BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Laini Taylor vond haar muze in het vervolg op Zonderling

Laini Taylor vond haar muze in het vervolg op Zonderling

0
124

Alles wat Lazlo Zonderling over zichzelf weet, is een leugen. Ook Sarai is niet meer wat ze vroeger was. Haar lichaam behoort niet meer tot haar toe, net nu ze eindelijk Lazlo in het echt bij zich heeft. Beiden worden vastgehouden door Minya om te doen waar ze al die tijd naartoe heeft geleefd, het wraak nemen op iedereen in Ween, en met name Eil-Fane. Maar wanneer een nieuwe vijand de opwachting maakt en de keiharde waarheid van verborgen geheimen naar boven komen, zal Sarai alles moeten geven om de mensen om haar heen te redden. Maar heeft ze nog wel de kracht om dit te doen…?

Tovenaar

Vanaf het moment dat je begint te lezen in dit boek, voelt het alsof je in een bad gaat liggen van perfecte temperatuur om jezelf daarna in te wikkelen in de zachtste stoffen. Laini Taylor is een tovenaar met woorden. Ze kan 50 pagina’s met gemak praten over een 5 minuten durend moment en je verveelt je totaal niet. Haar prachtige en unieke manier van schrijven zorgt ervoor dat je op handen gedragen door het boek heen gaat. En ook in de vertaling voert dit zich perfect door. Waar ik in het eerste deel, Zonderling nog wel wat commentaar had op bepaalde vertaalde stukken, was dit in dit deel totaal niet aanwezig.

Laini Taylor is een tovenaar met woorden.

Waar het tegenwoordig de hype is dat knappe, cheeky mannelijke personages de harten van lezers veroveren, gaat Laini Taylor hier totaal niet in mee. Lazlo is geen knappe prins, maar een zachtaardige, lieve man. En je kunt niet anders dan verliefd op hem worden. Lazlo is iemand die geen haat kan dragen en altijd op zoek is naar de beste oplossing waar iedereen goed uitkomt. Ook degenen die alles doen om hem tegen te zitten probeert hij te helpen en te beschermen en dat maakt hem zo’n verfrissend en gelaagd personage. Je weet precies hoe hij gaat reageren in een situatie omdat hij een ontzettend goed uitgewerkt personage is.

Maar waar in het eerste deel Lazlo het belangrijkste personage is, is dat in dit tweede deel toch echt wel Sarai. Sarai is een meisje dat al te veel heeft gezien en meegemaakt om echt nog haatdragend te kunnen zijn. In dit deel denkt ze het laatste gedeelte dat haar uniek maakt verloren te zijn, maar niets is minder waar. Haar gave neemt een hele nieuwe dimensie aan, wat een diepere laag geeft aan dit boek. Sarai maakt in dit boek een prachtige groei door, wanneer ze ontdekt dat alleen zij hen kan redden.

Ook het nieuwste personage in dit boek, Nova, maakt dit boek steengoed. Haar zoektocht naar het tweede gedeelte van haar ziel, haar tweelingzus, is prachtig, heftig en hartbrekend. Waar je op momenten haar het liefst door elkaar wil schudden, kun je niet anders dan haar emoties en acties begrijpen, zelfs al zijn deze zeker niet goed. Haar achtergrond is hartverscheurend waardoor je ontzettend hoopt dat ze haar zus vindt, zelfs al laat ze een hoop slachtoffers achter in haar zoektocht.

Er zitten zo veel onverwachte scenes in dit boek, waardoor je constant op het puntje van je stoel gehouden wordt. Je hart breekt meerdere malen in stukjes in dit boek, maar wordt ook vaak weer goed verzorgd met liefdevolle en emotionele momenten. Laini Taylor weet bepaalde elementen uit het eerste deel toch volledig te verduidelijken door het hele boek heen. Deze serie wist in twee delen een fantastisch verhaal perfect af te ronden en te verduidelijken. Vragen waarvan je nog niet eens wist dat je ze had, worden duidelijk uitgelegd, waardoor je niet anders dan met een voldaan gevoel kunt achterblijven. Het boek is ontzettend spannend, romantisch, emotioneel, eng, maar vooral ontzettend fantasierijk. Laini Taylor laat je geloven in ongelofelijke werelden en beschrijft ze zo goed dat je ze voor je ziet.

Dit boek staat zonder twijfel in mijn top 10 beste boeken ooit gelezen. Waar ik in het eerste deel nog wel wat opmerkingen had, kon ik ze echt niet vinden in dit deel. Het is een juweeltje dat elke fantasyliefhebber gelezen moet hebben. Ik kan niet anders dan dit boek een 10 te geven, iets wat ik zeker niet snel doe. Maar als er een boek is die ik in de afgelopen tijd heb gelezen die het verdient, is het deze wel. Een juweeltje die ik niet snel ga vergeten.

Zonderling 2 - Muze Boek omslag Zonderling 2 - Muze
Zonderling
Laini Taylor
9789000360741
Best of Ya
Oktober 2019
440 pagina's
Rosanna is altijd al een liefhebber geweest van alles in de geekdustry. Of het nou films/series kijken is of naar leuke geeky evenementen gaan of juist een goed fantasy boek lezen is. Zelf organiseert ze ook evenementen in deze industrie, zoals de cosplay conventie Dynamiccon in Eindhoven en andere evenementen. Hoe geekier, hoe beter is haar motto.