Schimmenstorm – Garvin Pouw

0
40

De rust lijkt weergekeerd in Valtada, maar schijn bedriegt en een nieuw gevaar loert om de hoek. Duistere wezens, zoals de woudgeesten en finistra, zwerven door het woud op zoek naar prooi. Zelfs de zielen van de levenden zijn niet meer veilig, want de doden werpen zich op hen en op een duister eiland verspreidt een tovenaar zijn geheimzinnige spinsels.

Nîve en Aeyen zoeken hun weg naar Licht-Val na de slag in Viliria samen met het geschenk dat de spiegel hun daar gegeven heeft. Maar de Schimmenstorm barst los en de vraag is maar of ze hun bestemming gezond en wel zullen kunnen bereiken. Ze dachten dat hun vijand verslagen was, maar hij lijkt dood wel sterker dan toen hij nog leefde. Hoe moet je zo’n kwaad bestrijden?

Trage start

Schimmenstorm is het vervolg op Schaduwkoningin van Garvin Pouw en net zoals in deel één zit het verhaal weer vol prachtige omschrijvingen van de weelderige wereld van de Valta. We leren ook weer nieuwe wezens kennen zoals andere soorten nimfen, rotsnimfen, een Fleuriveller, bruintjes en elfjes. Alleen gaat het verhaal met die soms wat omslachtige beschrijvingen en uitleg wel wat trager vooruit. Je wordt niet meteen meegesleurd in het verhaal. Dit betert wel naarmate het verhaal vordert, maar je moet toch wel even volhouden.

net zoals in deel één zit het verhaal weer vol prachtige omschrijvingen van de weelderige wereld van de Valta.

Eens de verhaallijnen elkaar gevonden hebben en ze vandaar uit verdere stappen ondernemen, wordt het interessanter. Het verhaal volgt een groepje personages en de afwisseling tussen de perspectieven helpt ook om wat meer vaart in het verhaal te krijgen. Meestal maakt Pouw in Schimmenstorm wel een goed onderscheid tussen de verschillende perspectieven door een witregel te laten, al durft hij in sommige stukken ook wel te wisselen tussen de verschillende personen die op dat moment in de scène meespelen. Dat is op zich jammer want dat breekt het verhaal een beetje, al zorgen die witregels en wisselende perspectieven er wel voor dat er meer gebeurt in het verhaal.

Grote veldslagen

Naarmate het boek vordert merk je dat Pouw toewerkt naar een climax en dat er dus een treffen moet volgen tussen goed en kwaad. Eens je over de helft bent, leest het verhaal dan ook vlotter en stijgt de spanning ook duidelijk. De personages bevinden zich op verschillende plekken in de wereld en toch zijn hun belevenissen zodanig met elkaar verbonden dat ze een invloed op elkaar hebben en dat zonder het van elkaar te weten.

Veldslagen kunnen erg chaotisch worden, maar er zijn verschillende clashes tussen beide partijen en allemaal zitten ze vol actie en spanning en zetten ze aan tot verder lezen. De rustpauzes zijn in de tweede helft van het verhaal ook mooi verwerkt, waardoor het niet saai aanvoelt en het past bij de opbouw naar de volgende slag waarvan jij en de personages weten dat die eraan komt. Er zitten ook een paar leuke wendingen in die ervoor zorgen dat situaties en personages ineens in een ander licht komen te staan en dat geeft het verhaal dat tikkeltje meer om toch spanning te blijven creëren.

Schimmenstorm is net zoals deel één, Schaduwkoningin, rijk aan prachtige omschrijvingen, maar kent daardoor een tragere start. In de tweede helft van het verhaal drijft Garvin Pouw echter de spanning geleidelijk op waarbij de personages steeds meer oog in oog komen te staan met hun vijanden en je als lezer steeds meer aangezet wordt tot lezen. Vooral de veldslagen tussen beide partijen geven vaart aan het verhaal en werken toe naar een climax die je bij de les houdt.

Schimmenstorm Boek omslag Schimmenstorm
Garvin Pouw
9789492115997