The Expanse 1: Leviathan ontwaakt – James Corey

0
297

Omslag The Expanse 1: Leviathan ontwaakt

Toen ik (Jos) ervan hoorde dat Luitingh-Sijthoff weer Science Fiction in vertaling ging brengen kon ik mijn emoties haast niet bedwingen. Nou… dat klinkt natuurlijk dramatischer dan het was. Maar ergens was het ook wel weer waar. We hadden het in Nederland al weer zo lang zonder ‘echte SF’ moeten doen. De laatste jaren werden wij, hardcore SF liefhebbers, geplaagd met eindeloze fantasyseries (Sorry voor de pure fantasyfans), waarvan het niveau meestal ergens in de middenmoot bleef steken. Uiteraard verschillende schrijvers uitgezonderd, zoals wat mij betreft Sapkowski, Joe Abercrombie en onze eigen Harman Nielsen, die weer ver boven de middelmaat uitstegen, iets waar ik toch wel weer dankbaar voor was. Want ik ben toch niet vies van kwalitatief hoog staande fantasy, of horror (dat zou ik haast nog vergeten). Zorgt Leviathan ontwaakt weer voor de echte scifi kwaliteit van destijds?

Wij, de SF liefhebbers, hebben het in de tussentijd moeten doen met de Young Adult series als bijvoorbeeld De Hongerspelen. Daar waren we natuurlijk heel erg blij mee, maar toen we de ene dystopie na de andere in de ogen gepropt kregen… werd dat uiteindelijk ook weer een beetje veel van het goede.

The Expanse
Toen dus het nieuws kwam dat Luitingh-Sijthoff  The Expanse van James Corey zou gaan vertalen, ging hier het dak eraf. Het kon me niet schelen wat het was, als het maar weer eens ‘echte’ SF was. Toch ben ik eens gaan kijken waar het over ging. Na de eerste euforie wordt je namelijk toch nieuwsgierig. Bovendien had ik ook nog nooit van James Corey gehoord. Het bleek al gauw om een schrijversduo te gaan dat bestond uit Daniel Abraham, die we kennen van de Andat reeks (leuke Fantasy) en Het Drakenpad, dat onder het pseudoniem Daniel Hanover bij Luitingh-Sijthoff verscheen en Ty Franck, een Amerikaanse SF schrijver die hier verder onbekend is. De laatste heeft overigens ‘The Expanse’ oorspronkelijk ontworpen als decor voor een tabletop role playing game. Hij is nog steeds verantwoordelijk voor het uitzetten van de grote verhaallijnen in de boeken.

Leviathan
De mensheid heeft het zonnestelsel gekoloniseerd. Interstellaire reizen, daar durft men nog slechts van te dromen. De afstand tot de dichtstbijzijnde sterren lijkt onoverbrugbaar. Maar het zonnestelsel vormt inmiddels een dicht netwerk van koloniën. Er wonen twintig miljoen mensen op de manen van Saturnus en vijfenveertig miljoen op de manen van Jupiter. In de grenzeloze wildernis van het zonnestelsel stuit het ijsmijn schip van Jim Holden op een of drift geraakt ruimteschip: De Scopuli. Aan boord vinden een rare substantie, maar voordat ze het verder kunnen onderzoeken, worden ze aangevallen door een kruiser van de Martiaanse marine. Er zijn namelijk flinke spanningen tussen de Aarde en Mars. Jim Holden besluit achter de reden van de aanval te komen. Daarbij komt hij een interstellair complot op het spoor dat het voortbestaan van de mensheid bedreigt. De naam Leviathan refereert hierbij naar een Bijbels monster stammend uit de oertijd. In de Fenicische mythologie wordt zij voorgesteld als een grote, kronkelende zeeslang. De naam zou ook kronkelend betekenen. En dat lijkt precies het gevaar te zijn dat de mensheid bedreigd…

Het verhaal van Jim Holden en zijn bemanning is niet het enige verhaal dat vertelt wordt in Leviathan ontwaakt. Ook het verhaal van Rechercheur Miller op Ceres speelt een belangrijke rol. Het is intrigerend te zien hoe beide verhalen zich verweven tot een. Het is een verhaal van een besmetting en wanhopige pogingen van de mensheid om zich te verweren tegen iets waartegen geen verweer mogelijk is. Zal het Holden en zijn bemanning lukken de dreiging te stoppen.

Leviatan ontwaakt is een Space Opera in de zuiverste vorm. Spannend en zonnestelsel omvattend en als het je in zijn greep heeft… niet meer weg te leggen. Het boek is avontuurlijk, leest lekker door, is bij tijd en wijle spannend en door de humor meer dan genietbaar. Op naar meer van dit!

[product_page sku=”9789024565160″]

The Expanse 1: Leviathan ontwaakt Boek omslag The Expanse 1: Leviathan ontwaakt
The Expanse 1