De kronieken van Ulriach de Waanzinnige 2: Drakenruiter – Atalanta Nèhmoura

0
96

Omslag De kronieken van Ulriach de Waanzinnige 2: Drakenruiter

Aïn is de langverwachte halfelf uit de gedichten van Ulriach de Waanzinnige. Volgens deze profetische geschriften is hij “De Ene” die Nemroth, de duistere magiër zal verslaan. Na zijn opleiding tot krijger in Askara, is Aïn naar de hoedster van de elfen, Vrouwe Thai gegaan. Zij heeft Aïn meer over zijn geschiedenis en over zijn lotsbestemming verteld. Aïn ontmoet de draak Ishall en ontdekt dat hij in een vorig leven een drakenruiter is geweest. Hij keert terug naar de elfen in Askara met een belangrijke opdracht van Vrouwe Thai. Aïn moet de 7 kristaldelen van Dask vinden die in de loop der eeuwen verspreid zijn over verschillende landen en volkeren. Alleen met dit kristal kan hij Nemroth verslaan en zijn koninkrijk Silkon heroveren. Deze zoektocht leidt hem naar onbekende gebieden waar hij geconfronteerd wordt met oorlog en verraad. Maar hij vindt ook nieuwe vrienden en bondgenoten voor de toekomst.

Het verhaal
Drakenruiter gaat naadloos verder waar het eerste deel ophoudt. Aan het einde van deel een was ik helemaal in de ban van het boek en dit zet zich voort in Drakenruiter. Het boek sluit zo perfect aan dat het leest alsof het één dik boek is in plaats van twee delen. Veel personages en gebeurtenissen worden verder uitgewerkt en het verhaal zit goed en geloofwaardig in elkaar. Zo wordt bijvoorbeeld absoluut duidelijk waarom Aïn eerst Nemroth wil verslaan voor hij Silkon gaat heroveren.

Het verhaal krijgt meer diepgang doordat niet alleen de queeste wordt beschreven, maar ook het verzet in Tarn en de gebeurtenissen rondom Nemroth aan bod komen. De zoektocht naar de kristallen is vol gevaren en spanning, waarin Aïn oude en nieuwe vrienden en tegenstanders ontmoet. De reisgenoten trekken door nieuwe gebieden waar ze onder andere kennis maken met elfen en nimfen en het moeten opnemen tegen allerlei wezens. De gedichten van Ulriach en de diverse visioenen geven het verhaal iets mysterieus en prikkelen je nieuwsgierigheid.

Schrijfstijl en personages
De schrijfstijl is vlot en makkelijk te lezen. De persoonlijke verhalen zijn knap in het verhaal verwerkt zonder dat de vaart eruit gehaald wordt. De verschillen tussen de rassen, vooral tussen mensen en elfen worden uitgebreid beschreven. Zo kom je te weten waar de onderlinge haat en vooroordelen vandaan komen. Het is mooi om te lezen hoe dit geleidelijk veranderd in begrip, vergiffenis en zelfs in vriendschap.

Er zijn veel personages in het boek, het is dan ook handig dat in het boek een lijst met namen opgenomen is. De hoofdpersoon Aïn groeit verder in zijn rol als de uitverkorene en de koning van Silkon. Door zijn dappere acties en rechtvaardige besluiten weet hij veel nieuwe vrienden en bondgenoten te maken. Ondanks dat Aïn te maken krijgt met tegenslag weet hij toch overeind te blijven.

Karathan, zijn elfenneef, heeft nu ook een grote rol in het boek. Karathan ondergaat een innerlijke strijd om zijn haat tegen de mensen te overwinnen. Ook dit is geloofwaardig uitgewerkt. Door zijn omgang met eerlijke mensen en zijn liefde voor Nihr verandert hij langzaam van mening.

Dit tweede deel van de Kronieken van Ulriach de Waanzinnige sluit perfect aan op het eerste deel. Het is een prachtig geschreven spannende queeste die van het begin tot het einde boeiend is. Personages en omgevingen komen tot leven zodat een fantasierijke wereld ontstaat die heel geloofwaardig overkomt.

[product_page sku=”9789460860393″]

De kronieken van Ulriach de Waanzinnige 2: Drakenruiter Boek omslag De kronieken van Ulriach de Waanzinnige 2: Drakenruiter
De kronieken van Ulriach de Waanzinnige 2