De Kraaien 2: Kraai & koninkrijk

0
118

De Kraaien zijn flink verraden. Kaz heeft samen met zijn bendeleden een grote opdracht voltooid, maar krijgt niet de beloning die hij verdient. De Kraaien moeten weer het beste uit henzelf halen om hun welverdiende fortuin te krijgen. Wanneer één van de bendeleden wordt ontvoerd maakt dit het plan echter een stukje moeilijker. Daarbij is de drug jurda parem (een middel waardoor Grisha onmogelijke krachten krijgen) erg geliefd bij vele mensen, die allemaal de groep van Kaz helpen, of dwarsbomen. De kans op een oorlog in Ketterdam wordt groter en groter. Kunnen Kaz en zijn vrienden deze oplopende spanningen wegwerken?

Ketterdam, de stad waar al het spektakel gebeurt
De duologie over De kraaien speelt zich voornamelijk af in Ketterdam, een stad die deels is geïnspireerd op Amsterdam. Hoewel je in het eerste deel hier niet al te veel over meekrijgt, leer je veel meer over deze historische, mooie en veelzijdige stad in Kraai & Koninkrijk. Alle verschillende steegjes en straatjes, de verschillende buurten, de grote gebouwen: Leigh Bardugo spreekt veel meer tot de verbeelding. Het lijkt haast net of je zelf waant in deze stad! Daarmee lees je meer over de verschillende bevolkingsgroepen in deze stad die veel conflicten met elkaar hebben.

Kraai & Koninkrijk is net als zijn voorganger een dikke pil. Net als List & Leugens komt dit verhaal wat moeilijk op gang, aangezien het soms wat traag kan zijn. Mede door de verschillende perspectieven kruip je nooit volledig in de huid van een personage, wat nogal jammer is. Leigh Bardugo schrijft toch beter wanneer ze schrijft vanuit één personage, maar niet getreurd: halverwege het verhaal zijn alle personages op volle scherpte.

In het vorige deel las je al veel achtergrondverhalen over bepaalde personages terwijl andere personages wat op de achtergrond bleven. In Kraai & Koninkrijk worden de personages die eerst niet zo werden uitgewerkt juist goed besproken. Zo lees je veel meer over de scherpschutter Jesper, de spion Inej en koopmanszoon Wylan. Aan het einde van het verhaal weet je dus veel over alle Kraaien, waardoor het veel meer een gezelschap is dat je volledig in je hart hebt gesloten.A

KRAAI & KONINKRIJK IS EEN WAARDIGE AFSLUITER VAN DEZE DUOLOGIE, MAAR HAD MISSCHIEN NOG IETS BETER GEKUND.

De strijd om Grishakrachten en oude vrienden
De drug jurda parem is bekend geworden bij vele instanties en wereldmachten. De vraag naar deze bijzondere drug is groot en veel mensen komen naar Ketterdam om deze drug te bemachtigen. Ook in dit boek krijg je nog veel te horen over deze drug en wat voor uitwerking het heeft op Grisha. Zo moet Nina zich beheersen nu ze deze drug heeft uitgeprobeerd en krijg je te horen wat deze drug nog meer kan. Het gevaar achter jurda parem is groot en ons gezelschap doet er alles aan om misbruik ervan te voorkomen.

Het gezelschap krijgt gelukkig hulp, bijvoorbeeld door wat oude vrienden uit de serie De Grisha! Personages uit deze trilogie komen dus voorbij in Kraai & Koninkrijk, wat echt heel leuk is! Personages waarvan je had gedacht dat je ze moest missen zijn er weer, en dat was een hele verrassing. Het is daarom wel verstandig om eerst de trilogie van De Grisha te hebben gelezen, aangezien de bekend veronderstelde personages weinig introductie krijgen in Kraai & Koninkrijk.

Kraai & Koninkrijk is een waardige afsluiter van deze duologie, maar had misschien nog iets beter gekund. Deze dikke pil kan soms wat langdradig aanvoelen en de schrijfstijl van Bardugo vermindert wat door de vele perspectieven. Gelukkig zijn er ook genoeg positieve aspecten aan dit verhaal. De personages krijgen meer verdieping, het einde is lekker spannend en zit vol gevechten. Ketterdam wordt mooi beschreven en de afsluiting van het verhaal is enorm bevredigend. Nu er weer een serie is afgemaakt in het Grisha-universum, kijk je als lezer zeker uit naar een nieuw boek van Bardugo. Krijgen we weer een nieuw verhaal in deze magische wereld voorgeschoteld of waagt Bardugo zich aan een compleet andere setting in een ander universum? Dit smaakt namelijk naar meer…

De Kraaien 2: Kraai en Koninkrijk

Leigh Bardugo | Blossom Books | 2016
Originele titel: Crooked Kingdom

In List en leugens introduceerde Leigh Bardugo een compleet nieuwe cast in de wereld van de Grisha, en gelukkig voor ons is ze nog niet klaar met Kaz, Nina, Matthias, Inej, Jesper en Wylan.

Kaz en zijn bende hebben een missie volbracht waarvan niemand dacht dat ze hem zouden overleven – ook zijzelf niet. Maar in plaats van de beloofde vette beloning te krijgen, worden de Kraaien dubbel verraden. Ze zullen opnieuw moeten vechten voor hun leven, en met de ontvoering van een belangrijk lid van de bende is dat zwaarder dan ooit.

Terwijl Ketterdam vanwege de gevaarlijke drug jurda parem een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefent op diverse wereldmachten, doen oude rivalen en nieuwe vijanden een beroep op Kaz’ sluwheid en wordt de loyaliteit van de groep op de proef gesteld. Er dreigt een oorlog in de nauwe en donkere steegjes van Ketterdam – een gevecht om wraak en vergelding dat het lot van de Grisha-wereld uiteindelijk zal bepalen.

Vorig artikelBeauty and the Beast
Volgend artikelEvenementenkalender