The Expanse 2: Calibans strijd – James Corey

0
174

Omslag The Expanse 2: Calibans strijd

De serie The Expanse van schrijfduo Daniel Abraham en Ty Franck (onder de naam James Corey) gaat door met Calibans strijd. James Holden en zijn bemanning zijn nog lang niet klaar met hun avonturen en krijgen het ook in dit tweede deel weer zwaar te verduren. Maar er zijn een heel scala aan oude en nieuwe personages die weer hun opwachting maken en er staat steeds meer op het spel! Na de mooie recensie van het eerste deel, Leviathan ontwaakt, is het natuurlijk de vraag of de space opera de hoge verwachtingen kan inleveren. Lees het in onze recensie!

Het boek begint sterk met artilleriesergeant Roberta Draper (kortweg Bobbie) van het Marsiaanse Marinekorps als onderdeel van een vredesoperatie, op Ganymedes wanhopig toe moet zien hoe haar peloton wordt afgeslacht door een monsterlijke supersoldaat. Ganymedes is de graanschuur van het Jupiter stelsel en daar breekt de hel los. Op Venus, nadat in het eerste deel de asteroïde Ceres met de buitenaardse plaag daar op neerstortte, ontwikkelt zich daar, samen met Miller, de buitenaardse protomolecule zich tot een gevaar die waarschijnlijk een hernieuwde bedreiging voor het hele zonnestelsel gaat vormen. Op aarde is de Assistent van de Ondersecretaris van het uitvoerend bestuur van de Verenigde Naties: Chrisjen Avasarala (een ruige oma met een uitstekend manipulerend talent), druk aan het werk om te voorkomen dat er een nieuwe intergalactische oorlog komt.

James Holden, kapitein van het rakettenfregat Rocinante (het ruimteschip dat hij eerder van Mars gestolen heeft) en inmiddels in dienst van de Outer Planets Alliance (kortweg OPA), patrouilleert in de verste uithoeken van het zonnestelsel. Hij laat zich door de botanist Praxidike Meng, op het door oorlog verscheurde Ganymedes, verleiden om te helpen zoeken naar zijn vermiste dochter Mei. Dat loopt echter anders dan gepland. Het lijkt er meer en meer op dat de toekomst van de gehele mensheid en het zonnestelsel afhangt van zjin schip: De Rocinante. James Holden en zijn bemanning vormen de laatste verdedigingslinie tegen de invasie van de buitenaardse wezens. Een meer dan leuk detail is dat het VN hoofdkwartier in Den Haag gevestigd is. Je krijgt een aardig idee hoe Den Haag er in de verdere toekomst uitziet.

The Expanse
Calibans strijd is in alle opzichten een voortzetting van Leviathan ontwaakt, maar het lijkt alsof de auteur(s) zich beter in hun schepping thuis voelen. Een vervolgboek in een serie is altijd lastig, maar het verhaal in dit tweede deel ontwikkelt zich prettig, spannend en het voelt aan of je in het boek gezogen wordt. De levendige wereld wordt alsmaar meer uitgebreid en gevuld met mooie details. Het heeft in principe het eerste deel niet nodig, maar zoals in zovele series, is het wel prettig om goed aan te kunnen haken bij het verhaal.

Het lijkt erop dat het derde deel van The Expanse: Abaddon’s Gate niet meer in vertaling wordt genomen, wat natuurlijk oneindig zonde is. Nou hoop ik natuurlijk met heel mijn hart dat het niet waar is, en kijk ik ondertussen enigszins afgunstig naar het lijstje van The Expanse in het Engels. Deel 6: Babylon’s Ashes staat gepland om in november van dit jaar te verschijnen. Misschien is er dan maar verlichting te vinden in het feit dat The Expanse nu ook is vertaald naar een TV-serie die een behoorlijk hoge waardering heeft op IMDB. Het derde seizoen is daarvan al aangekondigd. Misschien is het een idee om daar maar naar te gaan kijken als de volgende delen niet meer vertaald gaan worden.

Met Calibans strijd weten de schrijvers wederom een prachtig stukje space opera af te leveren, waar de fans van science fiction van zullen smullen. Het is heel erg moeilijk om het boek weg te leggen als je eenmaal begint.

[product_page sku=”9789024565535″]

The Expanse 2: Calibans strijd Boek omslag The Expanse 2: Calibans strijd
The Expanse 2