhaal wordt vanuit Daniels perspectief verteld. Het zou zich kunnen afspelen in onze wereld, als er geesten bestaan. ‘Leisure World’ staat hierbij centraal en wordt omschreven als een verschrikkelijk oord met veelal oppervlakkige mensen die alleen om hun uiterlijk geven. Het is dus niet verrassend dat Daniel een hekel heeft aan het park. Het verhaal is goed uitgewerkt en diept de relaties tussen de personages goed uit. De dynamiek tussen de personages en de scherpe humor maken het boek geweldig. De intensiteit ervan zorgt ervoor dat het boek spannend blijft en het je tot het einde op het puntje van je stoel houdt. Het tempo ligt hoog maar het verhaal is erg goed te volgen. Het eindigt met een climax, waarbij alle puzzelstukjes op hun plaats vallen.

Taalgebruik en personages
Het taalgebruik in Het Uur van de Waarheid is vrij simpel, maar weet de aandacht goed vast te houden. Toch kan dit taalgebruik betuttelend overkomen, met name omdat het gericht is op jongeren tussen de 13 en 16 jaar. Ondanks de simpliciteit zit er een zeer goede spannende lading achter. Het lijkt op sommige momenten zelfs op een ingewikkelde psychologische thriller. Gelukkig blijft de belangrijkste verhaallijn goed te volgen en valt op het einde alles op zijn plek.

Met uitzondering van Daniel zijn alle personages redelijk vlak. Lexi toont haar emoties zelden en blijft daardoor meer op de achtergrond. De achtergrondpersonages mogen dan wel vlak zijn, door hun aanwezigheid drukken ze allemaal een stempel op het verhaal. Neem bijvoorbeeld een van Daniels oudere buurvrouwen op het park, die elke dag fanatiek sport en die beweging bijna als iets heiligs ziet. Dit strookt niet met Daniels beleving, maar toch weet ze zijn hart te winnen en hem van advies te voorzien. Dit samenspel tussen de personages is iets wat alleen in de details naar voren komt, maar het verhaal goed doet. Daarnaast zit Daniel als personage goed in elkaar. Hij is een jongen die het moeilijk heeft. Hij is niet populair, heeft overgewicht en is wegens zijn vreemde gedrag geschorst van school. Daarnaast zijn zijn ouders pas gescheiden en heeft zijn vader alleen maar tijd en aandacht voor de tomatenplant, die hij zelfs meeneemt op vakantie. Daniel is een koppige jongen met een duidelijke eigen mening die de wereld op eigen houtje verkent. Het is dus logisch dat hij als einzelganger haast geschokt reageert als Lexi vriendelijk tegen hem is. Daniel komt zelfs zo realistisch over dat het halverwege het boek lijkt alsof hij je buurjongen is die je al 16 jaar kent.

Het Uur van de Waarheid is een verrassing. Aan de flaptekst kan je namelijk niet afleiden waarover het verhaal gaat en zal je geneigd zijn het terug op de stapel te leggen in de boekwinkel. Niet doen! Je mist een goed verhaal dat wordt gedragen door de goede dynamiek tussen de personages. Daniel komt echt tot leven, ‘Leisure World’ lijkt een regelrechte hel en de humor in het boek komt erg goed tot zijn recht. Het is een echte aanrader, en voor de prijs hoef je het niet te laten.

Het Uur van de Waarheid

Edward Hogan | Uitgeverij Moon | 2012
Originele titel: The Hunger Trace

Wanneer Daniel Lever naar vakantiepark Leisure World wordt gesleept door zijn depressieve vader, heeft hij totaal geen verwachtingen. Daniel is te dik, haat sport en zijn vader toont meer liefde voor zijn tomatenplant dan voor zijn zoon. Maar dan spot Daniel een meisje in het meer bij het vakantiepark, Lexi. Lexi is elegant en slim, maar erg mysterieus. Waarom worden haar wonden erger elke keer als Daniel haar ziet? En tikken de wijzers op haar horloge echt achteruit? Een donker figuur stalkt het tweetal, en nu de Britse zomertijd eraan komt, moeten de twee snel handelen. Hun zielen staan op het spel.