De Zin van de Ommezijde – Frank van Pamelen

0
42

Omslag De Zin van de Ommezijde

Op een dag krijgt Mira een boek van een mysterieuze man. Het is niet zomaar een boek, maar een boek dat gaat over wat ze zelf in haar hoofd wil beleven. Diezelfde avond valt Mira bij het lezen van het boek in slaap en is ze opeens in een onbekende wereld. Mira is aan de Ommezijde van de bladspiegel waar onze taal gemaakt wordt. Ze wil terug naar huis, maar alleen koning Alfa weet hoe dat moet. Helaas is koning Alfa gevangen genomen door de “De Grootste Gemene Deler”, de leider van de Bèta’s. Er zit dus voor Mira niets anders op dan op pad te gaan en te proberen hem te bevrijden. Dit is het begin van een avontuur met veel humor en spraakverwarringen. Lukt het Mira om koning Alfa te bevrijden? Overwint ze de Grootste Gemene Deler? En vindt ze ooit de weg terug?

Het verhaal
Mira gaat elk weekend naar de markt om naar boeken te kijken. Ze is gek op lezen en zou graag zelf een boek hebben, maar dat begrijpt thuis niemand. Dolblij is ze als ze zomaar een boek krijgt. Maar Mira had nooit kunnen vermoeden dat ze nu door het boek in een onbekende wereld terecht zou komen. Gelukkig wordt ze vriendelijk begroet door 3 vreemde kleine vrouwtjes. Na een lange en grappige spraakverwarring ontdekt Mira dat ze aan de Ommezijde is. Hier wonen de Alfa’s, die van taal houden, en de Bèta’s, die alleen willen rekenen. Deze twee volkjes hebben al jaren ruzie met elkaar. Mira is terechtgekomen bij de Alfa’s, die compleet van slag zijn omdat hun koning gevangen genomen is. Als Mira ontdekt dat alleen de koning weet hoe ze thuis kan komen, gaat ze vol goede moed op pad om hem te bevrijden.

Onderweg komt ze hele vreemde figuren tegen en heeft met hen gesprekken vol met leuke taalgrappen en complete spraakverwarringen. Wanneer Mira bijvoorbeeld zegt dat ze het erg leuk vind aan de Ommezijde ontstaat er tot haar verbazing direct paniek.

“Vergadering!” riep het oudste lid. “Iets kan niet én erg én leuk zijn! Nee, ze moet kiezen.”

Uiteindelijk komt ze in het land van de Bèta’s. Daar ontmoet ze onder andere 125 en 14 die haar, en met haar de lezer, stomverbaasd doen staan met rekenfeiten en rekenraadsels. Ze heeft daar ook een grappige ontmoeting met ene meneer van Dalen, die al jaren op antwoord wacht. Als Mira dat weet te geven mag ze naar de Grote Gemene Deler. Nu zet ze alles op alles om de koning te bevrijden.

Origineel en grappig
Het verhaal van Mira is origineel. Het staat vol met prachtig gevonden taal-, rekenwijsheden en woordspelingen. Wat ik heel knap gedaan vind, is dat het verhaal en de tekst elkaar perfect aanvullen. Zo is aan het begin van het boek te zien hoe kronkelende zinnen Mira naar de Ommezijde brengen. Grappig is dat daar de paginanummering stopt omdat er bij de Alfa’s geen tijd bestaat. Het hele boek door gebeurt er van alles op de pagina’s. Zo zijn er onder andere letters en cijfers in allerlei soorten en maten. Soms moet je zelfs het boek draaien om de tekst te kunnen lezen. Het is geweldig hoe dit allemaal bij het verhaal past, net als de eenvoudige zwart-wit illustraties in het boek. Dit in tegenstelling tot de cover waaraan jammer genoeg niet te zien is dat het boek zoveel met taal en rekenen te maken heeft.

2013: jaar van het voorlezen
Het lezen van zoveel taalspelingen is naast leuk ook erg vermoeiend. Het is allemaal een beetje teveel van het goede. Zeker voor een 10-jarige die waarschijnlijk een groot deel van de woordgrappen nog niet begrijpt. Het avontuur van Mira raakt hierdoor teveel op de achtergrond. Naar mijn mening zou het beter zijn als er wat meer rustige momenten in het boek zouden zitten. Het lijkt me echter, zeker op scholen, een ideaal voorleesboek. Dan kan het verhaal in delen aangeboden worden. Niet voor niets is 2013 het jaar van het voorlezen.

Het boek is vlot geschreven en het is leuk om te lezen hoe Mira eerst niets snapt van de Ommezijde maar zich daar langzamerhand prima weet te redden.De gesprekken die ze heeft met de soms absurde figuren zijn gek, verwarrend, komisch en vaak onzinnig. Iets wat kinderen van deze leeftijd zeker kunnen waarderen.

De zin van de Ommezijde is een grappig en origineel geschreven boek met prachtige taal- en rekenvondsten. Nadeel is dat de doelgroep veel van de grappen en woordspelingen nog niet zal begrijpen en het misschien vermoeiend zullen vinden om door te lezen. Als voorleesboek zou ik het echter iedereen aanbevelen.

Vorig artikelDe Kracht van Zes – Pittacus Lore
Volgend artikelVleugels – Claire Corbett