Tirlantijntje – Fehluna Fehluna

0
22

Omslag Tirlantijntje

Tirlantijntje is een klein, ondeugend elfje dat dol is op avonturen. Samen met haar beste vriend Runo maakt ze graag Elfenbos onveilig. Maar Tirlantijntje is de dochter van koning Heraldus, en die ziet Tirlantijntje toch liever veilig bij hem in de buurt. Maar laat dat nou net iets zijn waar Tirlantijntje geen zin in heeft. Er zijn veel te veel leuke dingen te beleven! Helaas is Tirlantijntje er heel goed in om zichzelf in de nesten te werken, want ze denkt niet vaak na over wat er kan gebeuren als ze iets doet. Ze wil veel te graag elfjes en andere wezens helpen, maar blijkt uiteindelijk toch zelf ook niet zonder de hulp van Runo te kunnen!

In dit boek maakt Tirlantijntje vier avonturen mee. Er heerst hongersnood in Elfenbos en Tirlantijntje gaat samen met wat dappere strijders uit Elfenbos op zoek naar voedsel. Maar onderweg ontdekken ze dat niet iedereen het beste met hen voorheeft. Ook gaat Tirlantijntje op zoek naar een verdwenen tovenaar en wil ze samen met Runo het mysterie van de grot van Grauw oplossen. En ten slotte gaat Tirlantijntje stiekem naar Mensenland, waar ze een magische, pratende zetel vindt in de modder. Natuurlijk wil ze de stoel redden, maar hoe?

Verhaaltjes met een boodschap
Tirlantijntje is een lief en eigenwijs elfje, dat eigenlijk alleen maar het beste met iedereen voor heeft. Maar haar nieuwsgierigheid zit haar soms nogal in de weg. Dit leidt tot ontzettend leuke en spannende avonturen. In elk avontuur is er wel weer iets wat Tirlantijntje leert: hoe belangrijk vrienden zijn, dat ze na moet denken over wat er kan gebeuren als ze iets doet en dat het soms best slim kan zijn als ze eens luistert naar Runo! Maar als Tirlantijntje niet zo’n eigenwijs elfje was, zou ze natuurlijk ook een stuk minder avonturen beleven. Dus laten we hopen dat Tirlantijntje gewoon nieuwsgierig blijft, zodat haar avonturen nog lang niet voorbij zijn en we samen met haar steeds meer van het prachtige Elfenbos leren kennen.

Sfeervolle tekeningen
In Elfenbos en in de rijken daaromheen wonen erg veel leuke wezentjes, maar deze komen pas echt tot leven door de mooie illustraties van Jos Weijmer. Bij elk verhaal staan meerdere zwart-wit tekeningen die goed laten zien hoe het leven in Elfenbos er aan toe gaat. Zo is het absoluut niet moeilijk meer om je al die wezentjes voor te stellen. De soms zelfs paginagrote tekeningen zijn erg gedetailleerd en de wezentjes zijn soms grappig en soms mysterieus. In het verhaal zelf komen de personages niet heel erg tot leven, maar de illustraties zorgen ervoor dat je ze toch helemaal voor je ziet.

Moeilijke woorden
Wat jammer is aan Tirlantijntje is dat het taalgebruik in het verhaal soms best wel lastig is. Sommige Vlaamse woorden worden in Nederland niet veel gebruikt en zijn daarom voor kinderen best moeilijk om te lezen en te begrijpen. Daarbij staan er nog behoorlijk wat foutjes en onduidelijkheden in het boek: vraagtekens en komma’s missen, Tirlantijntje heet geregeld Tierlantijntje en het is soms niet helemaal duidelijk wie wat zegt. Ook lopen sommige zinnen niet helemaal lekker, waardoor het boek toch iets minder fijn leest. Vooral voor de jongere lezers is het allemaal wat lastiger te begrijpen.

Tirlantijntje is een erg leuk boek vol originele en fantasievolle verhaaltjes. Het is alleen jammer dat er veel lastige woorden en slordigheidjes in staan. Ook zijn de personages soms wat vlak, maar de prachtige illustraties zorgen er voor dat ze gelukkig alsnog tot leven komen. Al met al maken Tirlantijntjes spannende avonturen in elk geval nieuwsgierig naar meer, dus laten we hopen dat ze nog lang niet voorbij zijn!

[product_page sku=”9789490767075″]

Tirlantijntje Boek omslag Tirlantijntje
Fehluna Fehluna