Viltstiftbos – Jeanet Kingma

0
38

Tasko is dol op tekenen, aangezien hij alles kan tekenen wat hij maar wil. Hij vindt zijn eigen tekeningen al leuk, maar de tekeningen van anderen mogen er ook zijn! Zo vindt hij een tekening van Fenna, een meisje dat pasgeleden in Tasko’s buurt is komen wonen. Op de tekening staat een bos, een huis met heel grote deuren en twee paarden. Tasko besluit er een ridder, roofvogel en ijscowagen bij te tekenen. Maar wanneer Tasko en Fenna een ijsje gaan eten, komen ze plotseling in de tekening terecht! Terwijl ze met alle macht proberen te ontsnappen, komen ze in contact met de ridder uit de tekening, die hun hulp hard nodig heeft. Lukt het Tasko en Fenna de ridder te helpen én uit de tekening te ontsnappen?

Een verhaal vol creativiteit
Viltstiftbos is een mooi verhaal voor kinderen met een grote verbeelding. Hoe zou het toch zijn om in je eigen tekening te belanden? Tasko en Fenna maken het mee en komen in een avontuur terecht. Zo’n tekening is toch spannender dan verwacht! De twee kinderen zien dat er veel meer schuilt achter een tekening, aangezien personages zoals de ridder en de ijscoman een heel verhaal bevatten. Zo zie je maar dat er achter een tekening een hele wereld te vinden is! Dit boek is als een creatieve uitspatting waarin een kunstwerk van een kind onder de loep wordt genomen.

Tasko en Fenna zijn twee dappere kinderen die elkaar beter leren kennen, waardoor er een hechte vriendschap ontstaat. Hun persoonlijkheid is niet enorm uitgesproken, maar toch zorgt Jeanet Kingma ervoor dat je je met gemak kan inleven in deze personages. De personages in de tekening zijn ook redelijk eendimensionaal, maar dat past eigenlijk wel bij het verhaal, aangezien ze personages uit een tekening zijn en tekeningen immers ook vlak zijn.

Jeugdige tekeningen, maar de actie kon beter
De schrijfstijl van Jeanet Kingma is erg toegankelijk, waardoor je al snel in het verhaal komt. Het boek heeft niet al te veel poespas, waardoor je het binnen een dag uit kan lezen. Myriam Berenschot heeft het verhaal aangevuld met wat illustraties. Deze zijn mooi aangepast op de tekenstijl van kinderen, al was het misschien nog leuker geweest als de illustraties in kleur waren. Toch weten de tekeningen in ieder geval de sfeer mooi weer te geven, terwijl ze tegelijkertijd genoeg aan de verbeelding van de lezer overlaten.

Viltstiftbos is Een creatief avontuur vol verbeeldingskracht

Er zit zeker spanning in het verhaal, maar af en toe voelt het net iets te veel aan als een kat- en muisspel. Tasko en Fenna proberen een papiertje te pakken te krijgen om een nieuwe verbeterde tekening te maken en proberen de paarden uit de tekening te helpen, maar dat lukt vaak net niet helemaal. Deze meerdere pogingen tot een goed einde vertragen het verhaal juist een beetje, waardoor de spanningsboog niet helemaal tot zijn recht komt. Gelukkig heeft het verhaal een fijne ontknoping waardoor je als lezer het boek met een glimlach dichtslaat.

Viltstiftbos is een fantasierijk verhaal waarin je meemaakt hoe het er in een tekening werkelijk aan toegaat. Tasko en Fenna maken een bijzonder avontuur mee en moeten hun creativiteit gebruiken om hun avontuur tot een goed einde te brengen. Het verhaal is goed te volgen door de duidelijke schrijfstijl van Jeanet Kingma en de illustraties van Myriam Berenschot zijn een mooie aanvulling op het verhaal. Alleen de actie in het verhaal is wat aan de zachte kant, waardoor het niet overal even spannend is. Hierdoor is Viltstiftbos niet het meest denderende verhaal, maar wel een creatief avontuur vol verbeeldingskracht!

Viltstiftbos Boek omslag Viltstiftbos
Jeanet Kingma
9789044832877