Spookschrijvers – Henk Hardeman

0
48

Omslag Spookschrijvers

Spookschrijvers is een verhaal over Schaduw, een jongen die niet opvalt in de klas. Eigenlijk heet hij anders, maar meester Ed, noemt alle kinderen bij hun bijnaam. Ze doen met de hele klas mee aan een wedstrijd, waarbij ze een bezoek van de beroemde griezelboekenschrijver GG kunnen winnen. Een jongen uit Schaduws klas wint deze wedstrijd en GG komt op school langs om hem als prijs zijn nieuwste boek uit te reiken. Maar dan verdwijnt de jongen plotseling! Alle andere klasgenoten willen bovendien niets anders doen dan boeken van GG lezen, en zelfs de meester kan zijn neus niet uit zijn boeken halen. Iedereen leest, behalve Schaduw en Blondie, een blond meisje uit zijn klas. Samen gaan ze op speurtocht naar hun missende klasgenoot. Waar kan hij zijn? Hoe komt het dat iedereen zo in de macht is van GG’s boeken?

Taalgebruik
Het taalgebruik is simpel en is geschikt voor kinderen rond de 10 jaar. Het taalgebruik is niet erg opvallend, op sommige momenten zelfs saai. Je wordt hierdoor niet zo erg in het verhaal getrokken, zoals een goed griezelboek wel hoort te doen. Het boek zit hierdoor op een grensgebied: de taal sluit aan bij de wat jongere kinderen, maar voor die doelgroep kan het boek net te eng zijn. De wat oudere kinderen zullen het door het taalgebruik echter al sneller saai vinden. Het verhaal speelt zich af in Nederland, op een gewone basisschool. Het is dus gemakkelijk om je in te leven in het leven van Schaduw.

Alle personages behalve Schaduw zijn plat. Zijn personage springt er ook niet echt uit, maar daarom heet hij misschien ook Schaduw. Toch zou het leuker geweest zijn als hij iets meer aanwezig was geweest. Hij wordt omschreven als een angsthaas, maar gaat toch zijn klasgenoot redden. Toch is hij ook niet echt een held. Zijn klasgenootje Blondie doet het wat dat betreft veel beter. Je merkt meteen dat het een pittig meisje is, die zich niet zomaar voor de gek laat houden. Ze redt het verhaal een beetje, want dankzij haar blijf je doorlezen om te zien hoe het eindigt.

Het verhaal zit goed in elkaar, en is waarschijnlijk geïnspireerd door de Griezelbus-reeks. Dit merkt je vrij snel, en blijft in je achterhoofd hangen terwijl je het leest. Het idee achter het verhaal is erg leuk en lijkt op het eerste gezicht origineel. Het is met tijden spannend, maar het lijkt wel zo veel op een verhaal uit de Griezelbus dat het lijkt alsof het gekopieerd is. Dit maakt het al een soort van bekend en dus minder leuk om te lezen. Dit is zonde, omdat het een redelijk verhaal zijn waarde laat verliezen.

Spookschrijvers had dankzij het originele idee achter het verhaal de mogelijkheid om een erg goed boek te zijn. Maar omdat het uiteindelijk zo lijkt op een verhaal van de Griezelbus, is het alsof je het verhaal al eens eerder gelezen hebt. Hierdoor stort het als het ware ineen, en is het een beetje saai. Maar als je wel van een beetje griezelen houdt en je vindt het niet zo erg om wat herhaling te zien, dan kan het een redelijk boek zijn.