Verschijning – Joany de Vries

0
84

Jeanne is onderdeel van een populair YouTube-kanaal dat aan ghosthunten doet. Haar vader Howard heeft het kanaal opgezet en wordt bijgestaan door zijn assistent Nick en cameraman Mirza. Dit team reist de wereld over en gaat naar plekken waar geesten zouden zijn. Dit is meestal nooit het geval, maar Jeannes geloof in spoken wordt wel echter als ze een opdracht in Nederland aanneemt, het land waar haar onbekende moeder zou wonen. Naast deze opdracht wil ze haar moeder vinden en in Nederland aangekomen wordt ze ontvangen door Wietse, haar gastheer in Oss. Samen gaan ze op zoek naar sporen van haar moeder, wat leidt tot griezelige avonturen waardoor Jeanne misschien dan toch wel echte spoken gaat tegenkomen…

Griezelig verhaal met Nederlandse invloeden

Verschijning is een spookverhaal waarin Jeanne het land van haar moeder ontdekt. In het begin kom je er al snel achter dat het YouTube-kanaal van Jeannes vader maar flauwekul is, maar Jeanne begint toch aan het bestaan van spoken te twijfelen als ze in Nederland is. In de buurt van Oss komt ze tot interessante ontdekkingen over een oude vrouw en de geschiedenis van het gebied. Je krijgt hierdoor te maken met wat Nederlandse geschiedenis, die gebaseerd is op een paar kinderversjes. Wanneer de setting en de personages zijn geïntroduceerd, komen er verschillende spannende momenten voorbij waardoor je dit boek haast niet weg kan leggen!

Verschijning is een griezelig verhaal dat uiteindelijk ontpopt als een originele fantasy vol Nederlandse mythen.

Na de eerste helft van het verhaal worden er belangrijke ontdekkingen gedaan over Jeannes afkomst. Vanaf dat moment raakt het verhaal in een stroomversnelling door een wending in het verhaal, waardoor de wereld van Verschijning enorm uitgebreid wordt. Je kan erg onder de indruk raken door deze wending, maar hij had wel meer uitwerking mogen krijgen. Nu weet je nog weinig van de hele wereld die Joany de Vries heeft bedacht, wat afbreuk doet aan het verhaal. Het boek begint als spookverhaal, maar heeft uiteindelijk meer weg van een fantasy, wat verwarrend kan zijn. Als dit deel iets verder uitgebreid was, had je een veel beter beeld van de geschiedenis en plaatselijke legenden gekregen en zou het de lezer waarschijnlijk net wat meer aanspreken. Gelukkig heeft Joany de Vries een schrijfstijl vol humor, waardoor het boek nergens verveelt en lekker spannend blijft.

Nerdy referenties en wat vreemde keuzes

Jeanne maakt vele referenties naar series, YA-verhalen en andere nerdy dingen. In elk hoofdstuk komen er wel een paar voorbij. Veel ervan zijn herkenbaar en alle referenties zijn erg geestig, hoewel het aantal verwijzingen misschien iets aan de hoge kant is, waardoor ze uiteindelijk een beetje beginnen te vervelen. Daarbij laat Jeanne niet enorm zien dat ze een echte nerd is. Ze vertelt dat ze van lezen houdt en series kijkt, maar afgezien daarvan houdt het wel een beetje op. Ze is voor de rest een voorzichtig, maar onhandig meisje met een hart van goud, net zoals de andere personages. Bepaalde relaties komen aan het eind wat uit de lucht vallen, maar het zorgt wel voor wat onverwachte wendingen.

Wanneer je erg streng naar dit boek kijkt, vind je bepaalde delen die wellicht iets meer redactiewerk hadden mogen krijgen. Zo heeft Wietse een onzichtbare beperking waardoor hij niet kan werken, maar hij wordt wel als zeer gespierd omschreven. Dit is wat tegenstrijdig, net zoals enkele andere aspecten aan het verhaal die niet heel logisch zijn. Een extra redactieronde had waarschijnlijk geen kwaad gekund, om de nerdy referenties iets meer te doseren en het verhaal iets meer logica te geven.

Verschijning is een griezelig verhaal dat uiteindelijk ontpopt als een originele fantasy vol Nederlandse mythen. De schrijfstijl van Joany de Vries is erg fijn, maar door de vele geforceerde nerdy referenties kan dit boek af en toe aanvoelen als fanfiction. Ook had het verhaal hier en daar misschien net iets meer aandacht kunnen krijgen, maar desondanks is Verschijning een uniek boek met levendige personages dat tot aan het eind blijft boeien.

Verschijning Boek omslag Verschijning
Joany de Vries
9789021415796