Onsterfelijk – Jessica Khoury

0
67

Omslag Onsterfelijk

Een prachtig huis, een gigantische familie, een eigen zwembad, een eigen sportschool, en dat allemaal middenin het prachtige amazonewoud. Dit is de werkelijkheid voor Pia en dit zal voor haar ook nog heel lang de werkelijkheid blijven, want ze is namelijk onsterfelijk! Er zijn wel een paar minpunten verbonden aan wat het paradijs lijkt. Om het huis staat een gigantisch hek en alle ‘ooms en tantes’ van Pia zijn eigenlijk wetenschappers, met Pia als experiment. Pia is namelijk niet zomaar onsterfelijk, ze is het product van jaren aan wetenschappelijk werk.

Pia is onsterfelijk, onkwetsbaar en enorm eenzaam. Zelf is ze er van overtuigd dat alle experimenten en tests die ze ondergaat een goed doel hebben. Haar doel is om zelf ook wetenschapper te worden, maar wanneer ze voor het eerst buiten het hek treedt en daar een jongen ontmoet, veranderen haar prioriteiten. Toch is ze in tweestrijd, want kies je voor iets wat je gedurende je hele leven hebt gehad of voor een pas ontdekt verlangen? Terwijl ze met zichzelf in de knoop zit gebeuren er allerlei vreemde dingen om haar heen. Pia weet niet meer of de wetenschappers die ze altijd als goed gezien heeft ook daadwerkelijk goede intenties hebben. Wat gebeurt er nu eigenlijk echt om haar heen?

Niet neer te leggen
Onsterfelijk is onwijs goed geschreven. Het boek leest heerlijk vlot, maar vergeet nergens belangrijke details te vermelden. De wereld zoals die voor Pia is wordt prachtig geschetst zonder dat hier ellenlange passages over geschreven zijn. In het begin van het boek gebeurt er nog vrij weinig en wordt de achtergrond die nodig is geschetst, maar ondanks dat word je gelijk in het boek gezogen. Door de schrijfstijl van Jessica Khoury wil je namelijk dolgraag weten hoe de wereld eruitziet voor Pia. Dit komt ook door de manier waarop ten eerste Pia en later ook andere personages worden neergezet. Je kijkt mee door de ogen van Pia en zij maakt een enorme ontwikkeling door in de loop van het boek. Het denken en doen van Pia is erg goed beschreven, wat er voor zorgt dat je je als lezer heel snel kan identificeren met haar. Haar manier van denken en doen verandert wel in het boek maar dat gaat geleidelijk en voelt ook heel logisch. Doordat Pia zo goed is neergezet is het namelijk heel makkelijk om je te verliezen in Pia en in haar wereld. De spanning zit er in het begin nog niet echt in, maar zodra de geheimen naar boven komen is het boek niet meer neer te leggen. In sneltreinvaart worden er geheimen onthuld en vragen beantwoord tot je uiteindelijk bij de ontknoping komt: het antwoord op de vraag hoe Pia onsterfelijk is geworden.

Innerlijke strijd
Pia, de hoofdpersoon in dit boek, maakt in het verhaal een aantal dingen mee die haar en de lezer aan het denken zetten. Door de vragen die Pia zichzelf continu stelt, ga je zelf als lezer ook nadenken. Het gaat om vragen als: wat wil ik, wat is goed en wat is kwaad en tot hoever mag je gaan voor je eigen wensen? Lezers die het leuk vinden om zich echt in een verhaal te verliezen en het niet erg vinden om na het lezen nog een half uur bezig te zijn met dit soort vragen, zullen echt genieten van Onsterfelijk. Maar lezers die niet houden van het nadenken over deze levensvragen zullen ze in het boek ook niet ervaren als zodoende. De vragen komen weliswaar vaak voor in het verhaal, maar niet op een vervelende manier. Ze worden namelijk prachtig in het verhaal verwerkt door de keuzes van zowel Pia als die van andere personages.

Geloofwaardige wereld
Ook de wereld waarin Pia leeft is enorm goed neergezet. Ten eerste wordt de sfeer in ‘Little Cam’, de researchfaciliteit waar Pia woont, erg goed neergezet met de gemaakte familiebanden, de laboratoria en alle andere luxe. Maar het gebrek aan dingen uit de buitenwereld maakt ook dat je als lezer gelijk wantrouwend tegenover ‘Little Cam’ staat. Ook de tuin voelt altijd gesloten aan door de continue aanwezigheid van hekken en Pia’s ‘ooms en tantes’. Wanneer Pia dan ook buiten de omheiningen treedt, voelt alles vrij aan. Alles is nieuw voor haar en dat merk je als lezer erg goed. De bomen, de planten en zelfs de dierengeluiden worden omschreven op zo’n manier dat je het gevoel krijgt zelf het oerwoud binnen te stappen.

Aanrader
Onsterfelijk is een echte aanrader voor iedereen die houdt van fantasy met een vleugje science fiction. Het is vlot geschreven en heeft een erg goed verhaal dat ontzettend spannend wordt neergezet. Het boek bevat levendige personages en romantiek, maar ook diepgaande levensvragen die je als lezer nog lang kunnen boeien. Voor sommige lezers zou er zelfs nog meer aandacht besteed mogen worden aan dit filosofische aspect, maar juist de balans tussen een filosofisch boek en een wat meer oppervlakkig verhaal is erg sterk in dit boek. Het is niet diep genoeg om je er echt aan te storen, maar er is zeker ruimte voor lezers die erover willen nadenken, waardoor dit boek eigenlijk voor bijna alle lezers wel interessant is. Eén ding is in elk geval zeker: Onsterfelijk houdt je vast tot aan het eind, en daarna ligt het aan de lezer wanneer het je weer loslaat.