Dromendochter – Laini Taylor

0
22

Omslag Dromendochter

Ik moet bekennen dat ik eigenlijk weinig heb met young adult-boeken.Het rampzalige verhaal van jou en mijSoul seekers of De duistere kant van Mara Dyer: het waren stuk voor stuk prima boeken, maar ze doen mij persoonlijk niet zo veel. De romantiek ligt er voor mij vaak iets te dik bovenop, terwijl het eigenlijke verhaal naar de achtergrond verdwijnt. Meestal probeer ik me daarom tijdens het schrijven van een recensie in de liefhebber te verplaatsen en objectief naar het verhaal te kijken. Ik kan natuurlijk geen boeken gaan afraden omdat een genre mij niet zo ligt. Maar die moeite hoef ik niet altijd te doen… Dromendochter van Laini Taylor is de uitzondering op deze regel!

“Hoe verzin je dit toch allemaal?”
De zeventienjarige Karou studeert aan de kunstacademie in Praag. Ze woont alleen, heeft pauwblauw haar en allerlei tatoeages, ze spreekt de meest onmogelijke talen en ze verdwijnt regelmatig om ‘klusjes’ te doen. Zelfs voor haar beste vriendin Zuzana is ze mysterieus en een beetje ongrijpbaar, maar op school zijn vooral haar schetsboeken beroemd. Karou is intussen al bij nummer 92 aangekomen en tekent ze allemaal vol met de avonturen van steeds dezelfde ‘monsters’. Zo is er Issa, een vrouw met het onderlichaam van een slang. Maar ook Yasri, met een papegaaiensnavel en mensenogen, Twiga, met zijn giraffennek, en natuurlijk Brimstone, de ‘wensenfikser’ met zijn schapengezicht. Bij elke nieuwe tekening staan Karou’s klasgenoten weer versteld over haar fantasie. Hoe verzint ze het toch?

Karou zelf kan er wel om lachen. Misschien is haar fantasie wel minder groot dan iedereen denkt? Maar haar vreemde dubbelleven wordt bedreigd als overal ter wereld zwarte handafdrukken op deurposten verschijnen. En waar komt Karou zelf vandaan? Hoe komt het dat ze zich altijd zo verloren en eenzaam voelt, alsof ze eigenlijk een ander leven zou moeten leiden?

Een overtuigende wereld vol duivels en engelen
In Dromendochter zet Taylor een bijzondere sfeer neer. Hoewel ik nog nooit in Praag ben geweest, komt de stad echt tot leven op papier: de bruggen, de steegjes en de oude gebouwen worden kleurrijk omschreven. Deze Oost-Europese setting is bovendien een welkome afwisseling op de gemiddelde young adult-roman, die zich vaak in Engeland of Amerika afspeelt.

De personages zijn daarbij al even rijk en levendig. Karou overtuigt in haar emoties, zonder puberaal of aanstellerig over te komen. Ze is ‘anders’ en daar worstelt ze mee, maar ze vervalt niet in vervelende clichés. En ze weet op hilarische wijze haar mannetje te staan tegenover de ongewenste avances van haar ex, Kazimir. Daarnaast speelt Taylor op een interessante manier met de klassieke thema’s van engelen, duivels, oorlog en fatale liefde. Niet alleen de menselijke personages zijn levensecht, maar ook de hele wonderlijke wereld met zijn bont gekleurde volkeren wordt zorgvuldig uitgewerkt.

Dat daarbij beetje bij beetje achtergrondinformatie wordt vrijgegeven, levert een goede spanningsboog op. Naast de mysterieuze handafdrukken op de deurposten en de confrontaties tussen eeuwenoude vijanden, zorgt ook Karou’s twijfel over haar afkomst voor een gestage prikkel om door te lezen. De plot is in alle opzichten goed doordacht: pas aan het einde van het boek vallen de laatste puzzelstukjes op zijn plaats, met een enorme climax die doet uitkijken naar het tweede deel. Het is maar op een enkel punt dat het verhaal soms wat traag lijkt te lopen, maar over het algemeen is het boek steeds nét te spannend om weg te leggen. En zelfs de romantische passages komen oprecht over, zonder te overheersen.

Ook Taylors schrijfstijl past goed bij het verhaal. Met vaardige pen weet ze een fijne sfeer op te roepen, zowel in het tegenwoordige Praag als op Karou’s vele vreemde uitstapjes. De personages worden voorzien van de nodige humor, zonder dat het gekunsteld lijkt. Wel is de oorspronkelijke titel, Daughter of smoke and bone, een stuk toepasselijker dan de vertaling.

Dromendochter is een spannend, meeslepend boek, dat mij er in ieder geval van overtuigd heeft dat ik het young adult-genre voorlopig nog niet hoef te laten vallen. Taylor weet met vaardige pen een wonderlijke wereld te schetsen, voorzien van levensechte personages en een nieuwe blik op klassieke thema’s. Net als de hoofdpersoon Karou zelf, is ook dit boek nét een beetje anders: een absolute aanrader voor de liefhebber, maar ook voor lezers die eens een uitstapje naar een ander genre willen maken. Ik kijk met hoge verwachtingen uit naar deel twee!

Dromendochter

Laini Taylor | Boekerij | 2013
Originele titel: Daughter of Smoke and Bone

Karou studeert kunstgeschiedenis in Praag en vult haar schetsboeken met monsters die al dan niet bestaan. Ze verdwijnt regelmatig voor mysterieuze ‘klusjes’ en spreekt een heleboel talen, waaronder een aantal niet-menselijke. En haar helderblauwe haar is niet afkomstig uit een flesje.

‘Wie ben ik?’ Dat is de vraag die Karou dag en nacht achtervolgt. En ze staat op het punt om erachter te komen…

Dromendochter is onder andere uitgeroepen tot beste young adult-boek van 2011 door Amazon US en UK, Publishers Weekly, The Huffington Post en The New York Times. Het is het eerste deel van een trilogie.

‘Echt waar, als je eenmaal in dit boek begonnen bent, zul je al je afspraken en verplichtingen willen afzeggen.’ Entertainment Weekly

‘Wauw. Ik wou maar dat ík dit boek had geschreven.’ Patrick Rothfuss, auteur van De naam van de wind