BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Warcross – Marie Lu

Warcross – Marie Lu

0
508

Warcross houdt de wereld in zijn greep. Met een speciale bril, een Neurolink, kan je inloggen op dit waanzinnige spel. In Warcross spelen twee teams tegen elkaar in een strijd om elkaars edelsteen te bemachtigen. Hier kunnen ze de power-ups voor gebruiken die zich in het level bevinden. Door de Neurolink is het echter alsof je je in het spel bevindt, want het is niet zomaar een virtual reality-bril. De Neurolink zorgt ervoor dat je hersens gaan geloven dat de omgeving die je ziet echt bestaat, waardoor je soms zelfs vergeet dat je je in een kunstmatige omgeving bevindt. Voor veel mensen is Warcross, en daarmee ook het gokken op wedstrijden, een regelrechte verslaving.

De achttienjarige Emika Chen is een premiejager. Zij spoort de onbelangrijke criminelen op waar de politie geen tijd voor heeft en in ruil daarvoor ontvangt zij de beloning. Daarmee kan ze net haar huur betalen, maar de laatste tijd grijpt ze steeds naast haar beloning… De tijd begint te dringen en Emika hackt een belangrijke Warcrosswedstrijd om een kostbare power-up te stelen en te verkopen. Ze wordt echter betrapt en voor ze het weet wordt ze gebeld door Hideo Tanaka, de charismatische, jonge uitvinder van het spel en miljardair. Ze verwacht een rechtszaak, maar in plaats daarvan vraagt Hideo haar om af te reizen naar Tokyo en de crimineel te ontmaskeren die Warcross onderuit dreigt te halen. Hiervoor moet Emika undercover en belandt ze in een van de meest prestigieuze Warcross-teams voor het wereldkampioenschap. Zal het haar lukken om de dader te grijpen voor ze zelf ontmaskerd wordt?

League of Legends meets Mario Karts
Warcross is meer dan een hype: het is een levensstijl. Deze game voelt zo levensecht dat je zou willen dat je zelf ook een potje kon spelen. Het teamaspect doet denken aan League of Legends, en dat komt bovendien ook doordat ieder lid van een team een speciale rol speelt. Zo heb je de aanvoerder, die de leiding heeft, een schild, dat de rest van het team beschermt, en een dief, die ervoor zorgt dat de beste power-ups verzameld worden. Dan heb je ook nog de strijder, die het andere team aanvalt. Als laatste is daar de positie die Emika vervult in haar team: de architect. Het is haar taak om de omgeving aan te passen in het voordeel van haar team. Die power-ups doen dan weer denken aan Mario Karts, waar je je tegenstanders ook dwars kan zitten met leuke extra’s. Mario Karts komt zelf trouwens ook terug in Warcross als het favoriete spel van één van Emika’s teamgenoten.

Ik ben helemaal gegrepen door dit fantastische boek van Marie Lu.

Door de duidelijk uitleg van Lu wordt al snel duidelijk waarom Warcross zo’n verslaving is. Het blijft echter een game, en dat betekent dat het spel bestaat uit programmeercode. Emika is een getalenteerde hacker en zij weet dus allerlei hacks uit te voeren waardoor zij zich als een god door het spel kan bewegen. Dat talent zorgt ervoor dat zij in zo’n speciale positie komt. Waar het om draait is dat Emika haar talenten gebruikt om de mysterieuze hacker te vinden die een gevaar vormt voor Hideo’s imperium. Zo lezen we niet alleen over het spel, maar ook over het kat-en-muis-spel dat zich daarnaast afspeelt, en dat geeft een heel andere dimensie aan het verhaal.

Wie is de mol?
Hideo lijkt er zeker van te zijn dat deze saboteur zich in het midden van het kampioenschap bevindt. Dat betekent dat iedereen verdacht is. Emika weet niet wie ze kan vertrouwen en dat maakt het moeilijk om een band op te bouwen met haar team. Marie Lu weet dit conflict overtuigend over te brengen en door haar soepele en snelle schrijfstijl race je door het boek.

Er komt ook nog wel eens wat programmeertaal voor in het boek. Dat komt echter op zo’n subtiele wijze aan bod, en wordt bovendien op een heel duidelijke manier uitgelegd, dat dit nergens moeilijk of vervelend wordt. Sterker nog, het voegt juist iets toe aan het verhaal, net zoals de screenshots van de berichtjes die Emika op haar telefoon krijgt en verstuurt.

In Warcross lees je over een wereld die in de ban is van een hightech bril en een spetterende videogame. Emika Chen is een getalenteerd hacker en zij bevindt zich plotseling midden in een bloedstollende jacht op een saboteur. Het spel Warcross wordt zo levendig en duidelijk uitgelegd dat je niets liever wil dan meespelen, en daarnaast wordt het boek zo spannend dat je hem niet weg kunt leggen. De screenshots van gesprekjes, stukjes programmeercode en levensbalkjes uit het spel zijn leuke toevoegingen, en daarbij zitten er ook prachtige tekeningen van Emika en Hideo aan de binnenkant van de voor- en achterflap. Ik ben helemaal gegrepen door dit fantastische boek van Marie Lu. Momenteel werkt ze aan een tweede deel van de serie, en ik kan niet wachten tot die eindelijk uitkomt!

[product_page sku=”9789000358892″]

Warcross
Marie Lu