Star Wars : The Last Jedi – Jason Fry

0
162

Het waren even drukke tijden voor Star Wars fans, met verschillende films die al dan niet succesvol zijn ontvangen. De rem is even gezet op de films, maar daaromheen blijft Disney druk bezig met het uitbouwen van de wereld. Zo komen er tv-series, maar verschijnen er ook verschillende boeken, zoals de Aftermath-serie van Chuck Wendig, en het Han Solo verhaal van Daniel José Older. Maar ook rondom de laatste film, The Last Jedi, is een boek verschenen. Deze vertelt het verhaal van de film, maar geeft toch een extra kijkje in het verhaal. Zo krijg je een betere kijk in de levens van Luke Skywalker en Rose Tico, leer je meer over het karakter van Hux en lees je over de innerlijke strijd van Rey and Kylo.

Het verhaal

Met het steeds dunner wordende verzet lijkt er slechts één hoop op overwinning en vrede: Luke Skywalker. Hij is de laatste van de Jedi en het is aan Rey om hem  te overtuigen zich te mengen in de strijd. Een lastige opgave, want Luke heeft zich verscholen in een uiteinde van het universum en zich afgesloten van de Force. Ondertussen heeft de Eerste Orde de achtervolging op het verzet ingezet en weet hun zelfs door de hyperruimte te tracken. Zal Luke zijn zus Leia en het verzet te hulp komen? Kunnen Poe, Finn en Rose de tracker van de Eerste Orde uitschakelen? En waarom ziet rey steeds Kylo Ren verschijnen?

Schrijfstijl

Tijdens het lezen kon ik me niet los maken van de fijne zinnen van Jason Fry. Hij geeft op een hele vloeiende manier details over personages, omgevingen en gedachten. Zo komen wij als lezer veel meer te weten over wat Luke heeft uitgespookt tussen de verhalen in en hoe leider Snoke denkt over zijn generaal. Dat geeft het verhaal van de film meer diepgang. Voor al deze extra scènes en ingevoegde gedachten is gebruik gemaakt van alternatieve versies van het script voor de film en van de input die door de regisseur Rian Johnson gegeven is. Fry schrijft dit alles soepel aan elkaar en weet van begin tot einde te boeien. De laatste tijd heb ik al enkele Star Wars verhalen gelezen en ik denk dat ik wat dat betreft The Last Jedi het beste boek uit deze nieuwe Star Wars boeken vind.

Orde en verzet

Voor zowel fans van Star Wars als andere fantasy scifi liefhebbers is het boek een leuke toevoeging dus aan het filmuniversum. Het biedt meer dan extra scènes van het verhaal, zo zetten vooral de inzichten in de karakters de lezer aan het denken. Snoke heeft er bijvoorbeeld een handje van om vooral op Hux te fitten. En laat Hux nou toch een beter inzicht op de situatie te hebben dan bijvoorbeeld Kylo Ren. Het doet je twijfelen of Snoke iets weet wat wij niet weten en hoe dit zich zal voortzetten in het volgende deel.

Dat de toekomst van het verzet wankelt wisten we al, maar nu is de situatie van de Eerste Orde net zo precair. En wat zal de relatie tussen Rey en Kylo met zich meebrengen? Was daar een vonk? Een stukje begrip? Of is die kans bekeken? Ook voor Reylo shippers dus extra materiaal om te tanden in te zetten en over te speculeren.

Als het boek iets doet, dan is het vooral nieuwsgierig maken. Fry schrijft vlot en fijn, en alle karakters krijgen hun eigen momentje prime-time. Het verhaal wijkt niet af van de film maar gaat wel dieper op sommige zaken in, en vooral de gevoelens van de karakters worden meer uitgelicht. Het blijft een verhaal vol actie en avontuur, met hier en daar een vrolijke noot tussen alle verliezen door. Voor alle liefhebbers van Star Wars een mooie toevoeging aan de collectie.

The Last Jedi Boek omslag The Last Jedi
Star Wars
Jason Fry