Beauty and the Beast

0
85

Omslag Beauty and the beastDisney brengt hun klassiekers één voor één opnieuw uit op het witte doek. Eerder verschenen bijvoorbeeld al Tarzan en Jungle Book, nu was het de beurt aan Beauty and the Beast. De mededeling dat deze film eraan kwam maakte menigeen enthousiast en de trouwe schare fans hebben dan ook elk nieuwtje over de live action-interpretatie op de voet gevolgd. Emma Watson – bekend als Hermelien Griffel in de Harry Potter-reeks – vertolkt haar droomprinssesenrol als Belle. Wij zijn Of ze de verwachtingen van de fans heeft kunnen waarmaken die op deze geliefde prinses rusten is de vraag. Of de regisseur van deze film (Bill Condo)n het klassieke sprookje een passende interpretatie heeft weten te geven is nog meer de vraag. Want wie kan er nou zoiets moois overtreffen als de originele Disney-animatie van Beauty and the Beast

Het verhaal van Beauty and the Beast is een klassieker die bij jong en oud bekend is. Het eigenzinnige meisje uit het dorp droomt van een leven waarin ze meer kan zijn dan wat er nu op haar pad komt: een huwelijk met een knappe, maar niet zo intelligente man (Gaston, gespeeld door Luke Evans). Wanneer ze door omstandigheden wordt veroordeeld tot een leven met een monster, blijken haar dromen naar avontuur op een onverwachte manier uit te komen.

Deze herinterpretatie volgt de bekende wegen van de Disney animatiefilm. Door de inspraak van Emma bewandelt het echter op sommige wegen wat diepere paden. Zo laat het paleis van het beest de grandeur van de Franse adel zien en zien we daarmee ook het diepe verval waarin deze prins is beland. Daarnaast werpt de film ook een blik op het verleden van Belle, dat tot voor kort nog onbekend terrein was.

Decor
De film creëert daarmee een aantal nieuwe verhaallijnen, maar die gaan niet de boventoon voeren. De nadruk van de film ligt namelijk op de beeldvorming. Op sommige punten is dat zeer goed gedaan. Zo komt het Franse dorp waarin Belle woont snel tot leven. De drukte van de vele dorpsbewoners, de kostuums en de bezigheden zijn allemaal op elkaar afgestemd en vormen een sfeervol geheel. Dat geldt ook voor de openingscene in het kasteel van de prins en de afsluitende scene na de transformatie.

Misschien wel het belangrijkste in de gehele film zijn de geanimeerde meubelstukken in het kasteel en daar ben ik niet onverdeeld positief over. Er is hierin sterk de sfeer van de animatie bewaard gebleven en de makers hebben het niet aangedurfd nieuwe elementen aan toe te voegen. Dat betekent dat de scènes in het kasteel zeer voorspelbaar zijn geworden. Het lukt daarnaast niet om de vertrouwdheid en warmte van de objecten zo levendig uit te laten stralen als dat in de animatie het geval is.

Muziek
Niet elke life action-interpretatie neemt de muziek mee van de animatiefilms, maar in dit geval is dit wel zo. Er is daarnaast ook muziek toegevoegd! De klassieke nummers zijn ontzettend goed vertolkt. Watson weet een eigen persoonlijkheid mee te geven in de nummers die ze zingt en vooral haar pittige vertolking van Belle (reprise) is bewonderingwaardig. Ook Dan Stevens zet een fraai staaltje muziek neer met het nieuwe nummer Evermore. Hoewel dit op een moment in de film komt, die wel wat meer heftige gevoelens kan gebruiken, is het nummer zelf een ontzettend mooie toevoeging aan de film en zeer knap gezongen.

Dit kan echter niet worden gezegd van het befaamde Be our guest. De hele scène is een kopie van de animatiefilm en heeft dan ook totaal geen toegevoegde waarde. Het is niet mooier dan de animatieversie en ook de sfeer van het nummer wordt niet zo pakkend neergezet. Daarnaast is het grootste gemis van de film dat het bekende themalied van de roos mist. Deze karakteristieke melodie had voor mysterie en spanning kunnen zorgen in de film en het is dan ook jammer dat het lied alleen in de trailer zit en eigenlijk niet terug te horen is in de film.

Acteerprestaties
Belangrijk natuurlijk is de vraag of de acteurs van de film het sprookje tot leven hebben weten te wekken. Het antwoord is een volmondig ja! Niet alleen Stevens en Watson weten een diepgaande en natuurlijke versie van hun personages te creëren, veel bewondering is er ook voor Luke Evans die Gaston speelt en Josh Gad als LeFou. Gaston en LeFou zijn twee bepalende personages in de film en de acteurs weten hun persoonlijkheid goed neer te zetten. De subtiele hints naar de geaardheid van LeFou zijn ontzettend grappig neergezet. Daarnaast zet dit duo een mooie duistere kant in de verhaallijn. Ook de interpretatie Kevin Kline van vader Maurice is charmant en eigenzinnig. Dat de geanimeerde objecten deze acteerprestaties niet weten over te brengen, is jammer. Gelukkig zien we de personages echter ook even in hun eigen gestalte en dat maakt veel goed.

Vorig artikelBioWare belooft grote veranderingen met Mass Effect: Andromeda patch
Volgend artikelDe Kraaien 2: Kraai & koninkrijk
Al vanaf kleins af aan is Freya verslaafd aan het fantasy genre. Haar favoriete boeken zijn Ontworteld, A Court of Thorns and Roses, de Throne of Glass-serie en de Reiziger. Met veel passie deelt ze haar liefde voor het genre met jullie.