The Dark Tower film net iets te kort om de boeken eer aan te doen

0
129

“The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.”

Met deze woorden opende Stephen King in 1982 de epische Donkere Toren-serie. In slechts 95 minuten probeert de Deense regisseur Nikolaj Arcel deze wereldberoemde fantasy-serie op het grote scherm te brengen.

In The Dark Tower zit de laatste scherpschutter Roland Deschain vast in een eeuwig durende strijd met Walter O-Dim, die ook bekend is als de Man in het het Zwart. Walter is vastbesloten de Donkere Toren, die het universum bijeenhoudt, te vernietigen. Alleen Roland kan de toren beschermen tegen de Man in het Zwart.

De film start met Jake Chambers (Tom Taylor, van de series Doctor Foster en The Last Kingdom), een in New York wonende jongen die geplaagd wordt door levensechte nachtmerries. Zijn moeder en stiefvader denken dat hij de dood van zijn vader niet verwerkt heeft en geloven dat hij langzaam gek aan het worden is. Jake volgt echter de aanwijzingen in zijn dromen en vindt een weg om naar Mid-World te reizen, waar hij zoekt naar de scherpschutter (Gunslinger in het Engels) Roland (vertolkt door Idris Elba, bekend van Prometheus, Thor en Star Trek Beyond).

Goede wereldbouw werkt ook op grote scherm
Samen met Roland neemt Jake het op tegen de Man in het Zwart (gespeeld door Matthew McConaughey, bekend van Interstellar, Magic Mike en The Wolf of Wall Street). Een strijd die hen over Mid-World en over onze wereld voert.

De wereld die Stephen King in zijn achtdelige serie tot leven schiep, wordt ook door Nikolaj Arcel (onder andere bekend van The Girl with the Dragon Tattoo) waanzinnig mooi in beeld gebracht. De film is grotendeels opgenomen in de ruige natuur van Zuid-Afrika en de fantastische cinematografie doen Kings geschapen Mid-World de verdiende eer aan.

Omslag ChronicleAndersom werkt het ook: het hedendaagse New York is voor scherpschutter Roland een totaal onbekende wereld en Roland gedraagt zich gepast grappig bij de nieuwe ervaringen die hij opdoet. Bijvoorbeeld het slikken van paracetamol, of het proeven van een blikje cola en een hot dog. De humor geeft het overwegend duistere verhaal een fijne, lichte draai.

Goed acteerwerk, perfecte casting
Zowel Tom Taylor als Idris Elba zijn goed gecast voor hun rollen als Jake Chambers en Roland Deschain. Maar de absolute showsteler is toch wel Matthew McConaughey als Walter O’Dim. Ongelooflijk charmant, relax en ontzettend gemeen. De Man in het Zwart is soms speels, maar onder die overduidelijke charme zit een harteloze, doodenge slechterik. Matthew Mcconaughey vertolkt Walter met souplesse en humor. Zijn freaky fluitdeuntje zal menig nekhaar overeind doen staan. De film had wat mij betreft veel meer Walter-momentjes mogen kennen.

The Dark Tower is veel te kort om Stephen Kings boekenserie echt tot leven te brengen, maar is een aardig startpunt voor mensen die de boeken niet kennen.

Te weinig tijd voor episch verhaal
Daarmee kom ik direct op het allergrootste probleem van The Dark Tower. 95 minuten is veel te kort om een goed verhaal neer te zetten en de boekenserie eer aan te doen. The Dark Tower leent allerlei elementen uit de achtdelige boekenserie en is vooral bedoeld als nieuwe franchise, in de vorm van films en een aangekondigde tv-serie. The Dark Tower is hierdoor veel te kort door de bocht. Voor fans van de boekenserie blijft veel te weinig over. Voor nieuwelingen zijn er te veel gapende gaten in het verhaal om de wereld die King heeft geschapen goed te begrijpen.

Aan het eind van de film vliegt het verhaal pas echt goed uit de rails. De laatste vechtscène tussen Roland en Walter is ongeloofwaardig en raffelt de boel behoorlijk af. De film gaat zo snel dat je het tijdens het kijken allemaal nog wel accepteert. Maar zodra de aftiteling op het doek rolt, blijf je met een berg vragen zitten.

The Dark Tower is veel te kort om Stephen Kings boekenserie echt tot leven te brengen, maar is een aardig startpunt voor mensen die de boeken niet kennen. De film is wel erg mooi gemaakt en absoluut vermakelijk. Duister, spannend en met een vleugje humor. De casting is fantastisch en alleen al om Matthew McConaughey als de Man in het Zwart is deze film zeker de moeite van het kijken waard.