Star Wars: Aftermath – Chuck Wendig

0
128

Welkom bij een van de moeilijkste recensies die ik ooit heb mogen schrijven. Het gebeurt niet vaak dat ik zelf zo’n moeite heb om een verhaal te lezen, laat staan van een fandom waar ik dacht redelijk goed in te zitten. Star Wars: Aftermath is een verhaal met potentie, leuke ideeën, een mooie visie op personages die altijd al meer achtergrond verdienden, zoals Admiraal Ackbar en Wedge Antilles. Maar uit alle gepubliceerde Star Wars boeken die ik heb gelezen is het ook één van de lastigste om in te komen. Een combinatie van oorzaken liggen hieraan ten grondslag.

Het verhaal

Voordat ik daarover verder ga, eerst iets over het verhaal. Dit speelt zich af tussen Return of the Jedi en The Force Awakens en focust zich vooral op de politieke ontwikkelingen nadat Luke, Han en Leia de overwinning hebben behaald. Het verhaal start op Coruscant waar een menigte het beeld van Palpatine omver haalt. Helaas lijkt de strijd nog niet te zijn gestreden en is vrede nog ver weg. Hoe herstel je namelijk de orde in een universum vol chaos? En wie wordt de nieuwe machthebbende partij?

Dit zijn interessante uitgangspunten voor dit verhaal door Chuck Wendig. Er zit veel achtergrondinformatie in over de wereld van Star Wars dat het extra diepte geeft, zoals politieke machten, de technologie en topografie. En naast enkele personages die we eerder in de films al eens tegenkwamen volg je ook onbekende, nieuwe personages. Tot zover is het positief, het verhaal an sich is interessant en spreekt voldoende tot de verbeelding.

Taalgebruik

Chuck Wendig is naast auteur van romans ook actief (geweest) in de game industrie, schreef scripts voor films en maakte verhalen voor comicbooks. Daarnaast is hij ook een fervent twitteraar. En dat blijkt. Zijn zinnen zijn kort. Krachtig. Emotioneel goed. En veel zoals dit. Alsof je op Twitter korte zinnen leest. Fragmenten. En zo zou het moeten zijn. Niet te moeilijk. Gewoon simpel. Dat is al moeilijk genoeg.

Vat je hem? Ik ben na de eerste pagina’s al moe. Zo begint er een hoofdstuk letterlijk met de zin “Ze lopen.” Aangekomen bij hoofdstuk 23 heb je de volgende hoofdstukopeningen overleefd:
“Een rustige ochtend in Myrra.”
“Jas rukt de deur open.”
“Nachtmerrie.”
“Iets aparts, om ouder te zijn.”
“Een wazig beeld.”

“Een wazig beeld” werd gevolgd door de volgende zin op een nieuwe regel: “Een geluid: Flap, flap, flap.” Bedenk dat dit dus de toon is van het gehele boek, 445 pagina’s lang. Iets dat wellicht beter werkt in de oorspronkelijke taal, maar in deze vertaling kwam het mij niet lekker over. Daar komt nog bij dat de vertaling af en toe wat te wensen overlaat. Soms zijn woorden weggevallen, “Met smekende ogen kijkt zijn vader aan.” (blz.17), of leestekens vergeten. Bij een verder vlot lezend verhaal zijn dat dingen waar je gemakkelijk overheen leest, maar in deze structuur lijken ze nog eens extra benadrukt te worden.

Canon

Na de overname van Disney zijn de vele boeken en spellen over Star Wars geschrapt uit de ‘canon’, de verhaallijn die bevestigd is in de Star Wars wereld. Deze serie is een van de nieuwe boeken die hieraan is toegevoegd en als zodanig voor fans natuurlijk zeer interessant! Het is duidelijk dat er zorg is besteed aan de wereld en de personages om het Star Wars universum weer wat meer vlees op de botten te geven, en voor de volledigheid zouden fans zeker eens moeten kijken of zij de schrijfstijl wel kunnen waarderen. Als dat het geval is, is het voor de compleetheid natuurlijk een mooie toevoeging aan je verzameling.

Helaas komt het verhaal voor mij niet helemaal uit de verf door de stijl waarin het is opgeschreven. Daarom zou ik zelf eerder het boek Star Wars: Laatste kans van Daniel José Older willen aanraden, dat ook recentelijk is verschenen. Dit is een avontuur over Han Solo en Lando Calrissian waarvan binnenkort de recensie zal verschijnen.

Star Wars : Aftermath Boek omslag Star Wars : Aftermath
Aftermath Trilogie
Chuck Wendig