Zonderling – Laini Taylor

1
148

Laszlo Zonderling is een dromer met veel bijzondere fascinaties, maar één hele specifieke: de stad Ween. Hoewel iedereen zegt dat de stad niet bestaat, is Laszlo ervan overtuigd van wel. Al zijn bevindingen slaat hij op, maar wanneer al deze van hem afgenomen worden, begint hij de moed op te geven. Tot op een dag Godslayer, held van Ween verschijnt. De stad heeft hulp nodig. Laszlo zal al zijn kennis in de strijd moeten gooien om te helpen met dit mysterieus probleem. Maar wanneer hij in contact komt Sarai, een blauwe godin, vraagt hij zich af of het probleem wat Godslayer ziet, niet Laszlo’s grote droom is. Laszlo zal snel moeten beslissen aan welke kant hij staat, voordat het te laat is…

Lucide dromen

Ik had al vaak van dit boek gehoord, en keek er dan ook erg naar uit om eraan te beginnen. Laini Taylor heeft een prachtige manier van schrijven (zoals ze al liet zien in Dromendochter). Ze kan ontzettend gedetailleerd formuleren, wat totaal niet storend is, maar juist magisch. Ik zou willen dat ik lucide kon dromen om deze te creëren zoals Laini ze omschrijft. Hoewel het boek eruitziet als een enorme pil, heb je hem zo uitgelezen, omdat het zo goed en boeiend geschreven is. Vanaf pagina 1 word je meegezogen in Laszlo’s persoonlijkheid. Hij is dromerig, maar de wereld lijkt des te mooier in zijn ogen. Zelfs wanneer alles hem tegen zit, blijft hij positief en heeft hij een hart van goud. Soms is hij zelfs te aardig, en neigt hij naar naïef. Maar dit past juist zo goed bij zijn persoonlijkheid. Sarai’s persoonlijkheid is ook ontzettend gelaagd. Ze heeft een kracht die ze in kan zetten voor zowel goed als kwaad en de strijd die in haar woedt, zorgt voor interessante taferelen.

Ik zou willen dat ik lucide kon dromen om deze te creëren zoals Laini ze omschrijft.

Nog meer graag!

Het verhaal is erg sterk, en de relatie tussen Laszlo en Sarai is ontzettend interessant, al helemaal door de droomwerelden waarin ze contact met elkaar hebben. Wereldbouw is essentieel voor bijna elk boek, maar het is lang geleden dat ik een boek heb gelezen die dit zo uitgebreid had als dit boek. Je kon de wereld bijna letterlijk voor je zien. Daarentegen vond ik het verhaal tegen het einde wel erg snel gaan. Waar het hele verhaal over het algemeen een rustige opbouw had, gebeurde er in de laatste paar hoofdstukken zoveel dat het bijna niet bij te houden viel. Dit had beter verdeeld kunnen worden. Daarbij was de grote onthulling toch best te verwachten. Ik zal hier niet te gedetailleerd op in gaan, maar er worden door het boek heen vele hints gedropt, dus wanneer het eenmaal aan bod kwam, was de onthulling niet heel spectaculair meer. Maar veel van dit wordt goedgemaakt door de onverwachte wending in de laatste pagina’s die ervoor zorgt dat je niet kunt wáchten op het tweede deel. Ik niet tenminste!

Zonderlinge vertaling

De vertaling was wel iets waar ik me op momenten flink aan irriteerde. Bepaalde stukken waren letterlijk vertaald, waar deze in het Engels echt iets betekende, werd het in het Nederlands een beetje vreemd. Laszlo heeft in het Engels niet Zonderling als achternaam, maar Strange. In het Nederlands komt op een bepaald moment de zin ‘elk idee dat je hebt is een zonderling idee’ voorbij. Deze klinkt in het Nederlands totaal niet. Waar in het Engels het juist heel logisch is, met de zin ‘every idea you have is a strange idea’. Dit had heel makkelijk goed vertaald kunnen worden, maar door dit letterlijk te vertalen, werd dit echt niet logisch. En zo staan er helaas meer voorbeelden in waarbij de zin niet logisch klinkt in het Nederlands.

Hoewel het einde niet helemaal lekker liep en de vertaling soms wat steken liet vallen, was Zonderling over het algemeen een geweldig boek. Laini heeft een magische manier van schrijven die je boeit van de eerste tot de laatste pagina. Het verhaal is ontzettend interessant en je kunt niet anders dan verliefd worden op Sarai en Laszlo. Het einde zorgt ervoor dat je niet kunt wachten om verder te gaan. Ikzelf kan tenminste niet wachten om weer terug te vallen in de prachtige dromen van Laszlo.

Zonderling Boek omslag Zonderling
Laini Taylor
9789000365463