BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Anna Dressed in Blood – Kendare Blake

Anna Dressed in Blood – Kendare Blake

0
626

Omslag Anna Dressed in Blood

Het leven van Cas Lowood lijkt in niets op het leven van een doorsnee tiener. In plaats van tijd te besteden aan vrienden, vriendinnetjes, uitgaan en school, houdt Cas zich met heel iets anders bezig: hij doodt de doden. Nadat zijn vader is overleden heeft Cas het stokje overgenomen en reist hij samen met zijn moeder stad en land af, op zoek naar geesten die uit de weg geruimd kunnen worden. Maar wanneer ze naar het Canadese plaatsje Thunder Bay verhuizen om een geest genaamd Anna Dressed in Blood te vermoorden, lijkt Cas’ leven op het punt te staan drastisch te veranderen. Anna blijkt namelijk niet zomaar een geest te zijn en in plaats van Cas op gruwelijke wijze te vermoorden zodra hij haar victoriaanse huis binnenstapt, net zoals ze heeft gedaan met zijn voorgangers, besluit ze zijn leven te sparen…

Cas weet niet wat hem overkomt. Hij weet dat Anna levensgevaarlijk is, maar toch krijgt hij haar niet uit zijn hoofd. Hij móét weten wie ze is en wat haar is overkomen. Maar gelukkig staat hij er niet alleen voor: zijn moeder is een heks en probeert hem zo goed mogelijk te beschermen, en tot zijn grote irritatie weten zijn nieuwe klasgenoten Thomas en Carmel ook niet van ophouden. En dat blijkt maar goed ook, want is Anna nou het enige gevaarlijke wezen dat op de loer ligt, of is er nog meer aan de hand in Thunder Bay?

Anna en Cas
Erg bijzonder aan dit boek zijn de twee personages Anna en Cas, die schrijfster Kendare Blake erg realistisch weet neer te zetten. Allereerst is er natuurlijk Cas, een stoere jongen die nergens bang voor lijkt te zijn. Met zijn dodelijke mes trekt hij het land door en gaat geen gevaar uit de weg. Maar naast zijn onoverwinnelijke Ghostbuster-eigenschappen blijkt hij wel degelijk een kwetsbare kant te hebben. Hij is erg bang dat zijn familie en nieuwe vrienden wat overkomt en bovendien maakt Anna ook iets bij hem los. Hij heeft echter nog nooit te maken gehad met ‘echte’ mensen en ‘echte’ vriendschappen en daarom is het best moeilijk voor hem om daar nu mee om te gaan. Blake heeft dit op een erg geloofwaardige manier neergezet, waardoor het niet moeilijk is om met Cas mee te leven.

En dan is er natuurlijk nog Anna. In eerste instantie is Anna doodeng. In 1958 werd ze vermoord in haar toen nog maagdelijk witte jurk, die nu vol rode vlekken zit en druipt van het bloed. Sindsdien laat ze niemand toe in haar oude, verlaten huis en vermoordt ze iedereen die ook maar een voet over de drempel zet – vaak ook nog eens op een bijzonder gruwelijke wijze. Maar dan spaart ze het leven van Cas en ontdek je als lezer dat Anna ook nog een heel andere kant heeft. Ze is niet alleen maar een bloeddorstig, moordlustig wezen, maar heeft ook nog een beetje van haarzelf in zich zitten. En dat is precies genoeg om je als lezer toch in haar in te kunnen leven en mee te twijfelen met Cas of hij haar echt wel zomaar kan vermoorden. Want ook al is ze een geest, Anna kan soms behoorlijk menselijk lijken…

Ook Cas’ nieuwe klasgenoten Thomas en Carmel zijn goed uitgewerkt. Cas’ nieuwe vriend Thomas doet soms een beetje denken aan het klungelige en onpopulaire hulpje van John uit I am Number Four en Carmel komt, samen met een paar high school-etters, soms wat stereotiep over (net zoals haar groepje meelopers dat haar overal lijkt te volgen), maar afgezien daarvan zijn de personages in dit boek vrij goed uitgewerkt. Iedereen heeft wel zijn eigen leuke trekjes en eigenschappen en komt op zijn eigen manier tot leven, en ook Thomas en Carmel blijken uiteindelijk toch niet het pad te volgen dat voor ze uitgestippeld was.

Griezelen en gruwelen
Persoonlijk had ik heel erg gehoopt dat Anna Dressed in Blood een ijzingwekkend griezelverhaal zou zijn – zo’n eentje dat je beter niet kunt lezen wanneer je alleen thuis bent en dat ervoor zorgt dat zodra je het boek dichtslaat, je overal om je heen geesten denkt te horen. Zo’n verhaal was Anna Dressed in Blood niet. Het verhaal is wel degelijk spannend en gaat af en toe zeker wel in de huiveringwekkende richting, maar echt doodeng werd het nergens. Dit betekent echter zeker niet dat het een slecht verhaal is, want Anna is namelijk nog zo veel meer dan een griezelverhaal. Het is ook het verhaal van een jongen die nooit een normale jeugd heeft gehad en nu eindelijk een beetje ervaart hoe zijn leven had kunnen zijn. En het is zelfs wel een beetje een liefdesverhaal, al is dat meteen één van de grootste redenen waarom het boek minder eng is dan ik had verwacht.

Aan de andere kant ontbreekt het in dit verhaal absoluut niet aan bloed en afgehakte ledematen. Anna scheurt graag mensen aan stukken en heeft ook nog heel wat lijken in de kast. Een sterke maag is dus zeker een pré als je aan dit boek begint. Toch gaan ook deze momenten redelijk snel voorbij, aangezien het verhaal boordevol actie zit en soms misschien zelfs wel net iets té snel gaat. Af en toe leek het verhaal bijvoorbeeld net niet helemaal afgewerkt en bleven er een paar losse eindjes over, maar wie weet worden die nog aan elkaar geknoopt in het volgende deel.

Al met al is Anna Dressed in Blood een spannend verhaal vol actie, realistische personages en een bloeddorstige (maar soms ook best wel lieve) geest. Het doet soms behoorlijk denken aan de tv-serie Supernatural en zal fans van deze serie dan ook zeker aanspreken. Toch wordt het echter nergens echt doodeng en het verhaal roept af en toe een paar vragen op, maar wie weet worden die nog beantwoord in het nog niet vertaalde vervolg op dit boek: Girl of Nightmares.

[product_page sku=”9789022329283″]

Anna Dressed in Blood Boek omslag Anna Dressed in Blood
Kendare Blake