Three Dark Crowns 2: Duistere Troon – Kendare Blake

0
132

Mirabella is niet meer de uitverkoren koningin. Arsinoe heeft haar eigen beer die voor haar vecht en Katharine is ineens niet meer zwak meer, maar een krachtige koningin die gif inneemt alsof het haar favoriete maaltijd is. Alles is dus anders. Maar wat is er gebeurt dat ineens alles zo anders is? Arsinoe heeft een geheim over zichzelf ontdekt die haar hele leven op zijn kop zet. En Katherine wordt de Ondode genoemd, en niet zonder reden… Terwijl de zussen ieder met hun eigen geheimen zitten, loopt de tijd nog steeds door en zal er een moment moeten komen dat ze elkaar vermoorden. Maar wie gaat het overleven?

Laten we hopen dat er ooit een conflict komt…nooit verwacht dat ooit te zeggen.

Deel 1, Koninginnen, voelde voor mij te veel als een aanloop naar een climax die niet kwam in dat deel. Toch vond ik het verhaal erg interessant en kon ik niet wachten om meer te ontdekken over de zussen. En natuurlijk hoopte ik op een episch gevecht. Helaas kwam dit ook dit deel niet uit. Het ging erg veel over de mogelijke huwelijkskandidaten die naar de eilanden kwamen om de koninginnen te ontmoete, iets wat ik zelf niet bijster interessant vond. Daarentegen keek ik erg uit naar de hoofdstukken van Katherine, aangezien ik ontzettend nieuwsgierig was wat er nou exact is gebeurd met haar. Helaas kwam ook hier weer geen antwoord op, maar ik vond haar qua personage wel erg interessant door de verandering ten op zicht van het eerste deel.

Yes, we gaan weer over Jules lezen! Move away, Arsinoe.

Arsinoe ’s hoofdstukken vond ik ook leuk om te lezen, maar niet vanwege Arsinoe zelf, maar om Jules. In het eerste deel had ik al het vermoeden dat zij een grotere rol in het verhaal zou gaan spelen, en inderdaad. In Duistere troon blijkt ze een vloek te hebben, namelijk de oorlogsgave, die ervoor zorgt dat ze ontzettend krachtig is, maarwat haarook tot waanzin kan drijven. In dit boek probeert ze hier mee om te gaan, maar wat voor effect het echt zal hebben, zullen we vast pas weer in het volgende deel ontdekken.

Nee, je bent een koningin die haar zussen moet vermoorden, geen Disney prinses.

Mirabella vond ik het minst interessante personage in het hele boek. Ze is altijd opgevoed met het idee dat zij de almachtige koningin zal worden, en nu blijkt dat haar zussen toch veel meer weerstand bieden is niets meer zeker voor haar. Dit zorgt vooral voor veel overdreven dramatische scenes waarin ze boos is op haar zussen omdat ze altijd dacht dat ze het alle drie konden overleven. Alle problemen die zij heeft, hebben vooral effect op de mensen om haar heen en weinig op haarzelf. Waar Arsinoe en Katharine echt heftige dingen heeft meegemaakt, zit zij nog steeds te smachten op iemand die ze niet kan krijgen en over het feit dat niet alles een happy ending kan hebben. Haar hoofdstukken moest ik me echt doorheen vechten.

Misschien komt de climax ooit nog ergens?

Het moment waarop ik dacht, nu gaat het echt gebeuren, viel het toch weer tegen. De gevechten eindigen voordat ze echt beginnen en er wordt vooral een politiek spelletje gespeeld in plaats van dat de zussen echt tegen elkaar vechten. Dit vond ik zelf erg jammer, aangezien ik toch wel wat echte actie had verwacht nu. Maar dit viel naar mijn mening erg mee. Toch zorgen de plottwisten op het einde er wel weer voor dat je niet kunt wachten om weer verder te gaan met de serie. Vooral omdat deze erop wijzen dat er toch wel een groot conflict gaat komen. En daarnaast was Katharine’s ontdekking op het einde van het boek toch echt wel schokkend genoeg, aangezien dit effect heeft op de volledige samenleving.

Hoewel ook dit deel wel weer erg aanvoelde als een aanloop naar het volgende deel, hebben de plottwisten er wel voor gezorgd dat ik toch weer echt uitkijk naar deel 3. Vooral omdat het erop lijkt dat het verhaal rondom Jules een steeds grotere rol krijgt. Als het aan mij ligt mag zij wel op de troon. Zolang ze maar op zijn minst één koningin vermoordt. Ik lees de serie niet voor een te happy ending, dus is Mirabella wat mij betreft een goede kandidaat om om te brengen. Zijn we ook weer van haar sprookjesdromen af. Maar wel graag in deel 3, want wat mij betreft mag er wel wat actie komen in de serie.

Three Dark Crowns 2: Duistere Troon Boek omslag Three Dark Crowns 2: Duistere Troon
Three Dark Crowns 2
Kendare Blake