Wat eten draken het liefst? – Adam Rubin & Daniel Salmieri

0
69

Voor iedereen die bevriend wil raken met draken is het belangrijk om te weten dat ze gek zijn op taco’s. Het maakt niet uit wat je er in doet of hoe groot hij is. Maar let op: Draken haten scherpe rode salsa! Van één hapje scherpe saus springen er al vonken uit hun mond en van veel scherpe salsa gaan ze vuur spugen zoals je nog nooit gezien hebt. Alles om hen heen gaat dan in vlammen op.

Draken zijn naast het eten van taco’s ook gek op feestjes, verkleedfeestjes, feesten met accordeonmuziek, zwemfeestjes, het maakt eigenlijk niet uit zolang het maar een feestje is. Maar het allerbeste feest voor draken is een tacofeest. Dus als je echt heel erg graag bevriend wil worden met draken hun je het beste een tacofeest geven.

Dit en meer leer je allemaal in het boek Wat eten draken het liefst? Op de eerste pagina staat een illustratie van een jongen en een hond in een slaapkamer vol drakenspullen. De hond en de jongen worden niet voorgesteld. Hij spreekt de lezer direct aan en begint met HOI! Wist jij dat draken het liefst taco’s eten? Hij wordt verder niet voorgesteld en dat is een gemis wat mij betreft. Hij weet geen indruk te maken en als lezer weet je alleen dat hij blijkbaar veel van draken eten houdt.

Het taalgebruik is spreektaal en er wordt zowel tegen de lezer als tegen de draken gesproken. Het spreken naar de draken toe is in de vorm van een vraag als “Hé draak, kijk je al uit naar het grote draken feest?” Een antwoord op de vragen komt er niet. Met het voorlezen kun je hier dan met het kind over kletsen en zijn of haar ideeën hierover laten vertellen. In het boek wordt niet verteld waarom de draken van taco’s en feestjes houden of wat de reden is dat ze hete salsa haten. Wel worden er een aantal mogelijkheden genoemd, ook hier kan het kind dus zelf zijn haar fantasie gebruiken om zelf antwoorden te vinden.

In het boek wordt stap voor stap uitgelegd, hoe je het perfecte drakentacofeestje kunt geven en hoe je de juiste saus kunt maken voor de draken. Het laat in taal en illustraties zien hoe dol draken zijn op taco’s en op feestjes. Maar ook dat je emmers en emmers vol met taco’s nodig hebt wanneer je een stel draken bij je thuis uitnodigt. En natuurlijk hoe je kunt voorkomen dat ze hete saus binnen krijgen.

Aankleding

Alles lijkt goed geregeld en in het boek zijn vrolijke draken te zien die zich prima vermaken. Maar dan slaat de spanning toe en is er een illustratie te zien van een enorme pot salsa. In deze pot zitten wel scherpe ingrediënten.

Met dikke letters die leuk zijn voor de lezer om te zien en het voor degene die voorleest gemakkelijk te maken om de nodige drama in het verhaal te brengen probeert de jongen de draken te stoppen voor ze de saus eten. Maar het is te laat. Alle draken gaan vuur spugen en leggen het huis in as. Gelukkig is op de laatste pagina’s te zien dat draken daarna helpen om het huis opnieuw op te bouwen.

De illustraties in het boek zijn duidelijk en weten het verhaal goed te ondersteunen. De manier van weergave van het jongetje spreekt mij persoonlijk niet zo aan, met zijn grote hoofd en smalle beentjes vind ik hem wat vreemd over komen. De draken zien er vriendelijk uit en weten in hun gezichtsuitdrukking goed te laten zien hoe ze zich voelen, blij als ze taco’s eten of feesten, beduust als ze het huis in vlammen hebben doen opgaan.

Wat eten draken het liefst? is een leuk prentenboek voor kinderen die van draken houden, waarbij je lezen hoe ze een topfeestje voor draken kunnen geven en wat de gevaren zijn. De jonge lezers kunnen meedenken en meepraten met het boek wat het voorlezen extra gezellig zal maken. Het is jammer dat de jongen en de hond weinig indruk maken en zo niet veel toevoegen aan het verhaal. De illustratie passen goed bij het verhaal maar spreken mij persoonlijk niet zo aan.

Wat eten draken het liefst? Boek omslag Wat eten draken het liefst?
9789021416113
Volt