Talon Saga 4: Strijder – Julie Kagawa

0
186

Talon wordt steeds sterker. De drakengemeenschap heeft nieuwe wapens toegevoegd aan hun arsenaal en staat op het punt om de drakendoders van St. Joris aan te vallen. Ember en haar vrienden moeten hun mannetje staan. Zelfs Dante, de tweelingbroer van Ember, is volledig ingewijd in Talon en doet er alles aan om zijn zus weer in de drakengemeenschap te laten terugkeren. Ember en haar vrienden moeten als echte rebellen Talon tegenhouden, maar lukt dat wel als de hele wereld je tegenwerkt?

Spannend deel, maar Kagawa valt in herhaling
Strijder is, zoals de titel voorspelt, een spannend boek met genoeg actie. Ember en haar bondgenoten zijn constant in beweging in hun strijd tegen Talon. Je zit dus vaak genoeg op het puntje van je stoel. Kagawa springt van de ene gebeurtenis naar de andere waardoor je gewoon wel verder moet lezen. Zeker door verschillende partijen die allemaal tegen elkaar strijden, is er genoeg te lezen en zijn er genoeg ontdekkingen die Ember en haar vrienden doen.

Hoewel Strijder spannend is, lijkt het wel alsof Kagawa flink in de herhaling valt. De groep slaat op de vlucht voor de vijand, heeft een missie, voert deze uit, ontdekt wat gruwelijks over Talon, wordt betrapt, wordt eventueel gepakt, weet te ontsnappen en slaat weer op de vlucht. Het is een formule die werkt, maar wel eentje die na verloop van tijd langdradig gaat worden. Strijder voelt daarom ook enorm aan als een tussendeel. Er gebeurt wel wat, maar niet zo veel dat het boek een enorme toevoeging is voor het complete verhaal. Het is een aanloop naar een grote strijd, maar had ook verkort kunnen worden en samengevoegd kunnen worden met het slotdeel.

De strijd gaat nu echt losbarsten, alleen mag Kagawa wel wat meer lef tonen en offers brengen.

Personages worden kleurrijker en een voorzichtige aanpak wordt gehanteerd
In Strijder krijgen de grote personages meer inhoud. Ember was een rebelse meid, maar verandert nu in een echte vechter die verstandige beslissingen kan nemen. Ook Dante laat veel van zich horen in dit deel. Hij is trouw aan Talon, maar geeft wel veel om zijn tweelingzus. In Strijder wordt duidelijk waarom deze twee zo belangrijk zijn voor de drakenmaatschappij. Als lezer snap je steeds meer de plannen van Talon en hoe ze willen overleven. Ember en Dante vertellen je ook over wat herinneringen uit het verleden, maar deze voelen vooral aan als opvulling van het verhaal en om bepaalde emoties te versterken.

Wat je ook al gauw merkt aan Julie Kagawa, is dat ze het verhaal voorzichtig aanpakt. Een schokkende gebeurtenis aan het einde van het derde deel wordt snel tenietgedaan. Kagawa zorgt ervoor dat er spannende dingen gebeuren, maar echte offers komen niet aan bod. Kagawa mag best wat meer lef tonen en de harten van haar lezers breken! Bij sommige hoofdstukken weet je al van tevoren dat de personages er goed uitkomen, wat de spanning uit het verhaal haalt. De eindstrijd in Strijder was wat kort en als lezer krijg je niet het idee dat het fout kan aflopen met de rebellen. Er was dus niet sprake van een enorme cliffhanger, alleen een verwachting op een intense strijd tegen Talon.

Strijder is het spannende vierde deel van de Talon Saga, maar er kan genoeg aan verbeterd worden. Kagawa zorgt ervoor dat je geboeid blijft door interessante ontdekkingen over de Talon-gemeenschap, maar het is veel van hetzelfde. De spanningen lopen wel hoger op; de vijand wordt sterker en maakt het Ember en haar vrienden niet makkelijk. Dit deel voorspelt wel veel goeds voor het slotdeel. De strijd gaat nu echt losbarsten, alleen mag Kagawa wel wat meer lef tonen en offers brengen. De verwachtingen zijn hoog voor Inferno, dus als Kagawa genoeg onverwachte wendingen weet te geven in het slotdeel zal deze serie fenomenaal afgesloten worden.

[product_page sku=”9789402724806″]

Talon Saga 4: Strijder
Talon Saga 4