Saeculum – Ursula Poznanski

0
147

Omslag Saeculum

In het leven van de nuchtere Bastian staat zijn geneeskundestudie centraal. Dagenlang zit hij te blokken en zijn veeleisende vader laat weinig ruimte voor fouten. Hij verbaast zichzelf dan ook als de mooie Sandra hem weet over te halen om mee te doen met een middeleeuws rollenspel (larp). Een paar dagen lang laat iedereen telefoons, computers en andere moderne apparatuur achter om in een afgelegen bos een reis door de tijd te maken. Voor Bastian lijkt dit op het eerste gezicht de ideale ontsnapping aan zijn drukke leven, maar al snel blijkt dat rust wel het laatste is wat hij zal krijgen.

Meteen vanaf het begin is er onrust in de groep. Vreemde verhalen over het bos doen zich de ronde en er worden onheilspellende boodschappen gevonden. Het spel lijkt een steeds serieuzere ondertoon te krijgen. Groepsleden raken vermist en een weg naar de bewoonde wereld lijkt ver te zoeken. Hebben ze hier te maken met een uit de hand gelopen grap? Of zijn er misschien hogere krachten aan het werk?

Snel en spannend
Het verhaal komt snel op gang. Poznanski windt er vanaf het begin geen doekjes om dat dit niet zomaar een rustige larp zal worden. Je bent hierdoor meteen benieuwd wat het groepje staat te gebeuren. Ook door het verhaal heen volgen de gebeurtenissen elkaar in een hoog tempo op, wat er voor zorgt dat je blijft doorlezen. Het geheel is geschreven in een duistere sfeer, die je meerdere malen kippenvel zal bezorgen.

Bastiaan is een sympathiek hoofdpersonage en je hebt wel een beetje met hem te doen. Hij wordt zomaar in het rollenspel gegooid zonder dat hij weet waar hij aan toe is en hij heeft een vreselijke vader. De dingen die hem overkomen verdient hij helemaal niet en je blijft hopen dat hij een uitweg vindt.

Net als haar eerste boek Erebos beschikt ook Saeculum over een echt Poznanski-plot: het einde is onverwacht en zit goed in elkaar.

De leden van de groep zijn ook goed uitgewerkt. Ieder heeft zijn eigen karakter en hiermee ook zijn eigen reactie op de situatie.  Achterdocht, agressie en bijgeloof steken de kop op. Wie is er nog te vertrouwen? En wie zal er compleet doordraaien? Het hele boek door voel je de twijfel groeien over het bestaan van de vloek; hierdoor ga je zelf ook overwegen of er misschien toch meer achter zit.

Poznanski-plot
Net als haar eerste boek Erebos beschikt ook Saeculum over een echt Poznanski-plot: het einde is onverwacht en zit goed in elkaar. De schrijfster weet je steeds op slinkse wijze te misleiden. Als je denkt dat je het einde geraden hebt, slaat ze weer een hele nieuwe weg in. Ook de karakteristieke zwarte bladzijdes zitten weer door dit boek verspreid. Ze geven kleine hints weg over het einde die eigenlijk nietszeggend zijn, maar dat maakt het er niet minder spannend op.

Originaliteit, spanning en een goede ontknoping zijn de hoofdingrediënten voor het tweede boek van Ursula Poznanski. Het is geschreven vanuit het perspectief van een jongen, maar meisjes zullen dit verhaal net zo leuk vinden.

[product_page sku=”9789047704836″]

Saeculum Boek omslag Saeculum
Ursula Poznanski