Star Wars: Laatste Kans – Daniel José Older

0
133

Wilde je na de spin-off film Solo: A Star Wars Story eigenlijk nog veel meer te weten komen over Han Solo en Lando Calrissian? Dan is dit je kans! In Laatste Kans volg je Han en Lando in hun queeste om de snode crimineel Fyzen Gor te verslaan, en kom je tussendoor nog veel meer te weten over hun verleden.

Het verhaal

In Laatste kans wordt heen en weer gesprongen naar gebeurtenissen vlak voor Solo: A Star Wars Story, vlak erna (dus nog voor de eerste filmtrilogie) en na The Return of the Jedi. In de verhaallijn die in het boek wordt aangeduid met ‘nu’ is Han Solo inmiddels getrouwd met Prinses Leia. Terwijl zij zich nog altijd druk bezig houdt met de politiek in de nasleep van de succesvolle rebellie tegen het Keizerrijk, probeert Han voor hun jonge zoontje Ben te zorgen. Dan staat zijn oude vriend Lando ineens midden in de nacht voor hun deur staat. Een vijand vanuit hun verleden is terug: Fyzen Gor. Met zijn nieuwe uitvinding, een zender genaamd Phalanx, wil hij de robots tegen de mensen keren. Tijd dus voor actie! Han en Lando, uiteraard met hulp van Chewbacca, zullen samen op zoek moeten gaan naar Fyzen om hem tegen te houden.

Andere hoofdstukken worden aangeduid met tijdsnoteringen als
‘ongeveer vijftien jaar geleden’ en beschrijven dus gebeurtenissen die zich afspelen voor Solo en tussen Solo en de eerste filmtrilogie. Deze gebeurtenissen uit het verleden hebben invloed op het heden, en dat laat Daniel zien. Wat soms wel lastig is, is dat het verhaal flink wat heen en weer springt en dat hoofdstukken met verschillende tijdsvlakken elkaar dus continu afwisselen. Dit maakt het dat het wel wat van je vergt om goed te kunnen volgen hoe het verhaal zich nou ontvouwt.

Het verhaal is gebouwd op de meer recente canon. Zo is er een grotere rol weggelegd voor Sana Starros, de ex-vrouw van Han. Zij verscheen voor het eerst in de Star Wars comics in april 2015 en lijkt een steeds belangrijkere rol te spelen in de nieuwe Star Wars verhalen. Een nieuwe stoere vrouwelijke protagonist. Leuk! Verder verdeelt het boek mooi de aandacht tussen andere bekende gezichten die fans toch een vertrouwd gevoel zullen geven. Desondanks is het verhaal ook als je niet zo bekend bent met alle Star Wars uitgaven goed te volgen.

Heel wat Han en een beetje Lando

Het is verfrissend om zowel Han als Lando te volgen in een avontuur dat zich tussen alle films afspeelt. Daarmee heeft auteur Daniel José Older wel wat risico’s genomen, want iedereen heeft inmiddels wel een goed beeld gekregen van deze personages, vertolkt door hun respectievelijke acteurs. De Lando van Older doet de Lando uit de films heel goed recht, maar zijn Han is van een man van weinig woorden naar een mopperaar gegaan. Wat mij betreft een beetje out of character vergeleken met de oude films, maar wellicht meer in toon met de nieuwe canon die in de afgelopen paar jaar verschenen is. En Older had nog niet het referentiemateriaal van de Solo film, aangezien dit boek vlak voor het verschijnen van de film is geschreven. De verhouding tussen Lando en Han neigt in het boek iets richting Han, waar ik zelf heel graag wat meer verhaal van Lando terug had willen zien.

De schrijfstijl is heel prettig. Fijne, volle, zinnen, flink wat vaart en heel kleurrijk geschreven. De interacties tussen alle personages voelen fijn en vertrouwd en geven het Star Wars gevoel mooi weer. Wat dat betreft beviel Laatste Kans mij een stuk beter dan Aftermath van Chuck Wendig, maar dat zal voor iedereen persoonlijk zijn.

Met herkenbare personages wiens avonturen de onbekende leegte tussen de films mooi invullen is dit boek een leuke toevoeging aan het Star Wars wereld. Lando is geloofwaardig en trouw aan de versie die we vanuit de films kennen. Han Solo komt helaas wat minder waarheidsgetrouw uit de verf, maar dat mag de pret niet drukken. Met iets meer focus en iets minder tijdswisselingen per hoofdstuk had dit boek nog lekkerder gelezen.

Laatste Kans Boek omslag Laatste Kans
Star Wars
Daniel José Older