Vleugels – Claire Corbett

0
58

Omslag Vleugels

Hoe zou het zijn als de technologische vooruitgang ons op een dag vleugels bracht? Als mensen konden vliegen als vogels? Niet allemaal, natuurlijk, slechts dat deel dat zich de dure vleugels zou kunnen veroorloven. Wat zou dat doen met onze maatschappij? Deze vragen heeft auteur Claire Corbett meegenomen in haar debuutroman Vleugels. Het verhaal schetst een schijnbaar utopische wereld, waar zij die het kunnen betalen zich de ultieme vrijheid hebben toegeëigend: vliegen.

Kindermeisje Peri Almond is zo’n vlieger. Haar dagen zijn gevuld met de zorg voor baby Hugo en het wennen aan haar vleugels, die ze pas heeft gekregen na de geboorte van Hugo. Maar wanneer ze haar beste vriendin levenloos op een strand aantreft, spat de illusie uiteen. Ze neemt Hugo mee en slaat op de vlucht. Zeke Fowler is privé-detective. Wanneer hij door vlieger Peter Chesshyre en diens vrouw Avis wordt ingehuurd omdat zijn zoontje Hugo is ontvoerd door het kindermeisje, kruisen zijn en Peri’s pad elkaar. Wat volgt is een zenuwslopende achtervolging, waarbij grote hoogten en diepe dalen letterlijk het decor vormen.

Vliegen
Het meest opmerkelijke aan het verhaal is dat het zich afwisselend op de grond en in de lucht afspeelt. Zeke voert zijn zoektocht uit met alle mogelijkheden die hij tot zijn beschikking heeft, maar hij kan niet volgen waar Peri heen vlucht: het hemelruim. De wijze waarop het vliegen is beschreven, is adembenemend. De details geven de lezer het gevoel dat je erbij bent, dat je onderdeel bent van de reis. Met een klein beetje fantasie voel je jezelf door het luchtruim scheren, met de wind in je haren en twee machtige vleugels op je rug.

Die gedetailleerde beschrijvingen komen ook terug in andere delen van het verhaal. Wanneer Corbett vertelt over de wereld waarin Zeke en Peri leven, verschijnt het geheel voor je ogen alsof je het zelf hebt bedacht. De gewone sloppenwijken, de hoge huizen van de vliegers, de chique zakenwijk, ze zijn zeer krachtig geschetst. Tegelijkertijd is Corbett’s wereld er een die fundamenteel van de onze verschilt, niet alleen dor de vliegers: goedhartige leeuwen zo groot als golden retrievers als huisdieren, bananen die vol met medicijnen zitten, huizen die organisch groeien in plaats van gebouw worden en een aarde die overwoekerd wordt door multi-resistent onkruid – het is geen gemakkelijke wereld.

Moraal en wereldwijsheid
Het is dan ook de wereld en de mensen die erin leven die Corbett gebruikt om enkele moralistische kwesties te bespreken. Wanneer wordt de grens van de maakbaarheid van het leven overschreden? Hoever mogen ouders gaan om hun kinderen te geven wat ze willen? Wanneer wordt een daad van liefde een vorm van mishandeling? Het zijn serieuze vragen, en Corbett gaat er serieus mee om. De ouder-kind relatie, de relatie tussen rijk en arm, ze worden uitgebreid uitgemeten maar op een subtiele, bijna sympathieke manier.

Toch krijg je als lezer op een bepaald punt de buik van bol van deze filosofische bespiegelingen. Per slot van rekening draait het verhaal om de ontvoering van Hugo en de keuzes die daarbij door Peri en Zeke gemaakt worden. Wanneer de vaart voor de zoveelste maal uit het verhaal verdwijnt, ga je je als lezer geërgerd afvragen: “Maar hoe gaat het nu met Peri en Hugo?”.

Een ander minpunt is het slot van het verhaal. Het lijkt alsof Corbett geen afstand kan nemen van haar personages en hoewel dat zeker begrijpelijk is, blijft het geheel daardoor een beetje ‘hangen’. Een bitterzoet einde is het gevolg. Dat is niet erg, het past bij de wereld die geschapen is, maar het voelt ook niet als de juiste afsluiter voor dit bijzondere boek.

Vleugels is een adembenemende debuutroman van Claire Corbett. In een duizelingwekkende mix van fantasie-elementen, een thriller-plot en psychologische ontwikkeling neemt de auteur de lezer mee op een reis die wij ons nu nog niet kunnen voorstellen. En misschien is dat zo erg nog niet: vanVleugels moet je genieten voor je vliegt.