Koninginnen – Kendare Blake

0
168

Op het eiland Fennbirn wordt elke generatie een drieling geboren – drie koninginnen, alle drie erfgenaam van de troon en alle drie in het bezit van een bijzondere kracht. Drie koninklijke zusjes, maar op de troon is maar plaats voor één koningin… Mirabella beheert de elementen en kan met gemak vuur en meer oproepen, Arsinoe kan de mooiste bloemen laten groeien en dieren oproepen en Katharine kan elke soort gif innemen zonder er last van te hebben.

Deze drieling is van kleins af aan uit elkaar gehaald om ze klaar te stomen voor één doel: De andere twee zussen vermoorden en koningin worden. Maar wanneer blijkt dat twee van hen niet de gaven onder controle hebben en hun 16de verjaardag, de dag waarop het gevecht begint, steeds dichterbij komt, is het de vraag of de drie zusjes elkaars enige gevaar zijn…

Zelfs de professor van  de Powerpuff Girls had geen betere mix kunnen maken

Dit boek heeft de perfecte elementen om een goed verhaal te creëren: royalty, fantasy, moord en doodslag, romantiek, drama, je kunt het je zo gek niet opnoemen en het zit er wel in. Daarnaast heeft het een prachtige cover die meteen veel interesse opwekt. En daarnaast zit er een gedetailleerde landkaart op de eerste pagina, dat heel handig is om op terug te kijken wanneer je meer wilt weten over de omgeving. De achterflaptekst is spannend en het feit dat er een quote van Marissa Meyer op staat, prikkelde ook zeker mijn interesse.

Herkenbare perspectieven

Koninginnen heeft een simpele, maar handige opzet. Elk hoofdstuk gaat over één van de prinsessen. Vaak in dezelfde volgorde, maar soms ook anders. En hoewel de naam er niet bij staat, weet je meteen aan de stijl over wie het gaat. Toch las dit soms wel frustrerend, hoewel dit vast en zeker ook de bedoeling van Kendare Blake is geweest, want als er een heftige gebeurtenis aan het einde van het hoofdstuk is, moet je toch weer twee hoofdstukken wachten om meer te ontdekken.

Aan de andere kant is dit dus wel slim, aangezien je daardoor snel de neiging hebt om door te lezen. Daarbij zijn deze drie gezichtsunten ook heel interessant, omdat de gebeurtenissen soms door elkaar heen lopen, en de ene prinses een andere blik heeft op wat er gebeurd is dan de andere. Jij als lezer weet de waarheid, maar je snapt wel meteen waarom de meisjes zo denken. Dit maakt het boek erg aantrekkelijk.

Ja, nu komt het! Of toch niet…

Een minpuntje is wel de snelheid. Door de achterflap krijg je het gevoel alsof ze in dit boek al echt de strijd met elkaar aangaan, maar in de praktijk valt dit tegen. Ze clashen al wel met elkaar, maar een echt gevecht kun je het nog niet noemen. ik had verwacht dat dat al wel ter sprake zou komen, dus dat was een lichtelijke tegenvaller. Hierdoor voelt het boek wel meer als een aanloop naar deel twee toe.

Bijpersonages die een keer wél een toevoeging zijn

De bijpersonages zijn in dit boek wel een overduidelijke toevoeging. Jules, de beste vriendin van Arsinoe heeft de sterkste krachtdier opgeroepen. Dit zorgt ervoor dat Arsinoe zich niet goed genoeg voelt, aangezien zij eigenlijk de sterkste moet zijn en hierdoor besluit ze aan de haal te gaan met magie die meer kost dan oplevert. Katharine wordt juist steeds sterker door de hulp van Pietyr. Maar al snel is hij niet alleen meer een hulp, maar juist de reden dat Katharine wil winnen. En Mirabella redt een jongen waar ze een sterke band mee krijgt, totdat ze ontdekt dat hij een relatie heeft met Jules, de beste vriendin van een van haar zusjes. Hoewel de personages ieder op zich al erg interessant zijn, geven deze personages ze wel een extra laag.

Drie Koninginnen heeft een verhaal dat meteen interesse opwerkt, goede personages en een cover dat je oog er meteen naartoe sleurt. De personages zijn goed uitgewerkt en het verhaal en de wereld is heel sterk. Het enige minpuntje is toch wel dat ze de climax waar je de hele tijd op wacht is bewaard voor het tweede deel. En hoewel dit aan de ene kant jammer is, is het ook exact de reden waarom ik niet kan wachten om het volgende deel te lezen.